Google Adsense. Jak działa?

Wielu użytkowników zastanawia się nad tym, jaka platforma reklamowa dla ich biznesu będzie najlepszym możliwym wyborem. Na rynku działa wielu usługodawców, którzy oferują dedykowane dla biznesu rozwiązania. Jedną z takich platform jest właśnie Google AdSense — co umożliwia ta usługa?

Google Adsense. Jak działa?
Rafał Stępniewski 4 lutego 2021

Co to jest Google AdSense?

Jest to platforma reklamowa od Google. Serwis można traktować jako dopełnienie usługi AdWords. Jest on pośrednio powiązany z Google Ads, które sprawia, że możemy całościowo zarządzać naszymi kampaniami reklamowymi w oparciu o wiele różnych zmiennych.

AdSense to w pewnym sensie „reklama, jaką widzimy”. Pojawia się ona nie tylko na stronach, które przystąpiły do programu reklamowego Google, ale nawet na YouTube, czyli platformie multimedialnej, za jaką odpowiada firma z Mountain View.

Reklamy, które będą pracowały na nasze konto, mogą nawet wyświetlać się w grach, które są tworzone przez deweloperów na platformę Google Android, tak samo zresztą, jak AdSense może zapewnić nam promocję oraz monetyzację w świecie aplikacji użytkowych.

Reklama może zarabiać dla nas pieniądze dwojako. Od wyświetleń oraz od kliknięć w wybrane okienko reklamowe, czyli od konwersji. Im wyższy stopień konwersji (a więc im więcej kliknięć w reklamę), tym większy dochód można wygenerować.

Skąd brać towar do sklepu internetowego?Skąd brać towar do sklepu internetowego? Rafał Stępniewski

Google od pewnego czasu coraz lepiej radzi sobie z botami oraz innymi rodzajami oszustw, które miały na celu sztucznie podnosić konwersję i zwiększać w ten sposób przychody. Można powiedzieć, że dziś oszukanie algorytmu jest bardzo trudne, niemal niemożliwe.

Kto może zarabiać dzięki Google AdSense?

Google podchodzi to kwestii uczestnictwa liberalnie. Nie jest ono dostępne dla wielkich domów mediowych, a w zasadzie dla wszystkich zainteresowanych osób. Może to być zarówno niewielka, lokalna grupa serwisów, jak i kanał na YouTube czy poczytny blog modowy.

Dołączenie do platformy jest darmowe. Te wszystkie cechy platformy nie oznaczają, że jest to prosty kawałek chleba. Kluczem do sukcesu jest przekonanie reklamodawców, aby ci zechcieli promować się właśnie u nas, w jednym konkretnym serwisie, a nie u konkurencji.

Pozwala to wyciągnąć słuszny wniosek, że Google jest tutaj w pewnym sensie pośrednikiem. Firma nie ingeruje we wzajemne relacje między reklamodawcami, a raczej ogranicza się do udostępnienia platformy oraz zabrania określonej sumy przychodu dla siebie. To bardzo charakterystyczny w świecie reklam w internecie model biznesu.

Czy warto zaufać AdSense? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Bez wątpienia jest to świetne narzędzie o globalnym zasięgu. Firmy, które — tak samo, jak Google — oferują usługę o tak ogromnym spektrum oddziaływania można policzyć na palcach jednej ręki.

Warto jednak skupić się na kwestii finansowej. Reklama swoje kosztuje, tak samo jak wdrażanie całej dużej kampanii. Skoro nadrzędną cechą firmy jest chęć zarabiania, to może warto wybrać mniejszą usługę od konkurencji, która bierze dla siebie niższą prowizję, dzięki czemu — przy odpowiednio dużej skali — nasz zysk może wzrosnąć? Bez wątpienia jest to scenariusz, jaki warto rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze platformy reklamowej. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: