7 błędów, których warto unikać przy budowie sklepu internetowego
Sukces sklepu internetowego zależy od wielu czynników, o których sprzedawca musi decydować już na początku planowania działalności e-commerce. Jakich błędów powinni unikać przedsiębiorcy chcący podbić polski e-handel?
Sukces sklepu internetowego zależy od wielu czynników, o których sprzedawca musi decydować już na początku planowania działalności e-commerce. Jakich błędów powinni unikać przedsiębiorcy chcący podbić polski e-handel?
Co zrobić, aby sklep internetowy okazał się intratnym biznesem przynoszącym niemałe dochody? Przede wszystkim należy unikać popełniania poniższych błędów.
Brak unikalnej oferty
First Data oszacowało liczbę sklepów internetowych na świecie na 4 miliony. W Polsce w zależności od danych, liczba ta waha się od 10 do 22 tys. e-sklepów. Aby przyciągnąć uwagę choćby ułamka procenta internautów, trzeba móc zaoferować im unikalną ofertę. Jeżeli nie wyróżnia nas ciekawa usługa, dobra obsługa klienta czy szybkość realizacji zleceń, to dlaczego ktoś ma się zdecydować na zakup właśnie w naszym sklepie?
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Źle skonstruowany regulamin e-sklepu
Błędy i klauzule niedozwolone w regulaminach e-sklepów pojawiają się nagminne. Wielu przedsiębiorców nie do końca zdaje sobie sprawę, że regulamin sklepu internetowego jest umową zawieraną pomiędzy e-sklepem a klientem. Dokument opisuje warunki korzystania z usług, warunki sprzedaży oraz obowiązki nałożone na obie strony zawierające transakcje. Za stosowanie nieprawidłowych zapisów grożą przedsiębiorcy kary. Rozpoczynanie e-biznesu od problemów prawnych nie zwiastuje sukcesu w e-handlu.
Niewłaściwy dobór platformy technologicznej
Właściciel e-biznesu ma dwie możliwości: może wybrać gotową aplikację, w której dostosowanie do indywidualnych potrzeb klienta może zostać zrealizowane tylko w ograniczonym zakresie lub zdecydować się na dedykowaną platformę, czyli tworzoną i wdrażaną zgodnie z potrzebami danego e-sklepu. Oczywiście, druga opcja jest bardziej kosztowna, ale w wielu przypadkach konieczna.
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
Mała dbałość o bezpieczeństwo i wiarygodność
Budując e-sklep należy wykorzystywać sprawdzone i bezpieczne rozwiązania technologiczne oraz zabezpieczyć protokołami szyfrującymi dane przesyłane w trakcie finalizacji transakcji. Dobrze jest też zadbać o certyfikację sklepu internetowego. Nawet najlepsza oferta nie skusi klienta, jeśli uzna dany e-sklep za mało wiarygodny.
Lekceważenie klienta m-commerce
Badania pokazują, że polscy konsumenci są coraz bardziej mobilni, a zakupy na smartfonie cieszą się coraz większą popularnością. 40 proc. użytkowników nie zrobi zakupów na stronie niedostosowanej w wersji mobile. Funkcjonalność i wygląd e-sklepu powinny być zatem przystosowane do urządzeń mobilnych. E-sprzedawcy, którzy o tym zapomną, stracą rzesze potencjalnych klientów, którzy dokonają zakupów u lepiej przygotowanej konkurencji.
Słaby wybór metod płatności
59 proc. polskich internautów preferuje przelew bankowy przy e-zakupach, 29 proc. woli płacić przy odbiorze, natomiast pozostali wybierają inne metody płatności np. przelew pocztowy, e-płatności czy kartę płatniczą. Dobry sklep internetowy powinien zapewnić klientom możliwie elastyczny wybór metod płatności.
Brak aktywności w mediach społecznościowych
Ponad połowa klientów sprawdza potencjalnego dostawcę usług i produktów w mediach społecznościowych. To czy ostatecznie zdecydują się na zakup w danym e-sklepie w dużej mierze zależy od opinii o firmie jaką znajdą na portalach społecznościowych. Stąd też ignorowanie roli social media jako kanału promocji i kontaktu z potencjalnymi klientami jest dużym błędem e-sprzedawców.