Czy można sprzedać domenę internetową?
Czasem zdarza się, że w nasze ręce wpadnie domena, co do której mamy wielkie plany. Niestety, na skutek szeregu zdarzeń, musimy z nich zrezygnować. Co zrobić ze zbędną domeną, która tylko generuje koszty? Najprościej byłoby ją sprzedać. Jak?
Czy wolno sprzedawać domeny?
Oczywiście, że tak. Mało tego, jest to prężnie rozwijająca się gałąź rynku, która jest bardzo powszechna na całym świecie, także i w Polsce. Co więcej, mamy nawet kilka krajowych serwisów, które wyspecjalizowały się w takiej działalności. Wystarczy tylko założyć tam konto i wystawić ogłoszenie o sprzedaży.
Nic nie stoi też na przeszkodzie ku temu, by spróbować szczęścia na przykład na forach tematycznych i grupach dyskusyjnych. Tam również można przedstawiać swoje oferty. Cenę ustalamy samodzielnie, jednak przed uruchomieniem całej machiny sprzedaży warto dokładnie przeanalizować jej wysokość.
To, że dla nas dany towar jest niewiele warty, nie oznacza, że jego rynkowa wartość również jest znikoma. To jeden z najczęstszych błędów osób, które wystawiają swoją pierwszą domenę w sieci na sprzedaż. Druga typowa pomyłka to przeszacowanie wartości posiadanego adresu.
Co składa się na wartość domeny?
Wbrew pozorom, kusząca, przyjemna dla oka i ładna w wymowie nazwa ma obecnie znaczenie drugorzędne. Od kilku lat, wraz ze wzrostem znaczenia SEO, czyli szeregu usług i działań, jakie składają się na pozycjonowanie serwisów w internecie, o wiele ważniejsze stała się na przykład ilość linków prowadząca do naszego serwisu.
W sieci można znaleźć wiele narzędzi, które pomogą obliczyć tak zwany rating domeny, a więc jej realny potencjał, który dla przyszłego kupującego może być wartością dodaną. Im więcej wiarygodnych stron będzie do nas linkowało, tym więcej pieniędzy możemy sobie zażyczyć za naszą domenę.
Czasem może dojść do ciekawej sytuacji, kiedy nieprowadzony od dawna, ale bardzo wyspecjalizowany blog, będzie wart o wiele więcej niż świetnie wyglądająca „na papierze” domena z ładną nazwą, bez żadnych myślników czy skomplikowanych domen, na przykład.com.pl.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Czy treści podwyższają wartość serwisu?
Zwykle sprzedajemy nie tylko domenę, ale i serwis, do którego ona prowadzi. Nie jest to regułą, jednak można założyć, że jedno bez drugiego nie będzie funkcjonować, zatem sprzedaż naszych treści wydaje się dość rozsądnym ruchem, który dodatkowo może podnieść wartość transakcji.
Tak jak informowaliśmy w poprzednim akapicie, im więcej treści eksperckich, o jak najwyższej jakości, znajduje się na naszej stronie, tym lepiej. Ich wartość także wpływa na ostateczną cenę, jaką możemy zażyczyć sobie za całą transakcję.
Dla specjalistów od pozycjonowania stron mają one sporą wartość. Można dzięki nim odbudować serwis lub stworzyć z niego tak zwany portal zapleczowy. To główna kwestia, o której warto pamiętać podczas wyceny swojej domeny.
Po sfinalizowaniu transakcji trzeba już tylko przepisać domenę na nowego właściciela, podając odpowiednie dane w panelu administratora, jaki znajduje się w serwisie, gdzie ją utrzymujemy. Zalecamy, aby zdecydować się na ten ruch dopiero po otrzymaniu przelewu na umówioną kwotę.