Wykorzystanie w eSklepie zdjęć i materiałów od producentów
Prowadząc sklep internetowy, musimy zadbać o odpowiednie zaprezentowanie naszych produktów. Zdjęcia oraz opis stanowią standard spotykany praktycznie w każdym eSklepie. W przypadku dużej ilości produktów, samodzielne tworzenie treści jest dość kosztowne i czasochłonne. W związku z tym, właściciele sklepów internetowych często decydują się na skopiowanie opisów z innych stron internetowych. Czy taka praktyka jest dopuszczalna?
Opisy i zdjęcia od producenta, a prawa autorskie
Nasz system prawny chroni utwory. Utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Tak szeroka definicja rodzi trudności w ustaleniu, czy zdjęcia i opisy producenta wchodzą w jej zakres. Mimo wszystko, przed wdrożeniem do naszego sklepu internetowego gotowych opisów oraz zdjęć, należy uzyskać zgodę od właściciela praw autorskich.
Wielu właścicieli sklepów internetowych nie zdaje sobie sprawy, że naruszanie praw autorskich może narazić ich na kary lub roszczenia odszkodowawcze. Jeśli dopiero rozpoczynamy swoją działalność, warto abyśmy zapoznali się z najważniejszymi kwestiami prawnymi dotyczącymi praw autorskich. Bezmyślne kopiowanie treści z innych stron nie jest więc dobrą praktyką.
Należy także zaznaczyć, że producent nie musi informować użytkowników o zakazie kopiowania oraz rozpowszechniania treści. W związku z tym, nie możemy ich kopiować nawet wówczas, gdy nie znajdziemy stosownych punktów w regulaminie. Wykorzystywanie opisów i zdjęć producenta, który nie wyraził na to zgody jest jawnym naruszeniem praw autorskich.
Kopiowanie materiałów producenta, a czyny nieuczciwej konkurencji
Wykorzystywanie zdjęć oraz opisów produktów bezpośrednio od producenta może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Nadmierne eksponowanie logo uznanego na rynku producenta oraz kopiowanie treści z jego oficjalnej strony może sprawiać wrażenie, że jesteśmy z nim w zażyłych relacjach gospodarczych.
W efekcie, nieświadomie wykorzystujemy jego renomę w celu uzyskania korzyści sprzedażowych.
Jak zadbać o legalność naszych działań
Przede wszystkim, możemy zapytać producenta o pisemną zgodę na wykorzystanie jego materiałów oraz zdjęć. Jest duża szansa na to, że ją uzyskamy, gdyż zwiększenie sprzedaży leży w interesie wielu producentów.
Powinniśmy również uważnie wykorzystywać cudze znaki towarowe, szczególnie wtedy, gdy nie jesteśmy oficjalnym dystrybutorem danego producenta.
Jednak najlepszym sposobem na pozbycie się problemu praw autorskich jest samodzielne stworzenie zdjęć oraz opisów produktów. Wymaga to oczywiście pewnego nakładu czasowego oraz finansowego, szczególnie jeśli nasz sklep internetowy składa się z kilku tysięcy produktów.
Podsumowanie
Z prawnego punktu widzenia, samodzielne stworzenie treści oraz zdjęć do naszego sklepu internetowego stanowi najbezpieczniejsze rozwiązanie. Jeśli jednak nie mamy czasu, chęci lub środków na to, aby zapewnić sobie oryginalne zdjęcia oraz opisy produktów, powinniśmy bezwzględnie zapytać producenta o zgodę na skopiowanie informacji z jego strony. W przeciwnym razie narażamy się na konsekwencje prawne, zarówno te dotyczące naruszania praw autorskich, jak i te związane z czynami nieuczciwej konkurencji.