Czy sprzedaż na Allegro się opłaca?
Allegro to najpopularniejszy w Polsce portal aukcyjny, który przez niemal dwie dekady swojej działalności pokonał bardzo długą ścieżkę. Pod wieloma względami był to pochód pełen sukcesów. Dziś serwis wyznacza wiele trendów i jest bardzo mocno zakorzeniony w opinii społecznej. Kupuje tam prawie każdy. Czy oznacza to, że warto tam sprzedawać swoje towary?
Allegro — synonim jakości?
Serwis wprowadził tak wiele innowacji w polskiej sprzedaży przez internet, że trudno byłoby je zliczyć na palcach jednej ręki. Kiedy wielu użytkowników innych portali o globalnym zasięgu musiało odczekać nawet kilka dni na zaksięgowanie się przelewu do kupującego, użytkownicy naszego rodzimego portalu mogli korzystać z innowacyjnych szybkich przelewów, co znacznie przyspieszyło transakcje.
Portal zaczął rozbudowywać własną sieć dostaw przesyłek, co przekuło się na ich niższą cenę. Dziś Allegro potrafi zaoferować naprawdę dobre stawki, a dzięki wprowadzeniu usługi Allegro Smart, przy dużej skali wysyłanych lub odbieranych paczek, koszt jest niewspółmiernie niższy.
Firma robi co może, by w opinii społecznej mocno zakorzenić projekt Allegro Lokalnie, czyli aukcje, które z założenia nie mają zasięgu ogólnopolskiego, ale raczej ich oddziaływanie ma wartość regionalną. Inne ogłoszenia w danej chwili zobaczy użytkownik z Poznania, a inne z Katowic.
Portal próbował też podbić sąsiednie rynki. Z różnym powodzeniem, jednak w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej udało się zbudować potencjał marki Aukro, które — w zależności od kraju — można uznać za tamtejszą wersję naszego Allegro.
Jak sprzedawać na e-bay? Rafał Stępniewski
Czy warto sprzedawać na Allegro?
Tak duży rozmach portalu skłania do jednoznacznego stwierdzenia, że — owszem — warto. Czy w tej łyżce miodu jest jednak odrobina goryczki, która wpływa na to, że niektórym przedsiębiorcom Allegro może nie przynieść wielkich dochodów? To zależy.
Serwis od pewnego czasu prowadzi dywersyfikację w zakresie prowizji, a więc zmienia wysokość opłat za swoje usługi. Niektóre segmenty rynku mają opłatę, która jest wręcz symboliczna. W tym samym czasie popularne działy, jak na przykład elektronika użytkowa, są już obciążone nieco wyższymi odpłatnościami.
Jeśli sprzedawca wciąż — nawet po dodaniu kosztów, jakie generuje Allegro — może zaoferować produkt w niższej cenie niż konkurencja, to platforma na pewno będzie dla niego ciekawym wyborem. Duże znaczenie ma też to, że w naszym kraju Allegro to klasa sama w sobie i w zasadzie nie ma zbyt mocnej konkurencji.
Dylemat co do użyteczności serwisu dotyczy zwłaszcza firm wyspecjalizowanych. Jeśli działalność skupia się na przykład na sprzedaży unikatowych złączek przemysłowych do żywności czy tworzyw wysoko przetworzonych, których nazwa jest tak skomplikowana, że trudno je wymówić, to ciekawszym wyborem może być stworzenie własnej platformy. Dlaczego?
Allegro można uznać za serwis, który jest adresowany do odbiorcy masowego. Owszem, można tam znaleźć prawdziwe perełki z wielu nieoczywistych segmentów rynku, jednak raczej wracamy tam by kupić towary pierwszej potrzeby, jak spodnie, koszulki czy elektronikę użytkową.
Wyspecjalizowane branże, które skupiają się raczej na handlu z innymi firmami, a nie na handlu z osobami prywatnymi mogą wdrożyć własną platformę. Nawet gdyby jej konfiguracja była droga, to trzeba też pamiętać o tym, że hipotetycznym zyskiem może być brak prowizji sprzedażowej.