Jak przygotować dobrą strategię sprzedaży?

Plan działania to absolutna podstawa. Potwierdzi to wielu przedsiębiorców,  którzy na długo przed założeniem swojej działalności tworzyli dokładny schemat funkcjonowania firmy oraz analizowali potencjalne grupy docelowe. Jak przygotować strategię sprzedaży, która zwiększy szansę na dochód przedsiębiorstwa?

Jak przygotować dobrą strategię sprzedaży?

Michał Górecki

18 marca 2021

Jak przygotować dobrą strategię sprzedaży?

Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić to, jak dużą rolę ona odgrywa. Wpływa ona nie tylko na zyski, ale i na to, w jakiej kolejności będzie rosnąć firma. Jeśli wiemy, że naszym celem numer jeden jest masowa wysyłka zakupionych przez klientów elementów metalowych, a na dodatek współpracujemy zwłaszcza z firmami, które deklarują, że będą zamawiać dużo, to na samym początku trzeba pomyśleć o odpowiednio dużym magazynie. 

Warto też poświęcić odpowiednio dużo czasu wykonawcom poszczególnych procesów. Szef nie może być jednocześnie alfą i omegą. Jeśli w porę nie znajdzie członków załogi do pracy, to będzie musiał dwoić się i troić, by wykonać wszystkie zadania.

Mówiąc wprost, może dojść do sytuacji, kiedy będzie trzeba dokonywać dramatycznych wyborów: udać się na rozmowę z zarządem dużej działalności, w której pokładamy nadzieje (bez gwarancji powodzenia) czy szybko pakować i wysyłać przesyłki dla już zadeklarowanych, mniejszych, kontrahentów. 

Strategia sprzedaży odpowiada między innymi na takie pytania. Wprowadza ona schemat i porządek w firmie, a także umożliwia szybki podgląd założonych celów, by można było przekonać się, czy jesteśmy już w określonym miejscu naszego planu, by wykonać kolejny krok w rozwoju firmy.

Poznaj swoich klientów i stwórz produkt, który będą chcieli mieć

Zdecydowana większość firm będzie handlować produktami lub oferować usługi, jakie już są dostępne na rynku. Właściciel sklepu z urządzeniami AGD-RTV raczej nie wymyśli koła na nowo i nie stworzy zupełnie nowego urządzenia, to nie jego rola.

O wiele lepiej będzie, jeśli ten czas poświęci na poznanie swojej grupy docelowej. Tę można dzielić według kilku głównych kategorii: miejsca zamieszkania, płci, wieku, zainteresowań, dostępnych finansów oraz pasji/zainteresowań.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Zacznij od celów krótkoterminowych!

Częstym błędem właścicieli nowych firm jest wyobrażanie sobie ich gigantycznego rozwoju i tak duży optymizm, że z miejsca tworzą oni strategie sprzedaży zupełnie niedopasowane do bieżącej kondycji ekonomicznej takiego przedsiębiorstwa. 

Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że taki hurraoptymizm to pierwszy krok do szybkiej upadłości firmy. O wiele lepiej stosować się do tak zwanej reguły małych kroków. Stwórzmy „skromny” plan sprzedażowy, który nie operuje na pieniądzach, jakie będziemy kiedyś mieć, ale na tych, jakimi realnie dysponujemy.

Jeśli uda się go wyrobić bez żadnego problemu, to daje nam to pewien obraz działalności i rozsądny punkt wyjścia do tworzenia kolejnych planów. Jeśli nie uda nam się zrealizować takich celów pierwotnych, to warto dokładnie zastanowić się nad tym, gdzie leży tego przyczyna. Jeśli wyciągniemy odpowiednie wnioski, to kolejne kwartały powinny być dla naszego biznesu nieco bardziej łaskawe.

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: finanse

Udostępnij: