nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

UOKiK: Rośnie ilość zgłoszeń o wadliwych produktach

Artykuł UOKiK: Rośnie ilość zgłoszeń o wadliwych produktach
Autor: Anna Stępniewska
Data: czwartek, 10 września 2015

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje coraz więcej zgłoszeń o wadliwych produktach. W ubiegłym roku ilość zgłoszonych usterek wzrosła o 30 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Które produkty okazują się najbardziej wadliwe, a ich stosowanie niejednokrotnie wiąże się z możliwym niebezpieczeństwem? Co grozi za niezgłoszenie informacji o niebezpiecznym produkcie?

W ubiegłym roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło  o 1/3 więcej zgłoszeń o produktach wadliwych. 116 powiadomień dotyczyło produktów niebezpiecznych, z czego zdecydowana większość dotyczyła pojazdów mechanicznych.

Na jakie produkty muszą uważać konsumenci?

Motocykl, którego silnik może samoczynnie wyłączyć się podczas jazdy, meble ogrodowe, których oparcia mogą pęknąć – to tylko kilka przykładów produktów niebezpiecznych, o których przedsiębiorcy powinni informować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Wśród powiadomień o niebezpiecznym produktach dominują następujące kategorie produktów:

  • Pojazdy mechaniczne (zdecydowana większość zgłoszeń)
  • Artykuły dla dzieci
  • Sprzęt elektryczny

100 tys. zł Kara za brak informacji o niebezpiecznym produkcie

Przedsiębiorca, który wprowadza dany produkt na rynek i uzyska informację, że jego produkt jest niebezpieczny, powinien natychmiast to zgłosić UOKiK, jak również podjąć odpowiednie działania naprawcze. Za niedopełnienie tego obowiązku grozi kara w wysokości do 100 tys. zł. Powiadomienie powinno zawierać m.in.:

  • opis zagrożeń dla bezpieczeństwa użytkowników,
  • informację o działaniach naprawczych, jakie zostały podjęte, by zminimalizować szkody, jakie ponieśli nabywcy np. wycofanie ze sprzedaży i umożliwienie dokonania zwrotu produktu lub akcja serwisowa.

Działania naprawcze monitoruje UOKiK, który w razie potrzeby może nakazać przedsiębiorcy podjęcie dodatkowych środków zapobiegawczych. Przykładowo w przypadku producentów samochodów możliwym działanie naprawczym jest umożliwienie zwrotu pojazdu lub podjęcie akcji serwisowej. Wprowadzenie obowiązku powiadamiania o produktach niebezpiecznych wynika ze zobowiązań Polski nałożonych przez Unię Europejską.

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu