Kiedy można zmienić regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego to taki dokument, który klienci bardzo rzadko czytają. Mimo to, każdy sklep internetowy musi posiadać taki regulamin. Regulamin może być napisany na podstawie wzoru ale też stworzony całkowicie od zera przez profesjonalistę. Czy raz stworzony regulamin sklepu internetowego traci ważność? Kiedy można zmienić regulamin sklepu internetowego?

Kiedy można zmienić regulamin sklepu internetowego?

Rafał Stępniewski

8 grudnia 2020

Termin ważności regulaminu sklepu internetowego

Regulamin sklepu internetowego nie jest dany przedsiębiorcy i konsumentom raz na zawsze. Zmiany regulaminu mogą być konieczne przede wszystkim w przypadku nowelizacji przepisów prawa, które dotyczą sprzedaży w internecie. Wtedy część przepisów może być po prostu nieaktualna albo wprost nie być zgodna z prawem więc trzeba je zmienić.

Zmiana regulaminu sklepu internetowego jest konieczna również w sytuacji gdy zmieniają się dane przedsiębiorstwa. Może to być np. nazwa, adres czy siedziba. Mało tego. Zmiana profilu działalności, wprowadzenie całkiem nowej oferty wymaga zmiany regulaminu

Czy można zmienić regulamin sklepu w każdym momencie.

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy może zmienić samodzielnie regulamin sklepu internetowego. Podstawą do zmiany są przesłanki wskazane w poprzednim akapicie. Nie znaczy to jednak, że w żadnym innym wypadku taka zmiana nie jest możliwa. Wystarczy, że w regulaminie znajdzie się klauzula, która pozwala na zmianę regulaminu. I tu ważna uwaga. Takiej klauzuli nie można sformułować w sposób dowolny. Jeśli będzie zawierała niedozwolone zapisy, będzie uznana za klauzulę abuzywną (niezgodną z prawem). Wśród zapisów, które nie mogą znaleźć się w takiej klauzuli są np. stwierdzenie, że właściciel może zmienić regulamin bez powiadomienia użytkowników, określenie, że można zmienić regulamin jednostronnie bez podania przyczyny albo, że zmiana może być dokonana w każdym momencie.

Nawet jeśli mamy w regulaminie właściwie sformułowaną klauzulę uprawniającą nas do jego zmiany, nie można jej zrobić „ot, tak”. Każda zmiana regulaminu musi mieć „ważną przyczynę” i co najważniejsze nie może naruszać interesu klienta. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się zmienić regulamin mimo tego obostrzenia, to taki czyn może być uznany za niedozwolone postanowienie umowne.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Konsekwencje zmiany regulaminu

Zmiana regulaminu nie oznacza, że wystarczy umieścić dokument z nową treścią na stronie sklepu internetowego. Każdy klient sklepu internetowego musi mieć możliwość zapoznania się ze zmianami. Najczęściej informacja o zmianie regulaminu zamieszczana jest w formie banera na stronie internetowej sklepu albo też rozsyłana mailem. Informacja o zmianie regulaminu musi zawierać komunikat o tym, że konsument może wypowiedzieć umowę z przedsiębiorcą.

To na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek udostępnienia klientowi regulaminu jeszcze zanim zostanie zawarta umowa. Musi on mieć bowiem możliwość zapoznania się z nim. Oznacza to, że jeśli konsument nie widział regulaminu, to ten go nie obowiązuje.

O czym pamiętać dokonując zmiany regulaminu?

Przede wszystkim o tym, że regulamin może być zmieniony tylko w ważnych przypadkach. Po drugie zmieniając regulamin zawsze warto skorzystać z porady profesjonalisty. Jeśli zrobimy to samodzielnie, zapisy mogą być zakwestionowane przez UOKiK. Jeśli zmiana nie zostanie zakomunikowana klientom w odpowiedni sposób, to regulamin w takim, nowym kształcie nie będzie ważny.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: