Co to są mikrokonwersje? Jakie mają znaczenie dla makrokonwersji?

W branży e-commerce, gdzie sukces mierzy się finalnymi transakcjami, istnieje ważny krok poprzedzający te transakcje. Mowa tu o zrozumieniu sposobu, w jaki użytkownicy wchodzą w interakcje ze sklepem internetowym. W tym kontekście pojawia się pojęcie mikrokonwersji. Jednak jak one działają?

Co to są mikrokonwersje? Jakie mają znaczenie dla makrokonwersji?
Damian Jemioło 27 lutego 2024

Czym są mikrokonwersje?

Mikrokonwersja, nazywana również małą konwersją, to drobna akcja podejmowane przez użytkowników na Twojej stronie internetowej lub w aplikacji. Choć działanie to może się wydawać niewielkie, to ma ono istotne znaczenie dla procesu osiągnięcia pełnej konwersji. Czyli dokonania zakupu lub wykonania innego zamierzonego działania biznesowego.

Jakie korzyści przynosi e-sklepom cross-border e-commerce?Jakie korzyści przynosi e-sklepom cross-border e-commerce? Damian Jemioło

Mikrokonwersje składają się z mniejszych kroków na ścieżce użytkownika, które razem mogą prowadzić do finalizacji wymaganych działań. Zrozumienie tych elementów pozwali Ci zidentyfikować, jakie interakcje z użytkownikami zachęcają ich do kontynuowania aktywności na stronie internetowej i przekształcenia się w bardziej zaangażowanych i konwertujących klientów.

Do przykładów mikrokonwersji należą takie działania jak dodanie komentarza, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapis na newsletter. Mowa tutaj jednak również o wystawieniu oceny produktu lub strony internetowej, kliknięcie filmu reklamowego czy pobranie bezpłatnego e-booka. Każda z tych akcji ma znaczenie, ponieważ współdziałają ze sobą, zwiększając efektywność prowadzenia do finalnej konwersji.

Znaczenie mikrokonwersji dla e-commerce

Mikrokonwersje, chociaż nie prowadzą bezpośrednio do sprzedaży, zwiększają szansę na jej wystąpienie w przyszłości. Zadowolenie klienta ze sposobu funkcjonowania strony internetowej może sprawić, że wróci on do niej w przyszłości, zwłaszcza gdy będzie potrzebował oferowanego produktu. 

Mikrokonwersje także wskazują na intencje użytkownika, pozwalają na optymalizację działania strony oraz mogą być używane jako wskaźnik zaangażowania.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Różnica między makrokonwersją a mikrokonwersją

Jednak jak mikrokonwersje mają się do makrokonwersji? Makrokonwersja to główny cel biznesowy, czyli działanie, które chcesz, aby Twoi klienci podjęli. W przypadku e-commerce jest to zazwyczaj sprzedaż. Jednakże w zależności od modelu biznesowego może to być także rejestracja na wydarzenie, dołączenie do społeczności lub zarezerwowanie konsultacji. 

Makrokonwersja to moment, kiedy klient przekazuje Ci pieniądze lub zobowiązuje się do skorzystania z Twoich usług w przyszłości.

Z kolei mikrokonwersje to wspomniane małe korzyści dla Twojej firmy, które pokazują, że użytkownik prawdopodobnie ostatecznie dokona makrokonwersji.

Dlaczego ważne jest śledzenie makro- i mikrokonwersji?

Makrokonwersje to główny wskaźnik, który pozwala ocenić, czy Twoja firma przyciąga nowych klientów w odpowiednim tempie. Śledzenie makrokonwersji umożliwia zrozumienie, czy osiągasz swoje cele biznesowe.

Natomiast analiza mikrokonwersji pozwala zidentyfikować małe kroki, które prowadzą do ostatecznej konwersji. Skupienie się na mikrokonwersjach pozwala lepiej zrozumieć zachowania klientów i ich intencje zakupowe, co może prowadzić do optymalizacji procesu sprzedaży oraz zwiększenia efektywności marketingowej.

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Jak mierzyć mikrokonwersje?

