Co decyduje o wyborze e-sklepu przez konsumenta?
Jakie są najważniejsze czynniki decydujące o tym, czy internauta zrobi zakupy w danym sklepie internetowym? Co może sprawić, że jednak wybierze innego e-sprzedawcę? Jak istotną rolę w jego wyborze będzie miała forma płatności?
Jakie są najważniejsze czynniki decydujące o tym, czy internauta zrobi zakupy w danym sklepie internetowym? Co może sprawić, że jednak wybierze innego e-sprzedawcę? Jak istotną rolę w jego wyborze będzie miała forma płatności?
Cena i wiarygodność e-sklepu – według badania ICAN Research zrealizowanego dla Płatności Online BM są to najważniejsze czynniki decydujące o wyborze sklepu internetowego przez e-konsumentów. Okazuje się również, że ważną rolę w procesie zakupu ma również forma płatności. Niemożność finalizacji transakcji poprzez dogodną dla klienta formę płatności dla co czwartego Polaka stanowi przyczynę częstej rezygnacji z e-zakupów.
Cena kluczowa dla dwóch na trzech klientów e-sklepów
Cena produktu ma kluczowe znaczenie dla 2 na 3 badanych. Z kolei wiarygodność e-sklepu ma olbrzymie znaczenie dla 56 proc. badanych. Co trzeci respondent podkreślił że ważna jest dla niego również możliwość bezproblemowego i najlepiej bezpłatnego zwrotu towaru do sklepu internetowego. Przy wyborze danego e-sprzedawcy istotna jest również forma płatności. Internauci oczekują wygodnych i bezpiecznych płatności za internetowe zakupy. Warto przy tym zauważyć, że 1 na 3 badanych wskazał „samodzielne wykonywanie przelewów” jako swoją ulubioną formę płatności, choć niekoniecznie są one najwygodniejsze i najszybsze. Konsumenci mogą jednak niejednokrotnie na nich oszczędzić. Zdaniem ekspertów dzieje się tak dlatego, że tradycyjny przelew jest najtańszy dla e-sklepów, a zwłaszcza tych o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1 proc. prowizji ma znaczenie. Dobrym przykładem jest tutaj zakup laptopa. Ten sam komputer przy płatności przelewem e-sklep sprzedaje za 3000 zł, podczas gdy przy wykorzystaniu opcji płatności online jego cena wzrasta do 3030 zł. Konsumenci wolą zatem kupić taniej, nawet jeśli to mniej wygodne.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Płatności wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej?
Tym co może skutecznie zniechęcić konsumenta do finalizacji zakupu w sklepie internetowym jest brak dogodnej dla niego formy płatności. W takiej sytuacji z kupienia produktu zrezygnowało aż 25 proc. badanych. Zdaniem ekspertów płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej. E-konsumenci za najczęściej wykorzystywaną formę płatności za zakupy wskazali: systemy płatności elektronicznych (zarówno te automatyczne, jak i te w których należy wypełnić dane) – 71 proc., samodzielne przelewy na konto sklepu – 60 proc., płatność przy odbiorze przesyłki – 50 proc., płatność kartą – 37 proc.