Czy sprzedawca może nie przyjąć towaru w ramach zwrotu

Zwroty towarów w sklepach internetowych to kwestia, która budzi wiele wątpliwości. Często niejasne są same procedury obsługi zwrotów, terminy (zarówno po stronie klienta jak i sprzedawcy), ale również to, jakich towarów przedsiębiorca nie ma obowiązku przyjmować w ramach zwrotu.

Czy sprzedawca może nie przyjąć towaru w ramach zwrotu
Anna Stępniewska 20 października 2017

Najważniejsze kwestie prawne związane ze zwrotami w sklepach internetowych

Na początku warto wspomnieć, że prawo odstąpienia od umowy, czyli potocznie zwrot towaru w terminie 14 dni od daty dostawy nie dotyczy sprzedaży off-line, czyli w sklepach stacjonarnych. Jeśli sprzedawca decyduje się na takie uprawnienie i ukłon w kierunku konsumenta jest to jedynie jego dobra wola.  Odmiennie sytuacja wygląda podczas zakupów w sklepie internetowym, czyli zawarcia umowy sprzedaży na odległość.

Czas na zwrot towaru wynosi wtedy 14 dni, co zostało dokładnie określone w ustawie o prawach konsumenta: Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (...).

W przypadku sklepów internetowych, czas ten liczony jest od momentu odbioru przesyłki od kuriera. W przypadku treści cyfrowych — np. muzyki, filmów, książek elektronicznych — 14 dniowy czas na zwrot liczony jest od momentu zawarcia umowy. 14 dni określone w ustawie jest jedynie minimalnym okresem, natomiast sklep może go wydłużyć — nawet do roku.

Jakich towarów nie można zwracać?

Ustawa o prawach konsumenta określa również, jakich produktów nie ma obowiązku przyjąć przedsiębiorca w ramach zwrotu. W pierwszej kolejności są to tak zwane “treści cyfrowe” — pliki muzyczne, filmowe, ebooki — lub usługi, które zostały w pełni wykonane. W przypadku treści cyfrowych sklepy informują konsumentów o braku możliwości dokonania zwrotu, jeśli zdecydują się oni korzystać z nich natychmiast. W przeciwnym wypadku konsument zyskuje 14 dniowy czas na zwrot, jednak przez ten czas… nie może on pobrać lub skorzystać z zakupionych w sklepie plików.

Innym przykładem są przedmioty, które zostały wykonane na specjalne zamówienie klienta i zgodnie z jego życzeniem — inaczej nazwać je można towarami niestandardowymi, wyprodukowanymi według specyfikacji klienta lub służące zaspokojeniu jego zindywidualizowanym potrzebom. Może to być ubranie szyte na miarę lub produkty rzemieślnicze, unikatowe i tworzone dla każdego klienta indywidualnie. W takim przypadku zwrot nie jest możliwy.

W ustawie spotkać się możemy z punktem, zgodnie z którym klient nie może odstąpić od umowy: W której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.

Najlepszym przykładem ilustrującym taką sytuację jest np. kupno obcej waluty w internetowym kantorze. Zwrot w takim przypadku narazić może właściciela na straty.

Zwracane nie mogą być także produkty, które mogą szybko ulec zepsuciu (np. artykuły spożywcze o krótkim terminie ważności) lub takie, których po otwarciu nie można sprzedawać ponownie — np. kosmetyki.

Ciekawym przykładem są też produkty, które po otwarciu i użyciu ustawa o prawach konsumenta określa jako nierozłącznie połączone z innymi rzeczami. Może to być np. ziemia ogrodowa, której użycie (czyli wysypanie) nierozerwalnie łączy ją z glebą.

Konsument może z kolei zrezygnować z umowy o świadczenie usługi prenumeraty gazet lub czasopism, pod warunkiem że zapłaci za wszystkie dotychczas otrzymane egzemplarze. Nie można natomiast dokonywać zwrotu pojedynczych numerów, ponieważ klient mógłby je wcześniej przeczytać, a nawet skopiować.

Na koniec warto też wspomnieć o tym, że zwrotom nie podlegają towary lub usługi, które należy zarezerwować — np. bilety na przedstawienie, koncert lub rezerwacja pokoju hotelowego.

Zwrot towaru kupionego przez internetZwrot towaru kupionego przez internet Piotr Warchoł

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Podsumowanie

Wiedza o tym, jakie towaru lub usługi mogą zostać zwrócone oraz jakie produkty nie podlegają pod to prawo to informacja przydatna nie tylko dla właścicieli sklepów internetowych, ale również dla samych konsumentów.

Dokładne informacje związane z kwestią zwrotów w przypadku umów zawieranych na odległość można uzyskać w rozdziale 4. ustawy o prawach konsumenta. Pełen tekst ustawy można znaleźć na stronach Internetowego Systemu Aktów Prawnych.

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: