nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Badanie Gemius: Jak e-zakupy, to głównie na laptopie

Artykuł Badanie Gemius: Jak e-zakupy, to głównie na laptopie
Autor: Anna Stępniewska
Data: wtorek, 18 sierpnia 2015

Choć grono użytkowników smartfonów i tabletów stale rośnie, to jednak Polacy w kwestii zakupów internetowych są tradycjonalistami. Niemal ośmiu na dziesięciu badanych kupuje przez internet za pomocą laptopa. Ponad połowie posiadaczy urządzeń mobilnych w e-zakupach przeszkadza niewygodne wypełnienie formularzy. Co jeszcze warto wiedzieć o klientach sklepów internetowych?

Z internetu korzysta już ponad 29 mln Polaków. Ponad połowa z nich chociaż raz dokonała zakupów przez internet. Konsumenci, decydujący się skorzystać z oferty e-sklepów, cenią sobie wygodę i komfort takiego rozwiązania. 78 proc. badanych internautów najchętniej kupuje w sieci za pośrednictwem laptopa, wynika z najnowszego raportu „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”. Robienie zakupów na ekranach smartfonów i tabletów cieszy się znacznie mniejszą popularnością – odpowiednio 37 proc. i 24 proc. E-zakupy na komputerze stacjonarnym wybiera 66 proc. respondentów.

Zakupy w e-sklepie – najczęstsze problemy klientów

Badani wskazali co im najbardziej utrudnia robienie zakupów w wirtualnym sklepie za pomocą urządzenia stacjonarnego:

  • 61 proc. e-klientów narzeka na niewygodne wypełnianie formularzy,
  • 56 proc. zwraca uwagę na niedostosowanie stron www do zakupów w wersji mobilnej,
  • 41 proc. przeszkadza zbyt wolne łącze internetowe,
  • 38 proc. irytują zbyt małe litery,
  • 36 proc. badanych narzeka na brak aplikacji mobilnej e-sklepu.
  • 34 proc. zniechęca do zakupu zbyt duża ilość czynności, które trzeba wykonać, aby sfinalizować transakcję

Multiscreening czyli jeden zakup a kilka urządzeń

Eksperci mówią już o „smartfonizacji” rynku. 82 proc. badanych internautów posiada laptopa, ale już niewiele mniej, bo 74,8 proc. jest również w posiadaniu smartfona. Użytkownicy urządzeń przenośnych coraz częściej wykorzystują wielofunkcyjność smartfonów i traktują je jak kieszonkowe komputery. Trend ten mocno wpływa na kierunek rozwoju e-handlu. Rośnie gotowość konsumentów do robienia zakupów za pośrednictwem smartfonów. 52 proc. internautów wykorzystujących urządzenia mobilne do robienia zakupów online przyznaje, że zdarza im się rozpoczynać proces zakupowy na smartfonie, a kończyć go na komputerze albo tablecie. Na takie rozwiązanie decydują się najczęściej osoby między 25 a 34 rokiem życia. Pomimo szczerych chęci klienta do przejścia całego procesu zakupowego na urządzeniu mobilnym, finalizacja transakcji musi odbywać się na komputerze stacjonarnym, ponieważ e-przedsiębiorcy nie dostosowali swoich sklepów internetowych do mobilnej rewolucji, która staje się udziałem polskich konsumentów. Eksperci Gemiusa radzą właścicielom e-sklepów, aby jak najszybciej wyszli naprzeciw potrzebom e-konsumentów.

Jak dostosować sklep internetowych do oczekiwań mobilnych klientów?

W 2014 roku zaledwie jedna trzecia sklepów internetowych posiadała stronę dostosowaną do urządzeń mobilnych. A zatem pierwszą rzeczą, w którą powinni inwestować właściciele e-biznesów, jest dostosowanie strony www, zarówno pod smartfony, jak i tablety. W Polsce tablety są mniej popularnymi urządzeniami od smartfonów, niemniej jednak badania pokazują, że wartość zamówień wykonanych za pomocą tych urządzeń jest wyższa od średniej wartości zamówien ze smartfona czy laptopa. Badacze zwracają uwagę, że konsumenci rano zdecydowanie częściej korzystają z telefonów komórkowych, natomiast wieczorami z tabletów. Warto zatem, aby właściciele e-sklepów dostosowali cały proces komunikacji marketingowej do użytkownika, który korzysta z wielu urządzeń w ciągu dnia. Kolejną rzeczą, którą należy dostosować do mobilnych urządzeń jest system rejestracji i płatności. E-przedsiębiorcy powinni korzystać z takich technologii obsługujących e-sklep, aby we wszystkich kanałach sprzedaży klient mógł otrzymać tę samą jakość obsługi. E-konsument jest wymagający i wyedukowany pod kątem mobilnej rewolucji. Chcąc dotrzymać mu kroku, sklepy internetowe muszą szybko się dostosować, aby nie wypaść z rynku, w którym każda sekunda walki o klienta jest na wagę złota. 

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu