M-commerce zdominuje e-handel w Polsce?
Handel mobilny w Polsce rozwija się w trzykrotnie szybszym tempie niż rynek e-commerce jako całość. Od 2013 do 2016 roku średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w naszym kraju wyniesie prawie 32,8 proc, a dla e-handlu 10,4 proc.
Handel mobilny w Polsce rozwija się w trzykrotnie szybszym tempie niż rynek e-commerce jako całość. Od 2013 do 2016 roku średnia roczna stopa wzrostu handlu mobilnego w naszym kraju wyniesie prawie 32,8 proc, a dla e-handlu 10,4 proc.
Rynek mobilny rozwija się w ekspresowym tempie. Od 2013 roku stale wzrasta poziom zaangażowania konsumentów – w 2013 wydali na mobilnych zakupach prawie 1,5 miliarda złotych, w 2016 kwota ta szacowana jest na niemal 3,5 miliarda złotych – wynika z międzynarodowego badania PayPal i Ipsos, przeprowadzonego w 22 krajach świata m.in. Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach i Australii. Chociaż smartfony i tablety stanowią stosunkowo nowe udogodnienia w e-handlu, to konsumenci korzystają z nich już w pełni świadomie. W ciągu ostatnich 12 miesięcy 26 proc. osób dokonujących wirtualnych zakupów zrobiło je za pomocą smartfona, a 16 proc. na tablecie. Urządzenia mobilne służą konsumentom nie tylko do robienia zakupów, ale także do poszukiwania dodatkowych informacji z nimi związanych. Jak wynika z powyższego badania, 37 proc. polskich użytkowników smartfonów poszukiwało informacji o sklepie lub firmie, 27 proc. czytało na telefonach opinie i recenzje innych klientów, a 22 proc. porównywało na smarfonie ceny w trakcie pobytu w sklepie.
Płatności mobilne coraz popularniejsze
Aplikacje służące do dokonywania płatności mobilnych są coraz chętniej wykorzystywane przez konsumentów, którzy doceniają wygodę takiego zakupu. Wśród zalet takich aplikacji badani wymienili również możliwość przypomnienia o zniżkach i kuponach, otrzymywanie natychmiastowego potwierdzenia płatności oraz trzymania w jednym miejscu wszystkich dowodów zakupu, niezbędnych w razie ewentualnych zwrotów. Handel mobilny to domena młodych ludzi – aż 59 proc. globalnych klientów mobilnych to grupa wiekowa 18-34 lat. Stanowią oni 44 proc. wszystkich nabywców dokonujących zakupów online. Wciąż jednak 52 proc. posiadaczy smartfona woli robić zakupy korzystając z komputera czy laptopa.