Miejsce zamieszkania a częstotliwość e-zakupów – czy ma znaczenie?

Jakie są motywacje zakupowe polskich konsumentów? Kto kupuje częściej – mieszkaniec metropolii czy osoba mieszkająca na wsi? Które z nich więcej wyda na e-zakupach?

Miejsce zamieszkania a częstotliwość e-zakupów – czy ma znaczenie?
Anna Stępniewska 23 września 2015

Jakie są motywacje zakupowe polskich konsumentów? Kto kupuje częściej – mieszkaniec metropolii czy osoba mieszkająca na wsi? Które z nich więcej wyda na e-zakupach?

Czy miejsce zamieszkania ma znaczenie w przypadku częstotliwości robienia zakupów przez internet? Jak korzystają z usług sklepów internetowych mieszkańcy wsi, małych i dużych miast?

Częstotliwość zakupów niezależna od lokalizacji

25 proc. mieszkańców dużych i średnich miast i 24 proc. osób zamieszkujących małe miejscowości robi zakupy w sieci raz w tygodniu – wynika z badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej. Aż 75 proc. kupujących z małych miast, 63 proc. ze wsi, 72 proc. z dużych oraz 75 proc. ze średnich miast kupuje przez internet przynajmniej raz w miesiącu. Na podstawie powyższych wyników można wysnuć wniosek, że miejsce zamieszkania nie wpływa znacząco na częstotliwość e-zakupów. Do skorzystania z usług sklepu internetowego skłaniają konsumentów korzystne oferty cenowe (od 71 do 75 proc. wskazań), a następnie możliwość zrobienia zakupów w dowolnie wybranym przez internautę czasie (od 65 do 73 proc. wskazań).

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Polacy lubią aukcje internetowe

Według badania, najpopularniejszą formą zakupów internetowych są aukcje internetowe. W małych, średnich miastach oraz na wsiach korzysta z nich 70 proc. kupujących, a w dużych miastach 60 proc. konsumentów. Na drugim miejscu uplasowały się sklepy internetowe – korzysta z nich 28 proc. e-klientów z małych i średnich miast, 27 proc. z obszarów wiejskich oraz 35 proc. z dużych miast. 4 na 10 badanych konsumentów, niezależnie od miejsca zamieszkania, jednorazowo wydaje w internecie od 100 do 249 zł. Zakupy powyżej kwoty 500 zł robi zaledwie 1 proc. mieszkańców średnich miast, 2 proc. osób mieszkających na wsi i 3 proc. konsumentów z małych i dużych miast.

Co kupuje mieszkaniec metropolii, a co osoba z małego miasta?

Na zakup odzieży i obuwia decyduje się w sieci 66 proc. mieszkańców małych miast. W przypadku osób zamieszkujących tereny wiejskie jak i w przypadku mieszkańców dużych miast odsetek kupujących te produkty wynosi 58 proc. Na zakup produktów dla niemowląt przez internet decyduje się niemal co piąty mieszkaniec małego miasta (21 proc.) i wsi (20 proc.). Największe dysproporcje – na korzyść dużych i średnich miast – widać w przypadku zakupów książek i płyt CD, artykułów biurowych oraz artykułów spożywczych. Badania wskazują, że trzykrotnie więcej mieszkańców dużych miast niż osób mieszkających na wsi i w małych miejscowościach, kupuje żywność przez internet (wieś – 5 proc., małe miasto –  6 proc., średnie – 12 proc., duże miasta –  15 proc.). Tymczasem w przypadku książek i płyt na ich zakup w internecie decyduje się  26 proc. mieszkańców wsi. To sporo mniej w porównaniu z mieszkańcami miast (małe miasto – 36 proc., średnie – 48 proc., duże miasto –  46 proc.). Aż 7 proc. konsumentów z terenów wiejskich i małych miejscowości korzysta z obcojęzycznych serwisów zakupowych. W przypadku średnich i dużych miast odsetek ten wynosi odpowiednio 10 proc. i 14 proc.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: