nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

7 błędów, których warto unikać przy budowie sklepu internetowego

Artykuł 7 błędów, których warto unikać przy budowie sklepu internetowego
Autor: Anna Stępniewska
Data: wtorek, 22 września 2015

Sukces sklepu internetowego zależy od wielu czynników, o których sprzedawca musi decydować już na początku planowania działalności e-commerce. Jakich błędów powinni unikać przedsiębiorcy chcący podbić polski e-handel?

Co zrobić, aby sklep internetowy okazał się intratnym biznesem przynoszącym niemałe dochody? Przede wszystkim należy unikać popełniania poniższych błędów.

Brak unikalnej oferty

First Data oszacowało liczbę sklepów internetowych na świecie na 4 miliony. W Polsce w zależności od danych, liczba ta waha się od 10 do 22 tys. e-sklepów. Aby przyciągnąć uwagę choćby ułamka procenta internautów, trzeba móc zaoferować im unikalną ofertę. Jeżeli nie wyróżnia nas ciekawa usługa, dobra obsługa klienta czy szybkość realizacji zleceń, to dlaczego ktoś ma się zdecydować na zakup właśnie w naszym sklepie?

Źle skonstruowany regulamin e-sklepu

Błędy i klauzule niedozwolone w regulaminach e-sklepów pojawiają się nagminne. Wielu przedsiębiorców nie do końca zdaje sobie sprawę, że regulamin sklepu internetowego jest umową zawieraną pomiędzy e-sklepem a klientem. Dokument opisuje warunki korzystania z usług, warunki sprzedaży oraz obowiązki nałożone na obie strony zawierające transakcje. Za stosowanie nieprawidłowych zapisów grożą przedsiębiorcy kary. Rozpoczynanie e-biznesu od problemów prawnych nie zwiastuje sukcesu w e-handlu.

Niewłaściwy dobór platformy technologicznej

Właściciel e-biznesu ma dwie możliwości: może wybrać gotową aplikację, w której dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta może zostać zrealizowane tylko w ograniczonym zakresie lub zdecydować się na dedykowaną platformę, czyli tworzoną i wdrażaną zgodnie z potrzebami danego e-sklepu. Oczywiście, druga opcja jest bardziej kosztowna, ale w wielu przypadkach konieczna.

Mała dbałość o bezpieczeństwo i wiarygodność

Budując e-sklep należy wykorzystywać sprawdzone i bezpieczne rozwiązania technologiczne oraz zabezpieczyć protokołami szyfrującymi dane przesyłane w trakcie finalizacji transakcji. Dobrze jest też zadbać o certyfikację sklepu internetowego. Nawet najlepsza oferta nie skusi klienta, jeśli uzna dany e-sklep za mało wiarygodny.

Lekceważenie klienta m-commerce

Badania pokazują, że polscy konsumenci są coraz bardziej mobilni, a zakupy na smartfonie cieszą się coraz większą popularnością. 40 proc. użytkowników nie zrobi zakupów na stronie niedostosowanej w wersji mobile. Funkcjonalność i wygląd e-sklepu powinny być zatem przystosowane do urządzeń mobilnych. E-sprzedawcy, którzy o tym zapomną, stracą rzesze potencjalnych klientów, którzy dokonają zakupów u lepiej przygotowanej konkurencji.

Słaby wybór metod płatności

59 proc. polskich internautów preferuje przelew bankowy przy e-zakupach, 29 proc. woli płacić przy odbiorze, natomiast pozostali wybierają inne metody płatności np. przelew pocztowy, e-płatności czy kartę płatniczą. Dobry sklep internetowy powinien zapewnić klientom możliwie elastyczny wybór metod płatności.

Brak aktywności w mediach społecznościowych

Ponad połowa klientów sprawdza potencjalnego dostawcę usług i produktów w mediach społecznościowych. To czy ostatecznie zdecydują się na zakup w danym e-sklepie w dużej mierze zależy od opinii o firmie jaką znajdą na portalach społecznościowych. Stąd też ignorowanie roli social media jako kanału promocji i kontaktu z potencjalnymi klientami jest dużym błędem e-sprzedawców.

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu