nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Co decyduje o wyborze e-sklepu przez konsumenta?

Artykuł Co decyduje o wyborze e-sklepu przez konsumenta?
Autor: Anna Stępniewska
Data: środa, 21 października 2015

Jakie są najważniejsze czynniki decydujące o tym, czy internauta zrobi zakupy w danym sklepie internetowym? Co może sprawić, że jednak wybierze innego e-sprzedawcę? Jak istotną rolę w jego wyborze będzie miała forma płatności?

Cena i wiarygodność e-sklepu – według badania ICAN Research zrealizowanego dla Płatności Online BM są to najważniejsze czynniki decydujące o wyborze sklepu internetowego przez e-konsumentów. Okazuje się również, że ważną rolę w procesie zakupu ma również forma płatności. Niemożność finalizacji transakcji poprzez dogodną dla klienta formę płatności dla co czwartego Polaka stanowi przyczynę częstej rezygnacji z e-zakupów.

Cena kluczowa dla dwóch na trzech klientów e-sklepów

Cena produktu ma kluczowe znaczenie dla 2 na 3 badanych. Z kolei wiarygodność e-sklepu ma olbrzymie znaczenie dla 56 proc. badanych. Co trzeci respondent podkreślił że ważna jest dla niego również możliwość bezproblemowego i najlepiej bezpłatnego zwrotu towaru do sklepu internetowego. Przy wyborze danego e-sprzedawcy istotna jest również forma płatności. Internauci oczekują wygodnych i bezpiecznych płatności za internetowe zakupy. Warto przy tym zauważyć, że 1 na 3 badanych wskazał „samodzielne wykonywanie przelewów” jako swoją ulubioną formę płatności, choć niekoniecznie są one najwygodniejsze i najszybsze. Konsumenci mogą jednak niejednokrotnie na nich oszczędzić. Zdaniem ekspertów dzieje się tak dlatego, że tradycyjny przelew jest najtańszy dla e-sklepów, a zwłaszcza tych o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1 proc. prowizji ma znaczenie. Dobrym przykładem jest tutaj zakup laptopa. Ten sam komputer przy płatności przelewem e-sklep sprzedaje za 3000 zł, podczas gdy przy wykorzystaniu opcji płatności online jego cena wzrasta do 3030 zł. Konsumenci wolą zatem kupić taniej, nawet jeśli to mniej wygodne.

Płatności wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej?

Tym co może skutecznie zniechęcić konsumenta do finalizacji zakupu w sklepie internetowym jest brak dogodnej dla niego formy płatności. W takiej sytuacji z kupienia produktu zrezygnowało aż 25 proc. badanych. Zdaniem ekspertów płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej.  E-konsumenci za najczęściej wykorzystywaną formę płatności za zakupy wskazali: systemy płatności elektronicznych (zarówno te automatyczne, jak i te w których należy wypełnić dane) – 71 proc., samodzielne przelewy na konto sklepu – 60 proc., płatność przy odbiorze przesyłki – 50 proc., płatność kartą – 37 proc. 

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu