Dropshipping nie taki dobry. Wady sprzedaży w dropshipingu

Dropshiping reklamowany jest jako model logistyczny, który pozwala sprzedawać (głównie w internecie) bez konieczności posiadania powierzchni magazynowej. Jednak dropshipping nie jest pozbawiony wad.  

Dropshipping nie taki dobry. Wady sprzedaży w dropshipingu

Rafał Stępniewski

15 grudnia 2020

Na czym polega dropshipping?

Dropshipping to model logostyczny, który polega na tym, że towar dostarczany jest do klienta detalicznego prosto z hurtowni. W efekcie, towar nie trafia najpierw do sklepu, który go oferuje ale od razu do klienta docelowego. Zwolennicy dropshippingu podkreślają, że model ten nie wymaga dużego magazynu, a także pozwala na handel różnymi towarami bez konieczności ich kupowania i zamrażania pieniędzy. Co za tym idzie, biznes internetowy można zacząć z niskim wkładem, rezygnując z konieczności przeznaczania sporych kwot na zakup towaru. Mało tego. Dropshipping bardzo dobrze sprawdza się w sytuacji, gdy chcemy handlować towarami niszowymi.

Taki model ma jednak sporo wad. Przede wszystkim chodzi o brak bezpośredniej kontroli nad dostawą produktów. Dodatkowo trzeba też wziąć pod uwagę, że popularność modelu dropshipping spowodowała, że wśród sprzedawców internetowych jest bardzo duża konkurencja. Nowy sprzedawca ma więc utrudnione zadanie żeby zaistnieć na rynku.

Do wad należy też ryzyko opóźnień w wysyłkach, a także nieaktualizowanie na bieżąco stanów magazynowych. Może to doprowadzić do sytuacji, że sprzedamy towar, którego akurat w danej hurtowni nie ma. Żeby to ograniczenie zniwelować warto ustawić w sklepie internetowym ostrzeżenie, że nie wszystkie produkty mogą być dostępne. Jako „klient” danej hurtowni nie jesteś też w stanie przewidzieć zainteresowania danym towarem. Może to powodować ryzyko, że nie będziesz w stanie dostarczyć produktów zamówionych przez twoich klientów, a to negatywnie wpływa na postrzeganie marki. Działając w dropshippingu nie zawsze będzie można zrzucić na kogoś innego obsługę zwrotów. Jeśli więc sprzedajesz produkty dużych rozmiarów, to reklamacje będą odsyłane bezpośrednio do Ciebie.

Wada dropshippingu – gigantyczna konkurencja na rynku

Jak już wspominaliśmy dropshipping staje się popularny, a to wiąże się z naprawdę sporą konkurencją sklepów sprzedających te same produkty. Te same, bo pochodzące z tej samej hurtowni. Wynik? Najczęściej doprowadza to do ostrej walki cenowej, obniżania marż, a to wymaga naprawdę dużych umiejętności sprzedażowych

Wadą dropshipingu jest też praktycznie całościowe uzależnienie warunków sprzedaży od tego, co proponuje hurtownia. Chodzi tu np. minimalne ceny sprzedaży, czy minimalne zamówienia. Czasem też zdarza się, że nie możesz wykorzystać własnej marki na opakowaniu. Wszystko dlatego, że hurtownia wysyła paczki z zamówieniami docierającymi od różnych sklepów detalicznych i nie ma możliwości identyfikowania każdej paczki.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Koszty dropshippingu

Warto pamiętać, że niektóre hurtownie pobierają dodatkowe opłaty za możliwość „skorzystania” z dropshingu. Dodają opłatę do każdej spakowanej i wysłanej paczki. Czasem też ceny wysyłek nie są wystarczająco konkurencyjne. Czy w związku z tym warto korzystać z dropshippingu? Dropshiping może być dobrym rozwiązaniem na początek działalności. Można też spróbować dropshipppingu gdy planujemy rozszerzyć asortyment. Bez wątpienia ogromną zaletą jest możliwość sprzedaży towaru bez jego fizycznego kupowania i trzymania w magazynie. Dzięki temu koszty, które „mrozilibyśmy” w towarze, możemy przeznaczyć na sklep internetowy.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: