Ile tak naprawdę kosztuje pakowanie produktów sprzedawanych przez internet?

Wielu sprzedawców prowadzących sklepy internetowe nie zdaje sobie sprawy z tego ile tak naprawdę kosztuje pakowanie produktów. Dziś postaramy się więc zając tym tematem.

Ile tak naprawdę kosztuje pakowanie produktów sprzedawanych przez internet?

Rafał Stępniewski

28 grudnia 2020

Ile kosztuje opakowanie?

Podstawowym błędem, który popełniamy obliczając koszt opakowania, jest zliczanie wyłącznie ceny, która płacimy za zamówione pudełka. Tymczasem koszt opakowania to wiele innych, pobocznych wydatków, które trzeba ponieść. Jednym z najczęstszych kosztów, o których zapominamy są tzw. koszty zainstalowania pudełka. Chodzi ty np. o koszt związany z jego złożeniem. Często bowiem kartony dostarczane są w postaci rozłożonej. Trzeba więc tutaj doliczyć koszty pracownika, który będzie odpowiedzialny za złożenie takich opakowań.

Innym kosztem jest koszt użytkowania opakowania. To wydatek związany z koniecznością utrzymania wysokiej jakości opakowania. Jeśli będzie się gniotło podczas transportu, będzie utrudniało właściwe zapakowanie, to poniesiesz koszty związane z zwrotem. Będziesz też musiał radzić sobie z niezadowolonymi klientami. Podobnym kosztem są wydatki związane z magazynowaniem opakowań. Jeśli masz tych opakowań dużo, to musisz je gdzieś przechowywać. Potrzebujesz więc przestrzeni. Opakowania rozłożone będą w tym wypadku tańsze bo zajmują mniej miejsca.

Nie wolno też zapominać o kosztach zużytych opakowań.

Ile kosztuje zapakowanie produktu. Podliczając więc koszty opakowania musimy wziąć pod uwagę koszt projektu, wydruku opakowania, a także koszt złożenia pudełek. Do tego trzeba doliczyć koszt magazynowania i gospodarowania zużytymi opakowaniami.

Jak obniżyć koszty pakowania produktów?

Podstawą jest odpowiednie ułożenie procesów. I tak, przelicz czy bardziej opłacalne będzie dla Ciebie zamówienie opakowania już złożonego, czy też takiego, które dopiero trzeba złożyć. Być może warto zaopatrzyć się w maszynę, która będzie automatycznie pakowała produkty przeznaczone do wysyłki. W tym przypadku jednak nie pozbywasz się całkowicie kosztu pracownika. Ktoś przecież musi maszyny doglądać i ją serwisować.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Koszty magazynu

Koszty, które można zoptymalizować to również koszty magazynu. Dokładnie przelicz, który wariant (rozłożone czy złożone opakowania) jest bardziej opłacalny. Dobrym pomysłem jest też optymalizacja samego opakowania. Jeśli rozmiar pudełka jest dobrany idealnie do produktu, to ten w trakcie transportu będzie mniej podatny na zniszczenie. Jednocześnie produkt będzie zajmował mniej miejsca, przez co koszt przesyłki będzie niższy. Warto więc pomyśleć, czy warto wybierać standardowy rozmiar pudełka, czy raczej zdecydować się na takie, zaprojektowane specjalnie dla twoich potrzeb. Przekalkuluj wszystko. Opakowanie przygotowane „na miarę” może być jednostkowo droższe. Jednak w całym procesie pakowania może dać spore oszczędności. I wreszcie dochodzimy do kosztów magazynowania. Im lepiej zaprojektowanie opakowanie, a także dobre rozmieszczenie opakowań, tym niższe koszty pakowania. Czy wszystkie produkty i akcesoria potrzebne do pakowania są blisko siebie? Co trzeba zrobić, żeby skompletować całe opakowanie produktu?

Najlepsze opakowanie produktu

Nie przesadzaj też z liczbą opakowań. Im mniej „udziwnień”, elementów dodatkowych, tym lepiej. Jednocześnie warto szukać opakowań, które są wielofunkcyjne. Zastanów się, czy opakowanie nadaje się tylko do wysyłki, czy może być też dobrą ekspozycją w sklepie?

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Dodatki do opakowania

Niezwykle ważne w całym procesie pakowania są też dodatkowe elementy. Czy ulotka z rabatem na kolejne zakupy jest naprawdę konieczna? Może wystarczy wysłać do klienta informację mailem przy okazji kolejne newslettera? Skalkuluj też dobrze koszty wypełniaczy pudełek. W tym przypadku warto pomyśleć też o emocjach klienta związanych z odpakowaniem paczki. Tutaj wszelkiego rodzaju wypełniacze na pewno bardzo się przydadzą.

Wypełniacze przydają się szczególnie w przypadku produktów o dużej wartości i bardzo delikatnych. Zamiast pianki, która jest trudna w recyklingu, można zdecydować się na wkładkę z kartonu, która będzie idealnie dopasowana do produktu

No i co często powoduje sporą oszczędność – to zamawianie produktów opakowaniowych u jednego dostawcy. Zamiast zamawiać w kilku firmach, składać potem akcesoria w komplety, lepiej postawić od razu na jednego dostawcę.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: