Kwestie prawne dostaw w eSklepie
Jedną z najważniejszych kwestii jest spełnienie obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o prawach konsumenta. Przed zawarciem umowy sprzedaży musimy poinformować Klienta o tym, jakie są formy dostawy, bądź czy występują jakieś ograniczenia w tym zakresie.
To od nas zależy wybór pośrednika bądź pośredników oraz sposobu dostawy. Musimy jednak poinformować Klienta jakie opcję są u nas dozwolone oraz w jaki sposób może je wybrać. Najlepszym miejscem do zamieszczenia tych informacji jest regulamin. Oczywiście możliwość wyboru odpowiedniej opcji dostawy powinna znajdować się również w koszyku.
Obecne przepisy nie nakładają na sklep internetowy obowiązku oferowania płatności za pobraniem (może znaleźć się w ofercie, lecz nie musi).
Odbiór paczki przez Klienta
Odbiór paczki od kuriera stanowi istotny moment. Po odebraniu wysyłki, odpowiedzialność za przesłany towar przechodzi na Klienta. Ma on wówczas 7 dni na złożenie ewentualnej reklamacji. Jeśli po otwarciu paczki okaże się, że towar jest zniszczony, wówczas Klient może zgłosić reklamację do dostawcy. W przypadku zauważenia uszkodzeń paczki, może odmówić jej przyjęcia.
W takich sytuacjach sklepy internetowe nie mogą obciążać Klienta dodatkowymi kosztami wysyłki.
Aby uniknąć problemów związanych z wysyłką powinnyśmy:
- Informować Klientów o sprawdzeniu paczki przy odbiorze
- Przypomnieć im o prawie do odmowy przyjęcia paczki (jeśli budzi ich zastrzeżenia)
- W przypadku uzasadnionej reklamacji, dokonać ponownej wysyłki towaru do Klienta (bezpłatnie)