nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Opis produktu a prawo – co muszą wiedzieć e-sprzedawcy?

Artykuł Opis produktu a prawo – co muszą wiedzieć e-sprzedawcy?
Autor: Anna Stępniewska
Data: czwartek, 08 października 2015

E-sprzedawcy muszą mieć świadomość, że opisy produktów to coś więcej niż tylko aspekt pozycjonowania czy forma zachęty dla klientów. To wymóg prawny dla sklepu internetowego. O czym powinni pamiętać właściciele e-sklepów, tworząc opisy sprzedawanych towarów?

Dobry opis produktu ma olbrzymie znaczenie dla wirtualnego sklepu. Po pierwsze, obok grafiki stanowi skuteczne narzędzie zachęty do zakupu produktu. Po drugie, dla konsumenta zainteresowanego danym towarem jest cennym źródłem informacji. Po trzecie, rzetelny opis pomaga w pozycjonowania serwisu, a więc zwiększa szanse pozyskania nowych klientów z wyszukiwarki, którzy odwiedzą e-sklep szukając konkretnego produktu. Co należy wiedzieć o tworzeniu opisów pod kątem aspektów prawnych?

Konsekwencje wprowadzenia Dyrektywy Konsumenckiej

Z chwilą wejścia w życie Dyrektywy Konsumenckiej [Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dn. 25 października 2011 (Rozdział III, art. 6 pkt. 1a)] zagadnienie opisów produktów zyskało nowy prawny wymiar. Zgodnie z zapisami Dyrektywy każdy sklep internetowy zobowiązany jest prezentować podstawowy opis produktu w taki sposób, aby klient mógł z łatwością dokonać wyboru. Podstawowego opisu nie należy mylić z rozszerzonym, reklamowym opisem o danym towarze, który ma jeszcze skuteczniej zachęcać do jego zakupu. Właściciele e-sklepów muszą pamiętać, że niezastosowanie się do wytycznych Dyrektywy może skutkować uznaniem umowy sprzedaży za niezawartą, ze wszystkimi tego konsekwencjami np. koniecznością odesłania towaru na koszt sklepu internetowego.

Brak standardów problemem dla branży e-commerce

Przedstawiciele branży e-handlu podkreślają, że odpowiednie przygotowanie opisów na stronach sklepów internetowych mocno utrudnia brak określonych standardów. Chcąc ułatwić pracę e-przedsiębiorcom, Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska i Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczęły pracę nad zdefiniowaniem katalogu danych produktowych w ramach ogólnopolskiego projektu „Label Power. Siła etykiety”. Celem inicjatywy jest zdefiniowanie potrzeb dla e-handlu w zakresie treści elektronicznych etykiet produktowych, a w rezultacie ułatwieniem ich przygotowania. Zdaniem twórców inicjatywy, sklepy internetowe nie powinny konkurować ze sobą podstawowymi opisami produktów, ani tracić czas i energię na ich przygotowanie. Opisy produktów powinny być dostarczane od producentów lub dystrybutorów wraz z produktem, który kupują. W ramach inicjatywy prowadzone jest badanie ankietowe wśród sklepów internetowych, konsumentów i producentów. Wnioski z badania mają pozwolić na wypracowanie standardów, dzięki którym producenci łatwiej stworzą i dostarczą opisy swoich produktów, a sklepy internetowe szybciej wprowadzą je do oferty, skupiając się jedynie na pracy przy opisach marketingowych. Jednolite dane podstawowe umożliwią porównywarkom oraz samym konsumentom szybciej znaleźć i porównać interesujący ich towar.

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu