Zmiana warunków umowy lub regulaminu

Anna Stępniewska 1 września 2014

Za niedozwolone uważa się takie postanowienia umowne, które w szczególności przewidują postanowienia, z którymi konsument nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy oraz uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie.

Regulaminy sklepów internetowych czy serwisów to tak naprawdę umowa z konsumentem dotycząca ogólnych zasad funkcjonowania sklepu czy serwisu, jak również obustronnych praw i obowiązków stron. Jednakże jest to umowa, która nie jest negocjowana z konsumentem, jest odgórnie narzucana konsumentowi, który albo akceptuje warunki albo nie. Dlatego tak ważnym jest, aby postanowienia regulaminów odpowiadały przede wszystkim prawu, nie naruszały praw konsumenta, nie były sprzeczne z jego interesami, a tak się stanie, jeśli jego prawa i obowiązki będą kształtowane w sposób sprzeczny z prawem i dobrymi obyczajami.

Podstawą prawna: Art. 385³ kodeksu cywilnego: W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności: pkt 9) przyznają kontrahentowi konsumenta uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy; pkt 10) uprawniają kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie; pkt 19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne uprawnienie do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia; pkt 20) przewidują uprawnienie kontrahenta konsumenta do określenia lub podwyższenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu umowy bez przyznania konsumentowi prawa odstąpienia od umowy; Najczęstsze niedozwolne zapisy: — przedsiębiorca zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu; — przedsiębiorca zastrzega sobie prawo do zmiany ceny za usługę lub towar; — zmiana ceny nie stanowi zmiany regulaminu.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: