Jak liczyć opłacalność produktu?

Gdy prowadzimy działalność produkcyjną, a naszym celem jest wdrożenie na rynku nowego produktu, trzeba podejść do tego zadania w sposób niezwykle kompleksowy. Czynników, które mogą zaważyć na sukcesie naszego produktu, jest wiele, a jednym z nich jest opłacalność produktu. Jak ją liczyć?

Jak liczyć opłacalność produktu?
Anna Malinowska 15 kwietnia 2021

Opłacalność produktu a kondycja ekonomiczna firmy

Wielu młodym biznesmenom wydaje się, że szczególnie dużą rolę w zakresie tego, czy inwestycja ładnie nam się spina, czy nie, są takie aspekty, jak koszty produkcji, wynagrodzenia zespołu czy kwota, jaką musimy wydać na wynajem powierzchni handlowych lub produkcyjnych.

Jest w tym stwierdzeniu sporo prawdy, jednak praktyka pokazuje, że do funkcjonowania firmy trzeba podejść nieco szerzej. Właśnie w tym miejscu pojawia się pozornie niezbyt ważny wydatek (lub zespół wydatków), jakim jest opłacalność produktu.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że pomimo tego, że nadrzędnym celem przyświecającym firmom jest zarabianie pieniędzy, to można znaleźć od tej reguły kilka wyjątków. Paradoksalnie, czasem poniesienie strat może służyć realizacji innego celu, który w dalekiej perspektywie czasowej może przekuć się w zysk.

Czy każdy produkt z logo naszej firmy musi być opłacalny?

Byłoby idealnie, gdyby tak było, jednak praktyka wielu działalności o globalnym zasięgu pokazuje, że jest to albo niemożliwe, albo niezwykle trudne do wykonania. Świadczą o tym przykłady zarówno z rynku oprogramowania, jak i z branży moto czy szeroko rozumianego przemysłu maszynowego.

Jeśli nasza firma ma ugruntowaną na rynku pozycję, to może podejść do kwestii opłacalności produktu w zupełnie inny sposób niż w sytuacji, gdy od jednej decyzji zależy cała jej przyszłość. Jak to możliwe? Można to prosto wytłumaczyć.

Zdarzają się sytuacje, kiedy wybrane działalności decydują się na sprzedaż wybranych urządzeń po kosztach produkcji lub poniżej tej granicy, świadomie decydując się na straty. Dlaczego nie zawsze jest to zła decyzja? Można działać w ten sposób na przykład wtedy, gdy chcemy wejść na nowy obszar rynku i chcemy na nim trwale zaznaczyć swoją pozycję.

Załóżmy, że firma, która żyje z produkcji złączek i wężów pożarniczych postanawia, że zawalczy też o segment śrubokrętów, na którym jest już wielu mocnych graczy. Zamiast decydować się na kosztowne kampanie marketingowe, można radykalnie obniżyć cenę, licząc na przywiązanie do siebie części klientów.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Opłacalność produktu w perspektywie czasowej

Takie działania pozwalają na wyciągnięcie dwóch wniosków. Owszem, w krótkiej perspektywie firma poniesie stratę. Skoro oferuje dany produkt poniżej ceny jego zakupu, to nie zarobi. Pamiętajmy jednak, że w tym samym czasie przedsiębiorstwo ma zapewnione inne, stałe źródła monetyzacji.

W dalekiej perspektywie budżetowej otwiera to możliwość penetracji zupełnie nowego segmentu rynku. Nawet jeśli jeden model sprzedajemy po kosztach, to nic nie stoi na przeszkodzie, by z biegiem czasu stopniowo wprowadzać kolejne modele i ustanawiać na nich niewielkie marże, które zapewnią już pewne korzyści finansowe. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: