Dobry marketing. Jak go prowadzić?

W XXI wieku działania marketingowe to już nie opcja, a konieczność. Kogo nie ma w mediach społecznościowych lub w wyszukiwarce Google, ten — mówiąc obrazowo — nie istnieje w oczach klienta. Jak prowadzić dobry i skuteczny marketing w przedsiębiorstwie?

Dobry marketing. Jak go prowadzić?

Martyna Kowalska

22 marca 2021

Dobry marketing — jak go prowadzić i co go wyróżnia?

Przede wszystkim wielozadaniowość. Na marketing może składać się nawet kilkanaście różnych działań, w zależności od branży, wielkości firmy, jej obszaru działania i segmentu rynku, jaki uznaje ona za kluczowy dla powodzenia swoich celów rocznych czy kwartalnych.

Bez wątpienia kluczową rolę odgrywa internet, jednak nie można lekceważyć też tradycyjnych mediów, w tym choćby prasy, radia oraz telewizji. Z tej trójki najlepszym współczynnikiem uwagi odbiorcy do poniesionych kosztów wyróżnia się radio.

Można zdecydować się na zakup reklamy w lokalnej rozgłośni lub spróbować szczęścia i zapłacić o wiele więcej za jingiel reklamowy w rozgłośni o charakterze ogólnopolskim. Pytanie tylko, czy warto. Jeśli prowadzimy jeden punkt usługowy w niedużej miejscowości, byłoby to jak wyrzucanie pieniędzy w błoto. 

Radiosłuchacza ze Szczecina nie zainteresuje warsztat samochodowy połączony ze stacją diagnostyczną i punktem wymiany i utylizacji opon pod Rybnikiem, bo oba miasta dzieli od siebie paręset kilometrów. Właśnie w tym miejscu docieramy do bardzo ważnej cechy skutecznego marketingu.

Mierz siły na zamiary

Dobry marketing to taki, który jest dopasowany do oczekiwań klientów, a także potrafi ich dobrze zidentyfikować oraz zna ich potrzeby. Reklama warsztatu i sezonowej usługi wymiany opon na zimowe za pół ceny w lipcu to strata pieniędzy. 

Ta sama reklama puszczona w rozgłośni lub promowana przez sieć w październiku może zwrócić się o wiele szybciej. To główna cecha, jaką trzeba się kierować. Musimy poznać naszą grupę docelową. Mówi się, że ten, kto nie zna swoich klientów, raczej długo nie nacieszy się swoją firmą. Jest w tym wiele prawdy. 

Działania długoterminowe? Tylko w internecie!

Jeśli prześledzimy reklamy w mediach głównego nurtu, to łatwo dostrzec, że przeważnie są tam produkty o charakterze czasowym. Określone sklepu promują konkretne produkty niemal idealnie według tego samego schematu. Wiosną kuszą nas truskawkami, a późnym latem promocjami na buty zimowe i ciepłe bluzy. To przykład działań oszacowanych na konkretny czas.

Jeśli chcemy zbudować silną pozycję w sieci, musimy myśleć nieco bardziej dalekowzrocznie. Warto założyć fanpage, czyli miejsce, gdzie stale, cyklicznie, będziemy dzielić się z odbiorcami nowościami z życia naszej firmy. Warto też założyć konto firmowe w wyszukiwarce Google, by ułatwić potencjalnym zainteresowanym kontakt z nami.

Kluczową rolę może odegrać SEO, czyli usługa pozycjonowania stron WWW. Czas niezbędny do uzyskania dobrej widoczności w Google na najważniejsze dla nas frazy może trwać nawet rok. Jest to też proces, który wymaga pewnych nakładów finansowych, jednak to wydatek, który zdecydowanie warto ponieść. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: