61 proc. konsumentów wybiera zakupy w polskich e-sklepach

Transgraniczny e-handel wciąż jest bardzo słabo rozwinięty w Europie. Zaledwie 7 proc. małych i średnich firm w UE podejmuje się prowadzenia sprzedaży transgranicznej. Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie, ponad 60 proc. konsumentów czuje się pewniej robiąc zakupy online we własnym kraju niż w innym państwie należącym do Unii. 

61 proc. konsumentów wybiera zakupy w polskich e-sklepach
Anna Stępniewska 13 października 2015

Transgraniczny e-handel wciąż jest bardzo słabo rozwinięty w Europie. Zaledwie 7 proc. małych i średnich firm w UE podejmuje się prowadzenia sprzedaży transgranicznej. Jak podaje Europejskie Centrum Konsumenckie, ponad 60 proc. konsumentów czuje się pewniej robiąc zakupy online we własnym kraju niż w innym państwie należącym do Unii.

Zdaniem ekspertów z Europejskiego Centrum Konsumenckiego zakupy transgraniczne generują wiele problemów, które zniechęcają konsumentów do kupowania w zagranicznych e-sklepach. Po pierwsze, e-klienci obawiają się wysokich kosztów dostawy oraz zgodności kupowanych produktów z umową. Po drugie, nadal wielu konsumentów spotyka się z dyskryminacją związaną z krajem zamieszkania, co stanowi większość skarg dotyczących trangranicznego handlu elektronicznego otrzymywany przez ECK.

ARD kluczem rozwiązywania transgranicznych e-sporów?

Konsumenci obawiają się zakupów w zagranicznych sklepach internetowym również dlatego, że nie wiedzą do kogo się zwrócić w razie jakichkolwiek problemów i sporów związanych z nabyciem towaru. Jedną z form odpowiedzi na powyższą sytuację jest dalszy rozwój alternatywnych metod rozwiązywania sporów (ARD) poprzez uruchomienie internetowej platformy ODR, umożliwiającej skuteczniejsze dochodzenie roszczeń konsumenckich w państwie zamieszkania a także na terytorium całej Unii Europejskiej. Platforma ODR wystartuje w styczniu 2016 roku.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Jak polskie e-sklepy wdrożyły nowe prawo konsumenckie?

Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało, jak polskie sklepy prowadzące działalność transgraniczną poradziły sobie z dostosowaniem nowych wymogów prawnych nałożonych przez unijną dyrektywę. Okazuje się, że ponad 60 proc. e-sklepów poprawnie informuje o prawie do odstąpienia od umowy łącznie z przekazywaniem formularza. Konsument może odstąpić od umowy w dowolny sposób: poprzez wysłanie oświadczenia e-mailem, telefonicznie, a nawet SMS-em. W momencie gdy wybierze drogę elektroniczną, czyli wyśle e-mail lub skontaktuje się za pomocą elektronicznego formularza odstąpienia dostępnego na stronie e-sklepu, to obowiązkiem sprzedawcy jest niezwłocznie potwierdzić otrzymanie takiego oświadczenia. 60 proc. e-przedsiębiorców uprzedza również, że koszty przesyłki towaru do sklepu w przypadku zwrotu ponosi klient. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: