Jak marketplace może wpłynąć na wyniki sprzedaży e-sklepu?

Marketplace. To zwykle właśnie tam klienci szukają produktów, które chcą kupić. I to tam zapoznają się z ofertami konkretnych sklepów, choć wcześniej mogli ich nie znać. To tam mogą znaleźć sklep, który proponuje mu za dany produkt najlepszą cenę. Jeśli więc jedynym kanałem, za pomocą którego sprzedajesz, jest Twój e-sklep, koniecznie pomyśl o integracji z marketplace.

Jak marketplace może wpłynąć na wyniki sprzedaży e-sklepu?
Monika Świetlińska 15 grudnia 2021

Liczby mówią same za siebie

Nowojorska firma eMarketer zajmująca się badaniami rynku związanymi z marketingiem cyfrowym, mediami i handlem, przygotowała raport, z którego wynika, że e-sprzedaż za pośrednictwem marketplace osiągnęła w 2020 roku wartość 4 bilionów dolarów. Marketplace zyskuje na popularności, bo mocno przyspieszył rozwój technologii. To miejsce na tyle proste w obsłudze, trafiające do klientów z całego świata i nie niosące za sobą potężnych kosztów, że wielu sprzedawców decyduje się na prowadzenie swojego biznesu właśnie tam. Robi to na dwa sposoby: swoją działalność, opierając wyłącznie o marketplace lub marketplace stanowi dodatkowy kanał sprzedaży. 

I nic to dziwnego, bo jak wynika wskazuje Shopify, działająca na rynku międzynarodowym firma zajmująca się handlem elektronicznym, już w 2017 roku  95% użytkowników sieci korzystało z różnego rodzaju marketplaców. 

Dziś mówi się o błyskawicznym tempie rozwoju tych platform. Wspomniana firma jest zdania, że do przyszłego roku przychody dostawców marketplace wzrosną ponad dwukrotnie, choć już dziś osiągają bardzo satysfakcjonujące wyniki. Do tego stopnia, że zupełnie nowi gracze na rynku markeplace nie boją się stawać do walki o klientów z tak potężnymi graczami jak Amazon, eBay, Aliexpress czy Allegro. W tym roku powstał w Polsce marketplace Erli, a z zagranicy nadciągnęły Amazon czy Shopee. 

Podczas gdy marketplacy mają właśnie swoje pięć minut, tak nieco zapomniane są porównywarki cen. 

Nowe trendy w e-commerce

Skąd taki trend? - Zależy mi na szybkich, bezproblemowych zakupach, gdzie wszystko mogę załatwić w jednym miejscu. Znaleźć i porównać produkt na przykład pod kątem ceny czy jego popularności, opłacić go, wybrać dostawę. Nie lubię się tak przeklikiwać z miejsca na miejsce, a na porównywarkach tak jest. Zresztą opisy na porównywarkach bardzo często są w ogóle niezgodne z faktem. Może to wynika z tego, że to nie sklep dba tam o opisy, tylko administratorzy porównywarki. A oni często nie mają pojęcia o produktach, które proponują ich klienci, czyli sklepy. Najlepszą dla mnie opcją jest marketplace, i o nie tylko Allegro, ale inne. Jest tam opcja np. darmowej dostawy czy odroczonej płatności, no i bardzo często trafiony, przynajmniej w moim przypadku, mailing — tłumaczy nam Adam, zwolennik zakupów online, który kupuje w sieci kilka razy w tygodniu i który w większości przypadków korzysta z marketpaców. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

W Wielkiej Brytanii, dla przykładu, z marketplace korzysta już 57 procent kupujących, podczas gdy do e-sklepów zagląda zaledwie 13 procent klientów. Lada moment podobne badania powinny pojawić się również w Polsce. 

Marketplace a sprzedaż

Skoro platformy marketplace są tak popularne wśród klientów, to jakie może mieć znaczenie dla sprzedawców, oprócz tego, że to właśnie tam mogą znaleźć swoja grupę docelową? Jak marketplace może wpłynąć na wyniki sprzedaży Twojego e-sklepu?

Ogromna konkurencja online, zwłaszcza w obecnych czasach, wręcz wymaga poszukiwania i wykorzystywania wielu równoległych kanałów sprzedaży. Dziś niemal każdy sklep internetowy korzysta z minimum dwóch kanałów. Jak pokazują statystyki, 40 procent e-sklepów sprzedaje swoje produkty na różnych platformach, oczywiście oprócz tej własnej- czyli sklepu.

Jak marketplace może wpłynąć na Twoje wyniki sprzedaży?

  1. Marketplace musi być dopasowany do Twojego asortymentu. Upewnij się, że będziesz mógł tam zaistnieć, przeanalizuj swoją ofertę i konkurencję na wybranej platformie. Przed rozpoczęciem sprzedaży musisz zapoznać się z wymaganiami, opłatami i prowizjami. Zastanów się, czy masz na tyle czasu i możliwości, by zaangażować się w budowanie kanału na markeplace od zera.

  2. Dostępne dane pokazują, że marketplace choć jest dodatkowym kanałem sprzedaży, to niejednokrotnie generuje wyższe obroty niż e-sklep. 

  3. Sam marketplace to zwykle dużo mniejsza inwestycja niż tworzenie sklepu internetowego, ale też nie wymaga tworzenia kosztownej strategii marketingowej — środki przeznaczasz na inne działania.

  4. Korzystając ze znanego marketplace, wykorzystujesz już znaną markę, pod egidą której budujesz własną.

  5. Marketplace to gotowa i sprawdzona już infrastruktura sprzedaży, dlatego nie poświęcasz czasu — choć niewątpliwie jakąś jego część marketplace na pewno pochłonie — na budowanie nowego kanału od absolutnych podstaw.

  6. Klienci marketplaców liczeni są w milionach, transakcje w tysiącach w ciągu jednego dnia — to idealne miejsce na pozyskanie nowych klientów.

  7. Marketplacy stoją wysoko w wyszukiwarkach, dlatego niejednokrotnie profil Twojego sklepu np. w Google będzie widniał jako pierwszy niż am sklep.

  8. Ty nie tracisz czasu na organizację akcji promocyjnych, programów lojalnościowych, rabatów — robi to za Ciebie marketplace.

  9. Obecnie mamy boom na marketplace, jedne powstają, inne dopiero wkraczają na polski rynek. I to właśnie one, chcąc walczyć o klientów — czyli e-sklepy mocno obniżają ceny za integrację. Jeden z polskich marketplaców, który pojawił się w tym roku, zapewnia, że koszty są 50% niższe niż w innych znanych platformach.

  10. Dzięki marketplace możesz dotrzeć do klientów z całego świata, rozwijając tym samym sprzedaż zagraniczną.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: