Co kieruje polskimi e-konsumentami? Już nie jest to cena
Wysoka jakość obsługi klienta, unikatowy produkt, dobre opinie zarówno rodziny jak i znajomych jak i te przeczytane w internecie – to tylko niektóre elementy wpływające na to, że polski konsument robi zakupy w takim, a nie innym sklepie internetowym. To oznacza, że niska cena to za mało, jeśli chcesz sprzedawać więcej.
Jak często Polacy kupują w Internecie?
W ciągu ostatnich 10 lat liczba osób robiących zakupy w Internecie niemal się podwoiła. Nic więc dziwnego, że największy skok popularności nastąpił w latach 2020-2022, kiedy pandemia koronawirusa w jakiś sposób wymusiła przejście od zakupów stacjonarnych do sieciowych.
Z raportu „Dekada polskiego e-commerce” wynika, że w tym okresie 30% osób, które nigdy wcześniej nie robiły zakupów w ten sposób, rozpoczęło aktywność zakupową w Internecie. Prawie 60% internautów uważa, że zakupy w Internecie są bezpieczne i znacznie wygodniejsze niż zakupy stacjonarne. Dzięki temu ich koszyki zakupowe w Internecie nie różnią się zbytnio od tych stacjonarnych.
Unique selling proposition. Czym jest dla e-sklepu?Joanna Gościńska
Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że kupującymi w Internecie są najczęściej mieszkańcy dużych miast (34% ankietowanych) i osoby z wyższym wykształceniem (40% ankietowanych). 53% respondentów oceniło sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako przeciętną, a 40% jako dobrą. Kobiety (52%) robią zakupy w Internecie nieco częściej niż mężczyźni (48%), a tę formę zakupów najczęściej wybierają osoby w wieku 35-40 lat (33%) oraz 50+ (30%). Nie jest więc prawdą, że dominującą grupą decydującą się na zakupy w Internecie są ludzie młodzi (w przedziale wiekowym 15-24 lata – 17% ankietowanych i 25-34 lata – 20% ankietowanych).
Powyższe dane pokazują, że Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw nowoczesnej technologii. Powód tego jest zwykle dość banalny: zakupy online to zwykle oszczędność czasu, a nierzadko także pieniędzy. Niemniej jednak konsumenta coraz trudniej „kupić” jedynie niską ceną. Co zatem wpływa na to, że Polacy kupują dany produkt i są gotowi zapłacić za niego więcej?
Czym kieruje się polski konsument?
Polski konsument dokonuje zakupów racjonalnie, a kluczową rolę w procesie wyboru produktu odgrywa jego cena. Zdaniem agencji badawczej Nielsen nie są oni lojalni wobec jednego sprzedawcy i zmieniają sklepy w poszukiwaniu najlepszej oferty. Z raportu „Różnorodność rynku w czasach nowego konsumenta” przygotowanego przez platformę MAM wynika, że Polacy zaczynają stawiać cenę na równi z jakością produktów czy usług.
Obydwa te czynniki mają tę samą wartość dla 82% kupujących. Coraz większe znaczenie ma dla nich także różnorodność asortymentu (80% wskazań) i społeczna odpowiedzialność biznesu (50% wskazań), a także to, czy sklep jest przyjazny mamom z dziećmi i osobom niepełnosprawnym (57% wskazań).
Co ciekawe, polscy konsumenci są w stanie zapłacić więcej za dany produkt lub usługę jeśli to, czego potrzebują, nie dostaną nigdzie indziej, produkt jest wysokiej jakości, usługi są świadczone w dogodnej lokalizacji oraz jest dostępna możliwość zakupu z dostawą do domu. Ponadto Polacy są w stanie zapłacić więcej także wtedy, kiedy poziom obsługi klienta jest na wysokim poziomie, dana marka ma dobre opinie (mowa tu zarówno o opiniach np. rodziny, znajomych, jak i tych znalezionych w internecie) oraz gdy istnieje możliwość personalizacji produktu.
Dlaczego potrzebujesz polityki opinii w swoim sklepie?Monika Świetlińska
Jeśli popatrzymy na płeć osób kupujących w internecie, można zauważyć, że Polki są bardziej wymagającymi klientami niż mężczyźni, mimo że poświęcają mniej czasu na zbieranie informacji o produkcie, który planują kupić. Niestety są one też mniej lojalne wobec danej marki.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
To, co jest charakterystyczne dla Polaków, to także fakt, że bardzo często kupują oni pod wpływem chwili. Jeśli cena jest niska lub jeśli otrzymają rabat i wyprzedaż. Nieco bardziej podatne na tę „pokusę” są kobiety (78,7% w porównaniu do mężczyzn – 75,5%). Co ważne, jedynie 3,5% Polaków wskazuje na różne formy tradycyjnej reklamy jako istotne dla nich w procesie zakupowym.
Gdzie kupują Polacy?
Większość polskich rynków e-commerce zdominowana jest przez marketplace’y, a liderem jest Allegro. Z platformy tej, będącej jednym z symboli polskiego sukcesu, korzysta 80% lokalnych użytkowników internetu, a w ostatnim czasie rozpoczęto ekspansję zagraniczną. Łącznie 7 na 10 Polaków dokonuje zakupów w internecie w marketplace, głównie ze względu na konkurencyjne ceny.
Poza Allegro Polacy chętnie korzystają także z takich e-sklepów jak:
- Media Expert - sieć detaliczna skupiająca się na elektronice, zrzeszająca blisko 10,5 mln użytkowników;
- AliExpress – chiński gigant e-commerce, plasujący Polskę na drugim miejscu pod względem wielkości rynku, mogący poszczycić się tutaj 8,7 milionami użytkowników;
- Empik – pierwotnie sieć detaliczna specjalizująca się w książkach, Empik poszerzył swoją ofertę wprowadzając marketplace, z którego korzysta obecnie 7,7 mln użytkowników;
- Amazon – choć obecny w Polsce od ponad dekady, Amazon wypuścił swoją polską wersję w marcu 2021 roku i od tego czasu pozyskał 6,3 mln użytkowników;
- Vinted - międzynarodowy sklep e-commerce z około 6,3 milionami użytkowników w Polsce;
- Shein - kolejny chiński sklep szybkiej mody z około 6,1 milionami użytkowników;
- Rossmann - sklep z kosmetykami, z którego korzysta blisko 6 milionów użytkowników.
Kiedy Polacy kupują?
Polacy największe e-zakupy robią od października do grudnia. Najgorsze miesiące to lato: lipiec i sierpień. Co ciekawe, polski konsument dokonuje zakupów w internecie najczęściej w godzinach, gdy większość Polaków jest w pracy (8-17). Jak wynika z badania Planet Plus, najpopularniejsze godziny handlu elektronicznego to godziny 9:00 – 11:00.
zobacz dlaczego i jak możemy pomócPolityka prywatności to ważny dokument
Najbardziej dochodowe dni dla sklepów internetowych w Polsce to pierwsza połowa grudnia oraz listopadowy Black Week i Cyber Monday. Najmniej Polacy kupują w okresie Bożego Narodzenia, Wielkanocy oraz w sezonie wakacyjnym.
Co najczęściej Polacy kupują w sieci?
Do najpopularniejszych towarów kupowanych w Internecie należą:
Omnibus w praktyce, czyli 70% Polaków nie ufa promocjom w e-sklepach Monika Świetlińska
- odzież i akcesoria (79%),
- obuwie (66%),
- kosmetyki i perfumy (65%),
- książki, płyty, filmy (57%),
- farmaceutyki (55%),
- sprzęt AGD (52%),
- odzież sportowa (50%).
Najmniejszą popularnością cieszyły się produkty z takich kategorii, jak artykuły kolekcjonerskie, oprogramowanie i gry komputerowe oraz materiały budowlane i wykończeniowe.
Istnieje również wyraźna dysproporcja między płcią. Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają w Internecie po odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty CD, farmaceutyki, artykuły dziecięce, meble i wyposażenie wnętrz oraz biżuterię. Mężczyźni znacznie częściej niż kobiety kupują samochody i części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry oraz artykuły dla kolekcjonerów.
Prognozy rozwoju polskiego e-commerce
Autorzy raportu „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” prognozują, że do 2027 roku liczba e-konsumentów w Polsce wzrośnie o 3,4 mln, a obsłuży ich dodatkowe 100 000 sprzedawców. Szacuje się, że większość sprzedaży w przestrzeni e-commerce będzie odbywać się w modelu platformowym. Wzrost ten będzie efektem kilku czynników:
Czy można usunąć z sieci niepochlebne opinie o sklepie? Jak?Monika Świetlińska
- udział nowych graczy i konsekwentne poszerzanie ich oferty na polskim rynku,
- dalsze zwiększanie udziału w rynku przez platformy Q-Commerce, które zaczną wykraczać poza kategorie spożywcze,
- dalsze udoskonalanie oferty Allegro m.in. w postaci inwestycji w ofertę cenową w wybranych kategoriach, zwiększania udziału sprzedaży własnej oraz dalszego skracania terminów dostaw,
- współpraca ze sprzedawcami zewnętrznymi z czołowymi graczami e-commerce w wybranych kategoriach jak elektronika czy dom i ogród.
Ponad połowa (54%) wzrostu będzie dotyczyć kategorii: moda, elektronika oraz zdrowie i uroda. Popyt na materiały budowlane i wyposażenie wnętrz będzie nadal spadał.