Mierzenie mikrokonwersji jest możliwe dzięki narzędziom analitycznym, takim jak Google Analytics. Za pomocą tego oprogramowania można śledzić poszczególne elementy mikrokonwersji i ich etapy.

To finalnie pozwala na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników na stronie sklepu. Oprócz tego testy A/B pozwalają na badanie skuteczności różnych rozwiązań i optymalizację działań.

Mikrokonwersje są istotne dla e-commerce, ponieważ pomagają w eliminacji zbędnych komplikacji na drodze do finalnej konwersji. Działania podejmowane w ramach mikrokonwersji mają wpływ na postrzeganie strony przez użytkowników oraz ich intencje zakupowe, co przekłada się na większą skuteczność w osiąganiu celów biznesowych.

Śledź dane jakościowe

Dane ilościowe dotyczące liczby konwersji są ważne, ale skuteczniejsze stają się w połączeniu z tymi jakościowymi, które analizują zachowanie klientów podczas akcji. Analizując zarówno mikro- jak i makrokonwersje, możesz wykryć wszelkie przeszkody związane z doświadczeniem użytkownika (UX), co pozwoli Ci zoptymalizować współczynnik konwersji.

Unique selling proposition. Czym jest dla e-sklepu?Unique selling proposition. Czym jest dla e-sklepu? Joanna Gościńska

Aby zbierać te dane, warto skorzystać z narzędzi do analizy opinii o produkcie, które umożliwiają skonfigurowanie zdarzeń rejestrujących filmy przedstawiające kursory użytkowników po zakończeniu przez nich mikro- lub makrokonwersji.

Np., jeśli Twoja mikrokonwersja następuje, gdy użytkownicy dodają produkt do koszyka, rozumiejąc proces ścieżki zakupowej, możesz zauważyć, że użytkownicy spędzają dużo czasu na poszukiwaniu informacji chociażby o wysyłce. Wnioski z takiej analizy mogą sugerować, że przeniesienie informacji o niej w bardziej oczywiste miejsce na stronie może zwiększyć współczynnik mikrokonwersji.

Zaplanuj ścieżkę zakupową klienta

Aby zrozumieć, jak mikro- i makrokonwersje wpisują się w codzienną działalność Twojego e-commerce, powinieneś zwizualizować ścieżkę zakupową klienta. Pozwoli Ci ona zidentyfikować mikrokonwersje oparte na procesach, zrozumieć, w jaki sposób prowadzą one do makrokonwersji i określić, które z nich mają największy wpływ na Twoje zyski.

Aby utworzyć mapę podróży klienta, warto najpierw skorzystać z ankiet, aby zapytać użytkowników, jak dowiedzieli się o Twojej firmie. Następnie za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics można poznać ścieżkę nawigacji do Twojej witryny.

Po zrozumieniu wszystkich punktów kontaktu, przez które klienci przechodzą przed dokonaniem makrokonwersji, warto przedstawić tę mapę w zespole, aby wspólnie zrozumieć, jak Twoi użytkownicy zamieniają się w klientów.

Zwracaj uwagę na dane w mikro- i makrokonwersji

Dane dotyczące konwersji mają największą wartość, gdy są prezentowane w sposób zrozumiały na pierwszy rzut oka. Regularne tworzenie raportów na temat mikro- i makrokonwersji, co tydzień, co 2 tygodnie lub co miesiąc, pozwoli Ci na monitorowanie postępów, zwłaszcza jeśli dane zbierane są z wielu platform.

Krótko mówiąc – mikrokonwersje, choć mogą wydawać się niewielkie, odgrywają istotną rolę w procesie osiągania pełnych konwersji w Twoim e-commerce. Działania podejmowane przez użytkowników na stronie internetowej lub w aplikacji mają wpływ na ich dalsze zaangażowanie i intencje zakupowe. 

Co kieruje polskimi e-konsumentami? Już nie jest to cenaCo kieruje polskimi e-konsumentami? Już nie jest to cenaJoanna Gościńska

Dlatego też analiza mikrokonwersji oraz ich aktywne zarządzanie może się okazać kluczowa dla Twojej firmy.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: