nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Raport e-Izby: Jak wyglądają mobilne zakupy polskiego konsumenta?

Artykuł Raport e-Izby: Jak wyglądają mobilne zakupy polskiego konsumenta?
Autor: Anna Stępniewska
Data: czwartek, 17 września 2015

Czego oczekuje współczesny konsument? Z jakich narzędzi najczęściej korzysta w procesie zakupowym? Co najchętniej kupuje przez urządzenia mobilne? Jak istotna jest dla niego wielokanałowość?

Wyniki badania „M-commerce. Kupuję mobilnie” wykonane przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej pokazują, że zakupy przez smartfona robi 25 proc. badanych konsumentów, natomiast przy użyciu tabletu – 12 proc. Najbardziej popularnym urządzeniem do robienia zakupów jest laptop – w tym celu korzysta z niego 70 proc. konsumentów. Podobne wyniki niedawno zaprezentował Gemius w badaniu „Jak e-zakupy, to na laptopie”, który również wskazywał na dominację laptopa jako narzędzia najchętniej wybieranego przy zakupach online.

Co, gdzie i kiedy kupuje mobilny konsument?

Gdzie, przy użyciu smartfona lub tabletu, konsumenci robią zakupy?

  • 83 proc. – w domu,
  • 44 proc. – w drodze do pracy, w podróży,
  • 37 proc. – w miejscu aktywności zawodowych,
  • 21 proc. – w punktach sprzedaży, w tym sklepach i w restauracjach.

Z powyższych danych płyną ciekawe wnioski – okazuje się już co piąty klient będąc w sklepie stacjonarnym czy innym punkcie usługowym, ostatecznego zakupu dokonuje przez urządzenie mobilne. Wśród najczęściej wybieranych produktów przez mobilnych konsumentów znajdują się:

  • 42 proc. – elektronika,
  • 39 proc. – produkty z kategorii moda,
  • 29 proc. – kosmetyki.

55 proc. konsumentów wybiera zakupy wielokanałowe

Z więcej niż jednego kanału sprzedaży przy zakupach (online, offline, mobile) korzysta już ponad połowa badanych konsumentów. Wielokanałowo kupowane są najczęściej: elektronika (46 proc.), produkty z kategorii moda (41 proc.) oraz kosmetyki (34 proc.), a więc te same produkty, które klienci najchętniej kupują za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Panowie preferują zakup elektroniki (53 proc.) oraz produktów związanych z motoryzacją (32 proc.), natomiast na szczycie najpopularniejszych produktów kupowanych wielokanałowo przez kobiety znajdują się produkty z kategorii moda (52 proc.) i kosmetyki (47 proc.).

Zdaniem ekspertów kupowanie wielokanałowe jest trendem, który będzie się nasilał wraz z popularyzacją e-zakupów. Według ostatniego raportu Gemiusa „Jak e-zakupy, to na laptopie” z możliwości kupowania online korzysta 54 proc. polskich internautów. Współczesny konsument chce móc kupować o każdej porze dnia np. rano w drodze do pracy rozpoczyna poszukiwania danych produktów, aby wieczorem w domu zakupić je za pośrednictwem laptopa. Rosnący udział wielokanałowości w e-handlu to również sygnał dla sklepów internetowych, że muszą dostosować swoje działania sprzedażowe do oczekiwań wymagających i coraz lepiej radzących sobie z nowymi technologiami konsumentów.

Z całym raportem „M-commerce. Kupuję mobilnie” można zapoznać się na ecommercepolska.pl.

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu