Prowadzę sklep internetowy. Czy mogę odmówić przyjęcia reklamacji?

Prowadzenie sklepu internetowego to mnóstwo radości związanej z możliwością realizowania swojej pasji, sprzedaż ciekawych produktów i usług. To również konieczność odpowiadania niezadowolonym klientom. Przy okazji pojawia się pytanie: czy zawsze trzeba przyjąć reklamację? Czy można odmówić?

Prowadzę sklep internetowy. Czy mogę odmówić przyjęcia reklamacji?
Michał Górecki 30 marca 2021

Każdy konsument ma prawo złożyć reklamację. Nie znaczy to, że przedsiębiorca musi każdą uwzględnić. W określonych sytuacjach może odmówić przyjęcia reklamacji. Jedna z takich sytuacji jest wtedy, gdy kupujący w chwili zawierania umowy wie o niezgodności towaru lub w rozsądnej cenie powinien o tym wiedzieć. Przykład? Jeśli sprzedawca obniża cenę i informuje klienta o wadzie towaru, to nie można z tego powodu reklamować takiego produktu. Może też być tak, że produkt jest niepełnowartościowy lub nie ma określonej funkcji, którą mieć powinien. Jeśli sprzedawca o tym poinformuje, to sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji. Trzeba w tym przypadku zwrócić uwagę na to, że kupujący nie musi od razu sprawdzać produkt, który kupuje. Możliwość odmowy reklamacji dotyczy przede wszystkim sytuacji, w której klient od razu wie, że produkt ma wadę, np. jest oznaczony jako niekompletny lub uszkodzony.

Produkt z reklamy

Reklamacji nie trzeba także uznawać, jeśli klient korzystał z produktu niezgodnie z przeznaczeniem i z tego powodu doszło do sytuacji, w której produkt się zepsuł albo ma wadę.

Ciekawym przykładem sytuacji, w której sprzedawca nie musi rozpatrywać reklamacji, może być taka, na którą mogą trafić ci przedsiębiorcy, którzy prowadzą przedstawicielstwa zagranicznych firm albo sprzedają produkty z zagranicy. Może się okazać, że taki sam produkt ma różne funkcjonalności w zależności od regionu i rynku, dla którego jest produkowany. Warto w takiej sytuacji pokazać różnice między wariantami produktów. Prawo mówi, że sprzedawca ma możliwość odmowy przyjęcia reklamacji, jeśli kupujący zdecyduje się zareklamować produkt z powodu braku elementu, czy funkcji dostępnych w wersjach zagranicznych. Może tak się zdarzyć, jeśli klient zobaczy to np. w zagranicznej reklamie.

Każdy sprzedawca internetowy musi przestrzegać prawa klienta do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od dnia zakupu. W takiej sytuacji wyjątkiem są tylko produkty przygotowane na miarę lub na specjalne zamówienie. W pozostałych przypadkach przedsiębiorca może ustalić dowolne przypadki, w których zezwoli na wymianę towaru lub jego zwrot. Są sklepy, w których można produkty oddawać w ciągu 30 dni od zakupu, a nawet w ciągu 6 i więcej miesięcy.

Jeśli produkt jest pełnowartościowy, to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy klient będzie mógł go wymienić lub zwrócić

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: