Obowiązki informacyjne: sposoby płatności wraz z terminami oraz sposoby dostawy i procedura reklamacyjna
Dziś o sposobach płatności oraz terminach zapłaty, a także o obowiązku poinformowania klienta o sposobach i czasie realizacji świadczenia oraz procedurze reklamacyjnej.
Sposoby płatności wraz z terminami
Zanim dojdzie do zawarcia umowy, konsument musi zostać poinformowany, kiedy należy dokonać płatności za produkt/usługę oraz jakie są dostępne sposoby płatności. Ustawa nie nakazuje stosowania konkretnych metod płatności przez e- przedsiębiorców. Większość sklepów czy serwisów internetowych umożliwia jednak korzystanie z tych samych sposobów.
Wśród najbardziej popularnych metod płatności stosowane są przelewy – zarówno tradycyjne na konto przedsiębiorcy, jak i szybkie przelewy elektroniczne za pośrednictwem jednego z operatorów. Kolejne powszechnie udostępniane sposoby to przesyłki za pobraniem oraz płatność kartą kredytową/debetową obsługującą płatności internetowe. Rzadziej praktykowane są płatności za pomocą wiadomości SMS (np. wpisanie konkretnego kodu), za wysłanie którego pobierana jest wyższa niż standardowa opłata.
Wraz z metodami płatności konsument musi być także w wyraźny sposób poinformowany o tym, kiedy ma płatności dokonać. Może to być wskazanie konkretnej liczby dni lub tygodni, ale można również wskazać termin opisowo. Co ważne, termin zapłaty nie musi być jednakowy w każdej sytuacji. Można go dopasować do konkretnej metody płatności.
Ze względu na obowiązek podania ceny łącznej, metody płatności i terminy najlepiej podawać w podsumowaniu zamówienia – wyświetlanego zarówno przed ostatecznym jego złożeniem, jak i wysyłanym drogą elektroniczną. Wszystkie sposoby powinny zostać również opisane w regulaminie. Często spotykane są także osobne zakładki na stronie e-przedsiębiorcy.
Sposoby dostawy i procedura reklamacyjna
Przed zawarciem umowy przedsiębiorca zobowiązany jest do przekazania konsumentowi informacji, w jaki sposób i w jakim terminie dojdzie do wykonania umowy. Formy realizacji umowy wynikają przede wszystkim z charakteru działalności danego przedsiębiorcy.
W przypadku sklepów internetowych sposobem realizacji umowy będzie dostawa sprzedawanego produktu. Konsument powinien więc wiedzieć jakie są sposoby dostawy (odbiór osobisty, przesyłka pocztowa lub kurierska) i w jakim terminie powinien jej oczekiwać. Co istotne, to przedsiębiorca, a nie firma pocztowa lub kurierska, jest odpowiedzialny za przesyłany produkt aż do momentu przekazania go klientowi. Oznacza to, że wszelkie zapisy o zniesieniu odpowiedzialności na rzecz doręczycieli uznawane są za klauzule wykluczone. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, w której to klient samodzielnie narzuca sposób dostawy (np. wybiera inną firmę przewozową).
W przypadku firm świadczących usługi należy natomiast wskazać konkretne terminy i miejsce/sposób ich realizacji. Trzeba również opisać wszystkie działania, które będzie musiał podjąć konsument.
Wraz z obowiązkiem poinformowania klienta o sposobach i czasie realizacji świadczenia należy przedstawić także procedurę reklamacyjną. Konsument musi wiedzieć, w jakie sposób przyjmowane są reklamacje (np. drogą elektroniczną), w jaki sposób, i w jakim terminie są one rozpatrywane, a także co należy zrobić w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku.
Wszystkie wymagane informacje (sposoby i terminy realizacji oraz reklamacje) powinny się znaleźć w poprawnym regulaminie. Można także zawrzeć je w osobnych zakładkach na stronie internetowej.