10 najpopularniejszych marketplaców w Polsce. Korzystasz z tych platform?

Jak wygenerować jeszcze większą liczbę zamówień, ograniczając koszty ma marketing? Jest sposób na pozyskanie w ciągu kilku dni dziesiątek, a nawet setek transakcji dziennie. To inwestycja w marketplace. Platform na rynku e-commerce jest tak wiele, że naprawdę jest w czym wybierać.

10 najpopularniejszych marketplaców w Polsce. Korzystasz z tych platform?

Monika Świetlińska

13 grudnia 2021

Omnichannel to przyszłość

Prowadząc swój e-biznes na pewno już od dawna zauważasz, że posiadanie jedynie e-sklepu to zdecydowanie za mało. Konkurencja pojawia się, gdzie nie spojrzysz. Może więc czas pomyśleć nie tylko o budowaniu marki wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, ale przyspieszyć ze sprzedażą. 

Jest to możliwe do zrealizowania w całkiem przyzwoitym czasie. Trzeba jedynie rozejrzeć się i przeanalizować, gdzie z punktu widzenia Twojego biznesowego profilu warto się pojawić. I mamy tu na myśli te miejsca, gdzie możesz podkręcić sprzedaż. A więc to, na czym zapewne najbardziej Ci zależy. Budowanie marki, w tym wypadku, to taki efekt uboczny…

Oprócz sprzedaży stacjonarnej, e-sklepu czy obecności w porównywarce cen (szeroko pojęty omnichannel) warto wprowadzić coś jeszcze — zbudować swoje kanały na marketplace. Nie jednym, ale kilku. Dzięki integracji z wieloma marketplace nie tylko w Polsce, ale i zagranicą można dotrzeć do setek nowych klientów w krótkim czasie.

Marketplace — co to takiego?

Marketplace można by było porównać do targowiska online, gdzie wiele sklepów oferuje swój asortyment w jednym miejscu. Towary są prezentowane klientom na tych platformach i tam sprzedawane. Klient mógł trafić na marketplace z zupełnie innego powodu niż chęć zakupu naszego produktu czy z myślą, że kupi u konkurencji. Jednak nasza oferta może okazać się dla niego dużo atrakcyjniejsza i ostatecznie zdecyduje się na zakup u nas.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Produkty wielu sprzedawców można posortować np. ze względu na popularność czy cenę od najniższej i od najwyższej. Ciekawą opcją korzystania z marketplace jest również to, że cały proces zakupowy odbywa się właśnie tam. Sklep dostaje już tylko opłacone zamówienie i może od razu przystąpić do jego realizacji.

Czy marketplace to porównywarka cen?

Nie. Trzy główne rodzaje platform e-commerce to sklep on-line, marketplace i porównywarka cen. Każde z nich różni się sposobem dotarcia do klienta, ma też inne cele i sposoby sprzedaży.

Marketplace to strona zrzeszająca sprzedających i kupujących. Zakupy dokonywane są bezpośrednio na platformie. Sprzedawca na swoim profilu wystawia produkty, które oferuje, a przebieg transakcji wygląda tak jak w sklepie internetowym. Marketplace to ostateczne miejsce zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Za wysyłkę towaru odpowiada wystawca produktu, czyli e-sklep.

Z kolei porównywarka cen to serwis, który porównuje te same lub podobne do siebie produkty razem z ich cenami i innymi parametrami typu koszty dostawy czy ranking sprzedawcy. Głównym celem takiej platformy jest zestawianie ze sobą dostępnych ofert pod kątem cenowym, tzn. która z nich jest dla kupującego najatrakcyjniejsza. Tu najważniejszy jest produkt, jego opis, dopiero nieco niżej znajduje się lista sprzedawców.

Kiedy kupujący zdecyduje się na daną ofertę, np. ze względu na jej cenę, zostaje przekierowany do sklepu, który tę najlepszą z jego punktu widzenia posiada. Zatem ostateczny zakup dokonuje się w e-sklepie, do którego przekierowała porównywarka. Tu prym wiedzie Ceneo, ale popularne są też Google Shopping, Skąpiec, Nokaut czy Okazje.info.

10 najpopularniejszych marketplace

Jeśli jeszcze nie sprzedajesz na marketplace, poznaj te najpopularniejsze. Przygotowaliśmy listę 20 najpopularniejszych w Polsce i zagranicą:

  1. Allegro.pl – ma około 40 procent udziału w polskim e-commerce. To najpopularniejsze internetowe narzędzie do wspomagania działalności gospodarczej przedsiębiorstw w Polsce. 

  2. Amazon.pl – największy sklep internetowy na świecie, który na polski rynek wszedł w marcu tego roku. W tym roku Amazon zaproponował polskim e-sklepom wiele narzędzi i opcji, które pomagają zwłaszcza MŚP w osiągnięciu satysfakcjonujących wyników.

  3. Ebay.pl – to ogólnoświatowa platforma wymiany handlowej. To odpowiednik polskiego Allegro. Ilość transakcji zawierana na eBay sięga nawet kilkaset tysięcy dziennie. Choć serwis dostępny jest na polskiej domenie, to oferty nadal obejmują swoim zasięgiem cały świat.

  4. Morele Marketplace — to polski system dystrybucji produktów, który realizuje ponad 5 tys. zamówień każdego dnia z różnych gałęzi branżowych, głównie elektroniki.

  5. Aliexpress — chiński serwis sprzedaży online z produktami wyłącznie chińskich producentów. Warto jednak się przyglądać temu azjatyckiemu gigantowi, bo choć dziś nie można prowadzić sprzedaży z Polski, to niewykluczone że kiedyś to się zmieni.

  6. Empik Marketplace — miejsce gdzie można sprzedawać produkty z kategorii kojarzonych głównie z Empikiem, czyli książki, prasa, gry, muzyka, ale również wyposażeniem domu, artykułami dziecięcymi czy elektroniką. w skali miesiąca ten marketplace odwiedza 17 mln osób.

  7. Facebook Marketplace – miejsce wymiany handlowej na platformie Facebooka. Mogą z niego korzystać zarówno osoby prywatne, jak i sklepy. Większe szanse dotarcia do klientów daje tu reklama, która w gąszczu innych ofert wyróżnia tę promowaną. 

  8. Erli — nowy na polskim rynku marketplace, która dla sprzedających ma bardzo niskie prowizje, nawet do 50 procent w porównaniu do innych tego typu platform. Ma też dedykowany program dostaw, możliwość umieszczania banerów reklamowych na stronie sklepu sprzedawcy czy promowania najlepszych ofert sprzedaży bez opłat.

  9. Shopee - singapurska platforma sprzedażowa, która również niedawno dotarła do Polski. Podstawą jej działania jest udzielenie kupującemu gwarancji bezpiecznych zakupów. Polega ona na tym, że firma przekazuje sprzedawcy pieniądze za przesłany towar dopiero po potwierdzeniu odbioru zamówienia przez kupującego. Jeśli klient nie otrzyma produktu, Shopee zwróci mu pieniądze.

  10. Domodi - serwis prezentujący oferty innych sklepów z kategorii odzież, sport, uroda. W odróżnieniu od wielu marketplaceów kieruje klienta bezpośrednio do sklepu, gdzie następuje finalizacja zamówienia.

Jest również cała masa innych platform, które warte są uwagi, w tym homebook.pl, carrefour.pl, arena.pl, emag.pl,etsy.com czy aligato.pl

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: