Czy przeprowadzanie audytu prawnego e-sklepu jest konieczne?

Jako właściciel sklepu internetowego musisz pamiętać o kwestiach prawnych swojej działalności. Niedopilnowanie spraw związanych z polityką prywatności, regulaminami, zgód, reklamacji, klauzuli i innych dokumentów może grozić nawet zamknięciem e-sklepu czy wysokimi karami. 

Czy przeprowadzanie audytu prawnego e-sklepu jest konieczne?
Monika Świetlińska 2 marca 2022

Co to jest audyt prawny sklepu internetowego?

Audyt sklepu internetowego to nic innego jak analiza wybranych stron informacyjnych e-sklepu, kart produktowych w określonych kategoriach z uwzględnieniem różnych typów asortymentu, czy testowanie zamówienia w celu weryfikacji procesu oraz komunikacji z klientem.

Każda firma przeprowadzająca audyty proponuje swoim klientom różne ich warianty i zakres. Dla przykładu celem takiego audytu w Rzetelnej Grupie jest opracowanie:

  • treści zgód na stronę internetową do formularzy, gdzie klient podaje dane osobowe
  • informacji, co i w jaki sposób należy zmienić na stronie internetowej sklepu
    • treści stron informacyjnych w zakresie niezbędnym do poprawnego spełnienia wymogów prawnych
      • formularzy zgodnych z nowymi przepisami, bazujących na dokumentach aktualnie funkcjonujących w Państwa firmie
        • dokumentów, jakie należy wysłać do klienta po złożonym zamówieniu celem poświadczenia obowiązków informacyjnych na piśmie, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta.

          Zgodnie z prawem...

          Audyt ma na celu sprawdzenie zgodności e-sklepu z pięcioma kluczowymi ustawami:

            1. z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta
            2. z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
              1. z RODO
                1. z ustawą z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych
                  1. z ustawą z dnia 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne

                    Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

                    zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

                    Każda z tych ustaw nakłada na przedsiębiorców wiele wymogów i obowiązków informacyjnych koniecznych podczas zawierania umowy sprzedaży na odległość. Niestosowanie się do nich może skutkować zamknięciem e-sklepu, a nawet ogromną karą finansową.

                    Dla kogo audyt prawny?

                    Audyt prawny sklepu jest przeznaczony dla każdego przedsiębiorcy, który prowadzi e-sklep czy świadczy usługi drogą elektroniczną, jeżeli chce wiedzieć, czy jego strona internetowa zawiera dokumentację zgodną z prawem. 

                    Warto wiedzieć, że udokumentowanie samej sprzedaży to jedno. Ważne jest, by pamiętać też, że każda inna działalność typu oferowanie klientom udziału w programie lojalnościowym, konkursach, promocjach, czy wystawienie opinii — również wymaga odpowiedniej, aktualnej dokumentacji.

                    Może zdarzyć się również tak, że audytem będzie zainteresowany potencjalny nabywca sklepu internetowego czy każdego innego serwisu, chcąc mieć pewność, że działalność, którą chciałby przejąć, jest zgodna z prawem.

                    Z czego może składać się audyt prawny?

                    Prawnicy analizują m.in., czy e-sklep posiada dokumenty zgodne z najnowszymi przepisami, czyli:

                    • regulamin sklepu internetowego
                    • politykę prywatności
                    • politykę plików cookies,
                    • informację o cookies (tzw. cookie box),
                    • klauzule informujące o przetwarzaniu danych osobowych, 
                    • informacje przedstawiane w procesie zakupowym
                    • informacje przedstawiane w formularzu zamówienia (o płatnościach, dostawie, reklamacji i prawie odstąpienia od umowy) 

                    Polityka prywatności to ważny dokument

                    zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

                    Wszystkie te dokumenty sprawdzane są pod kątem zgodności z aktualnymi przepisami m.in. o ochronie danych osobowych, prawach konsumentów czy świadczeniu usług drogą elektroniczną.

                    Audyt prawny — czy to konieczność?

                    Nawet jeśli dokumentację sporządził prawnik, to co jakiś czas trzeba ją sprawdzać. Prawo się często zmienia, więc, to co było opracowane nawet dwa lata temu, może okazać się już nieaktualne, a więc niezgodne z obecnym prawem. 

                    Dlatego obowiązkiem właściciela e-sklepu jest zadbanie o to, by treści zamieszczone na stronach e-sklepu spełniały wymagania określane przez wiele aktów prawnych, o których pisaliśmy powyżej.

                    Ponadto e-sklep musi być przejrzysty dla klienta. Oprócz kar za niezgodne z prawem dokumenty, możemy narazić się na utratę reputacji i zaufania klienta. A co za tym idzie — utratę samego klienta. Klient musi wiedzieć, jak na przykład może złożyć reklamację i poprowadzić cały etap reklamacyjny. Sprzedający musi mieć też świadomość, że zabronione jest stosowanie niedozwolonych klauzul umownych.

                    Jeśli chcesz, by Twój biznes był bezpieczny, a Ty nie narazisz się na wysokie kary, to odpowiedź na pytanie, czy audyt prawny jest koniecznością, będzie brzmiała — tak.

                    Czy ten artykuł był przydatny?

                    Tagi: prawo
                    Udostępnij: