Co kieruje polskimi e-konsumentami? Już nie jest to cena

Wysoka jakość obsługi klienta, unikatowy produkt, dobre opinie zarówno rodziny jak i znajomych jak i te przeczytane w internecie – to tylko niektóre elementy wpływające na to, że polski konsument robi zakupy w takim, a nie innym sklepie internetowym. To oznacza, że niska cena to za mało, jeśli chcesz sprzedawać więcej.

Co kieruje polskimi e-konsumentami? Już nie jest to cena
Joanna Gościńska 13 lutego 2024

Jak często Polacy kupują w Internecie?

W ciągu ostatnich 10 lat liczba osób robiących zakupy w Internecie niemal się podwoiła. Nic więc dziwnego, że największy skok popularności nastąpił w latach 2020-2022, kiedy pandemia koronawirusa w jakiś sposób wymusiła przejście od zakupów stacjonarnych do sieciowych.

Z raportu „Dekada polskiego e-commerce” wynika, że ​​w tym okresie 30% osób, które nigdy wcześniej nie robiły zakupów w ten sposób, rozpoczęło aktywność zakupową w Internecie. Prawie 60% internautów uważa, że ​​zakupy w Internecie są bezpieczne i znacznie wygodniejsze niż zakupy stacjonarne. Dzięki temu ich koszyki zakupowe w Internecie nie różnią się zbytnio od tych stacjonarnych. 

Unique selling proposition. Czym jest dla e-sklepu?Unique selling proposition. Czym jest dla e-sklepu?Joanna Gościńska

Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że ​​kupującymi w Internecie są najczęściej mieszkańcy dużych miast (34% ankietowanych) i osoby z wyższym wykształceniem (40% ankietowanych). 53% respondentów oceniło sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako przeciętną, a 40% jako dobrą. Kobiety (52%) robią zakupy w Internecie nieco częściej niż mężczyźni (48%), a tę formę zakupów najczęściej wybierają osoby w wieku 35-40 lat (33%) oraz 50+ (30%). Nie jest więc prawdą, że dominującą grupą decydującą się na zakupy w Internecie są ludzie młodzi (w przedziale wiekowym 15-24 lata – 17% ankietowanych i 25-34 lata – 20% ankietowanych).

Powyższe dane pokazują, że Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw nowoczesnej technologii. Powód tego jest zwykle dość banalny: zakupy online to zwykle oszczędność czasu, a nierzadko także pieniędzy. Niemniej jednak konsumenta coraz trudniej „kupić” jedynie niską ceną. Co zatem wpływa na to, że Polacy kupują dany produkt i są gotowi zapłacić za niego więcej?

Czym kieruje się polski konsument?

Polski konsument dokonuje zakupów racjonalnie, a kluczową rolę w procesie wyboru produktu odgrywa jego cena. Zdaniem agencji badawczej Nielsen nie są oni lojalni wobec jednego sprzedawcy i zmieniają sklepy w poszukiwaniu najlepszej oferty. Z raportu „Różnorodność rynku w czasach nowego konsumenta” przygotowanego przez platformę MAM wynika, że Polacy zaczynają stawiać cenę na równi z jakością produktów czy usług.

Obydwa te czynniki mają tę samą wartość dla 82% kupujących. Coraz większe znaczenie ma dla nich także różnorodność asortymentu (80% wskazań) i społeczna odpowiedzialność biznesu (50% wskazań), a także to, czy sklep jest przyjazny mamom z dziećmi i osobom niepełnosprawnym (57% wskazań).

Co ciekawe, polscy konsumenci są w stanie zapłacić więcej za dany produkt lub usługę jeśli to, czego potrzebują, nie dostaną nigdzie indziej, produkt jest wysokiej jakości, usługi są świadczone w dogodnej lokalizacji oraz jest dostępna możliwość zakupu z dostawą do domu. Ponadto Polacy są w stanie zapłacić więcej także wtedy, kiedy poziom obsługi klienta jest na wysokim poziomie, dana marka ma dobre opinie (mowa tu zarówno o opiniach np. rodziny, znajomych, jak i tych znalezionych w internecie) oraz gdy istnieje możliwość personalizacji produktu.

Dlaczego potrzebujesz polityki opinii w swoim sklepie?Dlaczego potrzebujesz polityki opinii w swoim sklepie?Monika Świetlińska

Jeśli popatrzymy na płeć osób kupujących w internecie, można zauważyć, że Polki są bardziej wymagającymi klientami niż mężczyźni, mimo że poświęcają mniej czasu na zbieranie informacji o produkcie, który planują kupić.  Niestety są one też mniej lojalne wobec danej marki.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

To, co jest charakterystyczne dla Polaków, to także fakt, że bardzo często kupują oni pod wpływem chwili. Jeśli cena jest niska lub jeśli otrzymają rabat i wyprzedaż. Nieco bardziej podatne na tę „pokusę” są kobiety (78,7% w porównaniu do mężczyzn – 75,5%). Co ważne, jedynie 3,5% Polaków wskazuje na różne formy tradycyjnej reklamy jako istotne dla nich w procesie zakupowym.

