Czy mogę zwrócić klientowi pieniądze na kartę podarunkową, czy muszę gotówkę/przelew?

Kwestia zwrotów pieniędzy za zakupione towary, które klient chciałby oddać, na przykład w trybie reklamacyjnym, to spore wyzwanie organizacyjne i prawne dla firm. Czy musimy zwrócić pieniądze w formie gotówki lub przelewu? A może wystarczy przelać odpowiednią kwotę na kartę podarunkową?

Czy mogę zwrócić klientowi pieniądze na kartę podarunkową, czy muszę gotówkę/przelew?

Anna Malinowska

24 czerwca 2021

Kiedy klient może domagać się zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy?

Można tu wskazać na wiele sytuacji. Najczęściej jednak spotykamy się z trybem reklamacyjnym, czyli takim, gdzie sprzedany przez firmę towar uległ awarii, a nasza firma bierze na siebie całą winę, bo — faktycznie — usterka wynikała z naszej winy.

Warto pamiętać o tym, że nie istnieje jednolita zasada zwrotów, które jest prawnie wiążąca dla wszystkich firm działających na rynku. Praktyka pokazuje, że każda działalność gospodarcza może (a wręcz powinna) przygotować własną politykę zwrotów towarów.

Powinna ona zawierać jasne i klarowne wytyczne dotyczące zasad, na podstawie których klient może domagać się zwrotu pieniędzy. To nie tylko znacznie ułatwi nam pracę, ale będzie mieć też bardzo pozytywny wydźwięk wizerunkowy. Dlaczego?

Załóżmy, że z tej samej partii, gdzie wszystkie towary były uszkodzone, za co wina leży ewidentnie po naszej stronie, towar oddały trzy osoby. Jedna z nich otrzymała od nas zwrot pieniędzy, druga nowe urządzenia, a trzecia — wbrew temu, czego oczekiwała — nowe urządzenie. 

Nie są to spójne zasady, które budowałyby pozytywny wizerunek naszej działalności. Właśnie dlatego warto postawić na jednolite, dokładnie rozpisane zasady, które będą znane zarówno naszym klientom, jak i wszystkim pracownikom, którzy biorą udział w procedurze zwrotu towarów.

Zwrot gotówki dla klienta: w jakiej formie trzeba go przekazać?

Z formalnego punktu widzenia zwrot określonej kwoty gotówki na kartę podarunkową jest niezgodny z prawem, co zresztą bardzo klarownie reguluje Kodeks Cywilny. Można tam przeczytać, że zwrot musi być wykonany w taki sam sposób, w jaki nastąpił zakup danego dobra.

Jeśli więc klient zapłacił za wybrany produkt gotówką, to powinniśmy oddać mu jasno określoną kwotę w takiej samej formie. Analogicznie, jeśli transakcja była realizowana z wykorzystaniem karty płatniczej, to właśnie w taki sposób oddajemy gotówkę na jego konto.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Czy mogę zaoferować klientowi zwrot gotówki na kartę podarunkową?

Nie. To dość często spotykany błąd. Karta podarunkowa jest zupełnie inaczej umocowana w systemie prawnym niż tradycyjny przelew zwrotny na konto. Jest jednak od tej reguły pewien wyjątek. Dotyczy on innych procedur niż reklamacyjne.

Jeśli dany towar po prostu nie spełnił naszych oczekiwań i chcemy z niego zrezygnować, to zwrot gotówki może nastąpić na kartę podarunkową, jednak tylko wtedy, gdy taką sytuację sprzedawca odpowiednio umocował w regulaminie swojego sklepu. 

Pamiętajmy też o tym, że jeśli firma mimo wszystko ciągle chce wymusić na kliencie zwrot gotówki na kartę, to ten może nawet wystawić pisemne wezwanie do zapłaty, które będzie dla właściciela działalności w pełni wiążące pod kątem prawnym.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: