Jak sprzedawać na e-bay?
Dziś mało kto pamięta o tym, że eBay oficjalnie zadebiutował w Polsce już kilka dobrych lat temu. Nie odniósł spektakularnego sukcesu, co nie oznacza, że nie oferuje on wielu ciekawych funkcji dla osób, które skupiają się na handlu zagranicznym.
Jak sprzedawać na eBay, jeśli chcemy handlować globalnie?
Serwis jest dostępny online od 1995 roku, a w naszym kraju oficjalnie zadebiutował 10 lat po swoim globalnym debiucie. W swoich początkach Amazon nie pobierał opłat za swoje usługi, co szybko pozwoliło mu zyskać sympatię wielu internautów z naszego kraju.
Sytuacja uległa zmianie w lutym 2008 roku. Po wprowadzeniu opłat portal stracił około 80% użytkowników z Polski, a jego udział w rynku zwykle wahał się między 1 a 2%. Po pewnym czasie portal wycofał się z opłaty za wystawienie aukcji, ale zachowano prowizję od sprzedaży.
Serwis obecnie należy do globalnego giganta, jakim jest Microsoft. Gigant z Redmond wszedł w jego posiadanie 10 maja 2011 roku, kiedy przejął platformę PayPal, do której w tamtym czasie należał portal. Mimo tego, że na naszym rynku nie osiągnął od ogromnego sukcesu, warto odnotować, że z powodzeniem funkcjonuje w niemal 40 państwach na świecie.
Jak sprzedawać na eBay? Pamiętajmy o prowizjach!
Portal bardzo umiejętnie połączył swoją funkcjonalność z platformą PayPal, dzięki czemu wszystkie operacje finansowe można wykonywać bardzo szybko, bez konieczności czekania na informacje z banku kupującego i sprzedającego. To duże ułatwienie.
Serwis ma bardzo rozbudowany system prowizji. Ten różni się w zależności od rynku, na jakim chcemy sprzedawać. Dobrym pomysłem jest więc dokładna analiza tabel podawanych na stronie eBay. Pomoże to uniknąć zdziwienia przy miesięcznym rachunku za świadczone przez portal pośrednictwo.
Stała prowizja od kwoty łącznej sprzedanego towaru może wynosić na przykład 9%, ale nie więcej niż 99 euro. Dodatkową opłatę przyjdzie nam zapłacić, jeśli kupujący oceni naszą obsługę poniżej średniej. W takiej sytuacji trzeba będzie zapłacić aż 12,5% prowizji od łącznej wartości dobra.
Serwis dzieli też wysokość opłaty w zależności od działu, z jakiego nabyliśmy dany produkt. Inną kwotą może być objęty smartfon, a zupełnie innym wąż ogrodowy czy kurtka męska. Kwota ta zawsze powinna mieścić się w widełkach między 4,5 a 12%.
Warto mieć też na uwadze, że serwis nalicza te kwoty od pełnej opłaconej przez klienta kwoty, w którą bardzo często wchodzi też kwota za transport, a więc na przykład za zamówienie kuriera czy wysłanie danego produktu pocztą lotniczą, jeśli handlujemy z państwami zza Wielkiej Wody.
eBay bardzo ciekawie podchodzi do kwestii promowania naszych ofert. Istnieje wiele rozbudowanych metod na ich podkreślenie, co ma na celu jeszcze większe przyciągnięcie uwagi osoby kupującej. Można na przykład ustawić dla nich status wyprzedaży. To świetna funkcja, która cieszy się w portalu dużą rozpoznawalnością.
Warto też zapoznać się z funkcją Explore eBay, która pomaga w dopasowaniu naszej oferty sprzedażowej pod aktualne trendy, które są na topie w różnych krajach oraz wśród różnych grup docelowych. Jeśli celujecie w sprzedaż zagraniczną, na pewno warto dać serwisowi szansę.