Gdzie kupują Polacy?

Większość polskich rynków e-commerce zdominowana jest przez marketplace’y, a liderem jest Allegro. Z platformy tej, będącej jednym z symboli polskiego sukcesu, korzysta 80% lokalnych użytkowników internetu, a w ostatnim czasie rozpoczęto ekspansję zagraniczną. Łącznie 7 na 10 Polaków dokonuje zakupów w internecie w marketplace, głównie ze względu na konkurencyjne ceny. 

Poza Allegro Polacy chętnie korzystają także z takich e-sklepów jak:

  • Media Expert - sieć detaliczna skupiająca się na elektronice, zrzeszająca blisko 10,5 mln użytkowników;
  • AliExpress – chiński gigant e-commerce, plasujący Polskę na drugim miejscu pod względem wielkości rynku, mogący poszczycić się tutaj 8,7 milionami użytkowników;
  • Empik – pierwotnie sieć detaliczna specjalizująca się w książkach, Empik poszerzył swoją ofertę wprowadzając marketplace, z którego korzysta obecnie 7,7 mln użytkowników;
  • Amazon – choć obecny w Polsce od ponad dekady, Amazon wypuścił swoją polską wersję w marcu 2021 roku i od tego czasu pozyskał 6,3 mln użytkowników;
  • Vinted - międzynarodowy sklep e-commerce z około 6,3 milionami użytkowników w Polsce;
  • Shein - kolejny chiński sklep szybkiej mody z około 6,1 milionami użytkowników;
  • Rossmann - sklep z kosmetykami, z którego korzysta blisko 6 milionów użytkowników.

Kiedy Polacy kupują?

Polacy największe e-zakupy robią od października do grudnia. Najgorsze miesiące to lato: lipiec i sierpień. Co ciekawe, polski konsument dokonuje zakupów w internecie najczęściej w godzinach, gdy większość Polaków jest w pracy (8-17). Jak wynika z badania Planet Plus, najpopularniejsze godziny handlu elektronicznego to godziny 9:00 – 11:00.

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Najbardziej dochodowe dni dla sklepów internetowych w Polsce to pierwsza połowa grudnia oraz listopadowy Black Week i Cyber Monday. Najmniej Polacy kupują w okresie Bożego Narodzenia, Wielkanocy oraz w sezonie wakacyjnym.

Co najczęściej Polacy kupują w sieci?

Do najpopularniejszych towarów kupowanych w Internecie należą:

Omnibus w praktyce, czyli 70% Polaków nie ufa promocjom w e-sklepachOmnibus w praktyce, czyli 70% Polaków nie ufa promocjom w e-sklepach Monika Świetlińska

  • odzież i akcesoria (79%),
  • obuwie (66%),
  • kosmetyki i perfumy (65%),
  • książki, płyty, filmy (57%),
  • farmaceutyki (55%),
  • sprzęt AGD (52%),
  • odzież sportowa (50%).

Najmniejszą popularnością cieszyły się produkty z takich kategorii, jak artykuły kolekcjonerskie, oprogramowanie i gry komputerowe oraz materiały budowlane i wykończeniowe.

Istnieje również wyraźna dysproporcja między płcią. Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają w Internecie po odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty CD, farmaceutyki, artykuły dziecięce, meble i wyposażenie wnętrz oraz biżuterię. Mężczyźni znacznie częściej niż kobiety kupują samochody i części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry oraz artykuły dla kolekcjonerów.

Prognozy rozwoju polskiego e-commerce

Autorzy raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” prognozują, że do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce wzrośnie o 3,4 mln, a obsłuży ich dodatkowe 100 000 sprzedawców.  Szacuje się, że większość sprzedaży w przestrzeni e-commerce będzie odbywać się w modelu platformowym. Wzrost ten będzie efektem kilku czynników:

Czy można usunąć z sieci niepochlebne opinie o sklepie? Jak?Czy można usunąć z sieci niepochlebne opinie o sklepie? Jak?Monika Świetlińska

  • udział nowych graczy i konsekwentne poszerzanie ich oferty na polskim rynku,
  • dalsze zwiększanie udziału w rynku przez platformy Q-Commerce, które zaczną wykraczać poza kategorie spożywcze,
  • dalsze udoskonalanie oferty Allegro m.in. w postaci inwestycji w ofertę cenową w wybranych kategoriach, zwiększania udziału sprzedaży własnej oraz dalszego skracania terminów dostaw,
  • współpraca ze sprzedawcami zewnętrznymi z czołowymi graczami e-commerce w wybranych kategoriach jak elektronika czy dom i ogród.

Ponad połowa (54%) wzrostu będzie dotyczyć kategorii: moda, elektronika oraz zdrowie i uroda. Popyt na materiały budowlane i wyposażenie wnętrz będzie nadal spadał.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: