nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Sprzedaż w internecie, a prawo

Jak stworzyć regulamin sklepu?

Artykuł Jak stworzyć regulamin sklepu?
Autor: Rafał Stępniewski
Data: środa, 13 września 2017

 

Rozpoczynając działalność w branży handlu elektronicznego, wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, jak stworzyć regulamin sklepu internetowego. Istnieje kilka metod na przygotowanie takiego dokumentu - skopiowanie treści istniejącego już regulaminu innej firmy lub skorzystanie z szablonów, pozwalających na stworzenie regulaminu dopasowanego do konkretnej działalności. Jak zwykle - każde z tych rozwiązań ma zarówno wady jak i zalety. Przekonajmy się, jakie!

 

Skopiowanie treści regulaminu od konkurencji

Pierwsza metoda, czyli kopiowanie regulaminu od innej firmy już na wstępie ma bardzo dużą wadę - nie jest legalna. Przede wszystkim łamiemy w ten sposób prawa autorskie. Drugą kwestią jest fakt, że regulamin przygotowany przez inną firmę z podobnej branży wcale nie musi być napisany bezbłędnie i zawierać może nieprawidłowe zapisy, które - w przypadku skopiowanie - mogą rzutować na przyszłość sklepu internetowego.

Inną ważną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, zastanawiając się nad skopiowaniem regulaminu od konkurencji jest to, że może on nie pasować do modelu biznesowego, na którym opiera się nasz sklep. Pamiętajmy - regulamin stanowi rodzaj umowy, jaką zawiera kupujący z firmą i warto postarać się, by znalazły się tam zapisy, które nie będą sprzeczne z wybranym modelem biznesowym.

 

Skorzystanie ze wzoru regulaminu

Popularne jest także wykupywanie od zewnętrznych firm szablonów regulaminów. Choć nie łamiemy w tym przypadku prawa autorskiego, to wciąż należy poświęcić bardzo dużo czasu, aby przygotowany w ten sposób dokument był poprawny.

Gotowe szablony są niekiedy niedostosowane do branży, sposobu w jaki działa firma, czy nawet do tego, jakie produkty sprzedaje. Inne zapisy w regulaminie sklepu muszą się znaleźć w przypadku sprzedaży kosmetyków, inne w przypadku sprzedaży produktów tworzonych na podstawie indywidualnych potrzeb klienta, a jeszcze inne, kiedy sklep sprzedaje rzeczy używane. Różnice mogą być niewielkie, jednak ich niedopatrzenie może skutkować konsekwencjami w przyszłości.

Wzory regulaminów zawierają też bardzo często szereg zapisów, które nie są przydatne w każdym sklepie internetowym lub innej firmie. W takim przypadku należy uważać na to, by nie posunąć się za daleko z usuwaniem fragmentów regulaminu, które w naszym odczuciu nie są w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa potrzebne.

Dla przykładu gotowy regulamin może zawierać zapis informujący o tym, że właściciel firmy może w każdej chwili zmienić treść tego dokumentu. Dalej powinien znajdować się fragment dotyczący tego, jakie procedury wiążą się ze zmianą regulaminu - np. poinformowanie o tym fakcie klienta i to, że może on nie wyrazić zgody na dokument w nowym brzmieniu.

Jeśli natomiast fragment ten usuniemy - ponieważ uznamy, że nie jest on potrzebny - to regulamin zostanie uznany za nieważny, gdyż daje on jedynie uprawnienia sprzedawcy, a nie kupującemu.

Aby dowiedzieć się więcej na temat błędów, które najczęściej pojawiają się w regulaminach sklepów internetowych, kliknij tutaj i pobierz bezpłatny poradnik, dzięki któremu będziesz wiedział, jak ich uniknąć.

 
Rafał Stępniewski Rafał Stępniewski
prezes zarządu
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu