Co to jest fulfillment i jak działa?

Właściciele sklepów internetowych coraz częściej mogą spotkać się z pojęciem „fulfillement”. Jeśli nie wiesz, co to jest fulfillment i jak działa fulfillment, ten tekst jest dla ciebie.  

Co to jest fulfillment i jak działa?

Rafał Stępniewski

10 grudnia 2020

Co to jest fulfillment?

Fulfillment jest usługą, która polega na obsłudze zamówień przez zewnętrznego operatora. Fulfillment prowadzą przede wszystkim firmy logistyczne. Najprościej rzecz biorąc, właściciel sklepu internetowego nie musi sam wysyłać produktów ze swojego magazynu. Korzystając z usługi fulfillment, zewnętrzna firma obsłuży takie zamówienie. Zależnie od rodzaju umowy, fulfillment może obejmować obsługę całego procesu zamówienia albo tylko jego części.

Jak działa fulfillment?

Jeśli właściciel sklepu internetowego zamawia w hurtowni np. dwie palety towaru, którym handluje, to posiadając umowę fulfillment towar ten trafia do magazynu firmy logistycznej. Gdy klient go zamówi, firma logistyczna pakuje odpowiedni towar i wysyła go twojemu klientowi. Na podstawie umowy fulfillment firma logistyczna może też obsłużyć reklamacje i zwroty. W razie potrzeby też skontaktuje się z klientem.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Fulfillment czy dropshipping?

Fulfillment to nie to samo co dropshipping. Fulfillment to usługa zarządzania wysyłką. Fulfillment to zarzadzanie zapasami, pakowanie towarów, wysyłka i obsługa zwrotów. Fullfilment stosowany jest np. przez Amazona. Dropshipping jest usługą działającą podobnie jak fulfillment z tą różnicą, że dropshipping może mieć trochę ograniczony zakres w porównaniu do fulfillment.

Jakie są korzyści fulfillment?

Fulfillment pomaga właścicielom sklepów internetowych ograniczyć koszty. Właściciel sklepu internetowego nie musi wynajmować dużej powierzchni magazynowej. Zawsze płaci tylko za powierzchnię, której używa. Jeśli ma szczyt sezonu, może być tej powierzchni więcej, a gdy ma lekki zastój w biznesie, wykorzystuje mniejszą powierzchnię. Nie trzeba przejmować się zużyciem sprzętu magazynowego, czy innych kosztów związanych z magazynowaniem. Jeśli jest taka potrzeba, magazyn może być odpowiednio dopasowany. Chodzi np. o temperaturę, zabezpieczenie przez pożarem. Operator, który obsługuje usługę fullfilment jest również odpowiedzialny za pracowników magazynu. Właściciel sklepu nie musi więc martwić się tym, że nie ma kto zapakować jego zamówień

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Fulfillment i własny brand

Jeśli posiadasz opakowania z własnym logo, to nie problem. Dzięki usłudze fulfillment zamówienia mogą być zapakowane tak jak zażyczysz sobie jako właściciel sklepu internetowego.

Niektóre systemy sklepowe pozwalają na automatyczne śledzenie obslugi fulfillment. W każdym momencie jesteś w stanie „namierzyć” przesyłkę przygotowywaną dla klienta. Ciągła analiza stanów magazynowych powoduje, że nie ma praktycznie możliwości sprzedaży produktów, których nie ma w magazynie.

Fulfillment to także oszczędność na kosztach przesyłek. Operator logistyczny może wykorzystać atut dużej skali wysyłanych paczek. Dzięki temu jest w stanie wynegocjować bardzo niskie koszty przesyłek. Dla Ciebie jest to znacznie niższy koszt pojedynczej paczki. Mało tego. Często jest też tak, że towary wychodzą z magazynu kilka razy w ciągu dnia, a nie tylko raz.

Plusy fulfillmentu

Do plusów fulfillmentu na pewno leży to że możesz zlecić pełną obsługę przesyłek zewnętrznej firmie. Dodatkowo koszt pojedynczej wysyłki jest dużo niższy. Właścicielowi sklepu pozostaje tylko sprzedaż i promocja. Co za tym idzie ewentualne błędy można przerzucić na firmę fullfilmentową

Minusy fulfillmentu

Jako, że jest to usługa zewnętrzna nie zawsze będzie najtańszym rozwiązaniem. Może też okazać się, że operator zarządza minimum logistycznego, np.  400 zamówień miesięcznie. Oprócz tego sporą niedogodnością może być brak fizycznego kontaktu z towarem. W przypadku reklamacji nie mamy możliwości samodzielnego sprawdzenia produktu.

Czy fulfilment jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli marżowość produktów nam na to pozwala, warto się na taką usługę zdecydować. Może to być szczególnie opłacalne gdy sprzedawane przez nas towary zajmują sporo miejsca, a nie mamy ich gdzie przechowywać

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: