5 sposobów na to, jak pakować przesyłkę, by nie stracić klienta

Mamy nadzieję, że żadnego z nich nie stosujesz i wysyłane do Twoich klientów zamówienia są schludne, zapakowane z głową, estetyczne, są Twoją "wizytówką" i świadczą o jakości Twojej pracy. Jednak uwierz na słowo, że wielu sprzedawców nie zdaje sobie sprawy, że źle spakowanym towarem skreśla szanse na kolejne zamówienie. Co takiego robi, że zniechęca do siebie klientów?

5 sposobów na to, jak pakować przesyłkę, by nie stracić klienta

Monika Świetlińska

24 sierpnia 2021

1. Klient czeka na paczkę jak na prezent

Jest taka zasada, która mówi o tym, że paczka, którą wysyłasz, musi wyglądać tak, by klient chciał ją otworzyć. Oczywistym jest, że bez względu na to, czy paczka będzie pozaginana i brudna czy estetyczna i schludna — klient i tak ją otworzy. Ważne, czy otworzy ją z przyjemnością czy z frustracją (np. przez stos taśmy, którą paczka jest oklejona).

Zwykle klient czeka na zamówienie z niecierpliwością, mówi się też, że samo otrzymanie od kuriera paczki równa się uczuciu otrzymania prezentu na gwiazdkę. I coś w tym jest. Klient odczuwa radość, kiedy paczka wreszcie do niego dociera. Czy wiesz, jak efekt radości łatwo zepsuć? Jest kilka kluczowych kwestii, na które z punktu widzenia sprzedawcy masz wpływ. Najważniejsze jednak, by mieć w ogóle świadomość, że jak spakujesz towar, tak wykreujesz wizerunek swojego sklepu.

2. Taśmy tylko tyle, ile potrzeba

Firma Shorr Packaging zapytała respondentów, co najbardziej irytuje ich w opakowaniach, w których otrzymują swoje zamówienia. Aż 55% osób stwierdziło, że najbardziej denerwujące są te opakowania, które ciężko otworzyć. Zmaganie się ze zbyt dużą ilością taśmy klejącej czy tak dobranym pudełkiem do towaru, które znacznie utrudnia dostanie się do niego, potrafią skutecznie zniechęcić klienta do kolejnych zamówień.

A niezadowolony klient nie tylko zapamięta twój sklep i do niego... nie powróci, ale też "zarekomenduje" go swoim bliskim, zrobi zdjęcie na Instagram, zostawi opinię na stronie www, Allegro czy na Facebooku. Możesz się domyślić, że opinia nie będzie pozytywna. Pamiętaj, że jedna negatywna opinia wśród stu pozytywnych może mieć wpływ na decyzje zakupowe innych klientów.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Ciekawe rozwiązanie stosuje się np. w Niemczech, choć w Polsce też jest już wykorzystywane. Chodzi o kartony bez taśm, zaklejane samoczynnie. To tzw. kartony fasonowe wyposażone w system zamykania, który pozwala ograniczyć lub w ogóle wyeliminować użycie taśmy.

3. Wypełniacze: brzydki zapach, stos odpadów

Pakujesz towar i wszystko jest w porządku. Paczka przychodzi do klienta, a ten zostawia opinię o e-sklepie, że zamówienie... śmierdzi. Jak to? Czy zwróciłeś uwagę na wypełniacze i ich jakość? Bardzo często wydzielają one nieprzyjemny zapach, którego na etapie pakowania możesz nie czuć. Warto więc korzystać z wysokiej jakości wypełniaczy. Każdy z nich choć łatwy w użyciu, ma też wiele innych wad.

Są to m.in. zwiększone koszty przechowywania czy dostawy, negatywny wpływ na środowisko czy wreszcie irytujące klientów odpady, często w dużych ilościach, z którymi sami muszą sobie poradzić. I powiedzmy sobie szczerze: wypełniacze, a przynajmniej zdecydowana ich większość nie jest przyjemna pod względem estetycznym.

Ostatecznie można tak dopasować opakowanie, by całkowicie wyeliminować wypełniacze — na ile to możliwe, biorąc pod uwagę typ towaru. Na takim rozwiązaniu zyskuje zarówno sprzedawca, jak i klient. Sprzedawca, zwłaszcza prowadzący działalność internetową, w ten sposób, że opakowanie to zwykle jego pierwszy fizyczny kontakt z klientem. Tak go postrzegając, łatwiej sobie wyobrazić, jak ogromną rolę odgrywa w budowaniu pozytywnego wizerunku sklepu.

4. Opakowanie ma być użyteczne i ekonomiczne

19 procent osób we wspomnianym badaniu stwierdziło, że najbardziej irytującym elementem przy otrzymywaniu paczki jest zbyt wiele składowych opakowania. Co to oznacza? Gdy klient dostaje opakowanie w opakowaniu czy też zbyt dużą paczkę w stosunku do samego zamówienia sztucznie (a nie dla bezpieczeństwa) wypełnioną foliami, papierem itd. Zwłaszcza, gdy każde kolejne zamówienie wygląda tak samo. A przecież wystarczy nieco naciąć karton w rogach a klapy zgiąć i przełożyć, by zmniejszyć czy obniżyć paczkę.

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Wiele osób — w badaniu było to 8 procent badanych — zwraca też uwagę na takie detale jak ekologia. Marnotrawienie papieru czy korzystanie z wypełniaczy, które nie nadają się do recyklingu mogą mieć ogromny wpływ na postrzeganie sklepu jako takiego, któremu daleko do społecznej odpowiedzialności biznesu. Dla klienta nie jest istotne, czy to sam sklep pakuje towar czy robi to wynajęta wyspecjalizowana firma. Zamówienie robił w sklepie, który odpowiada za wygląd i użyteczność paczki.

5. Uszkodzona i brzydka paczka

Badanie firmy Shorr Packaging wskazało jeszcze na dwa inne powody związane z opakowaniami zamówień, które mają wpływ na kształtowanie wizerunku sklepu. 13% osób stwierdziła, że jest to uszkodzenie samej paczki, choć sam produkt nie jest uszkodzony. Taka sytuacja może zdarzyć się niekoniecznie z winy kuriera, ale ze względu na wątpliwą jakość opakowania.

4% respondentów zwraca uwagę na brzydkie opakowanie. Chodzi tu głównie o kolor czy kształt. Nie mówiąc o opakowaniach, które były już używane — są brudne, mają pozaginane boki, czy ślady "łatania" dziur czy rozdarć.

Podsumowując...

Warto dodać na koniec, że niedostosowanie paczki do zamówionego towaru, nadużywanie wypełniaczy i używanie zbyt dużych opakowań, co powoduje gromadzenie dużej ilości odpadów przez klientów nie jest usankcjonowane prawnie. Nie ma przepisów, które by tego zabraniały. Ale czy warto ryzykować utratą klientów i negatywnymi opiniami, które mają wpływ na postrzeganie sklepu?

A jakie sprawdzone sposoby na budowanie pozytywnego wizerunku związanego z pakowaniem produktów ma Twój sklep? 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: