Amazon i Allegro. Co wybrać do sprzedaży produktów?
Amazon oficjalnie zadebiutował w Polsce drugiego marca. Gigant sprzedaży internetowej, który działa w największych państwach świata właśnie uruchomił swój polski serwis. Stawia to przed wieloma pytaniami jedno pytanie: co wybrać do sprzedaży produktów? Amazona czy Allegro?
Amazon i Allegro — jaką platformę wybrać, gdy chcemy sprzedawać?
Odpowiedź na to pytanie będzie za każdym razem inna. Wiele zależy zwłaszcza od grupy docelowej oraz profilu działalności firmy. Inaczej na obie te platformy będą patrzeć osoby, które pracują w branży złączek, a inaczej ci, którzy trudnią się sprzedażą książek lub elektroniki użytkowej.
Warto pamiętać też o tym, że Amazon nie jest pierwszym gigantem, który wchodzi do Polski i liczy na to, że szybko rozprawi się z naszym rodzimym Allegro. Kilka lat temu podobne plany miał eBay. Historia pokazała, że serwis raczej nie przyjął się w świadomości polskich użytkowników internetu.
Także w starciu z Amazonem, Allegro nie jest na straconej pozycji. Firma ma wiele autorskich pakietów usług, które bardzo mocno za nią przemawiają. Nie można też zapomnieć o tym, że — przynajmniej póki co — Allegro ma w Polsce o wiele większą bazę użytkowników.
Amazon czy Allegro? To zależy od kraju
O tym, że Allegro ma bardzo mocną pozycję w Polsce, nie trzeba nikogo przekonywać. Jeśli ktoś, kto mieszka w naszym kraju, chce tanio kupić (lub wylicytować) jakiś przedmiot, to szuka go zwłaszcza na Allegro. Tak pokazuje praktyka.
Jest to duża przesłanka dla firm, których grupą docelową jest nasz rodzimy rynek. Do czasu, gdy Amazon nie zbuduje co najmniej tak samo licznego grona odbiorców, Allegro raczej będzie w stanie zapewnić możliwość dotarcia do większego grona osób w Polsce. Wynika to ze świadomości marki.
Jeśli jednak zdarzy się sytuacja, gdy zechcemy wyjść z naszym produktem na przykład na rynek niemiecki czy brytyjski, to największy atut Allegro — czyli to, że jest to serwis o zasięgu ogólnokrajowym — staje się jego słabością. Ilość użytkowników Amazona w Niemczech, we Włoszech czy w Hiszpanii jest nieporównywalnie większa od rozpoznawalności konkurenta.
To ważna przesłanka dla firm, które dopiero planują szerokie wyjście do klienta. W sytuacji, kiedy nasz model biznesowy dopuszcza zarówno handel z Polakami jak i z innymi państwami, może warto pomyśleć o dywersyfikacji? Praktyka pokazuje, że prowizje za sprzedaż nie różnią się od siebie zbyt mocno. Być może korzystanie jednocześnie z Allegro i Amazona będzie dla wielu działalności najlepszym pomysłem?
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Amazon czy Allegro — nauczmy się kalkulować
Firmy działają w celu zarabiania. Pozwala to stwierdzić, że za każdą decyzją biznesową powinna stać kalkulacja. Amazon, jako nowy gracz na rynku na pewno będzie organizował dla Polaków wiele ciekawych akcji promocyjnych. Allegro — nie chcąc pozostać z tyłu — także będzie próbowało przyciągnąć nas ku sobie.
Dla właścicieli firm lub osób, które trudnią się e-sprzedażą, to idealna sytuacja. Bez względu na to, jaką platformę wybierzemy, możemy na tym sporo zyskać. Warto dać szansę temu graczowi, który zaoferuje więcej. Można więc powiedzieć, że najlepiej po prostu obserwować obie platformy, przeliczyć potencjalne zyski i… podjąć decyzję.