Jak mierzyć efektywność konwersji sklepu internetowego?

Gdy mamy już swój sklep internetowy, to zwykle z niepokojem obserwujemy słupki sprzedaży i czekamy na chwilę, kiedy wreszcie nastąpi skok i sprzedaż wkroczy na nowy, satysfakcjonujący nas poziom. Pamiętajmy jednak o tym, że miernik sprzedażowy to nie wszystko. Jak sprawdzać efektywność konwersji w naszej e-platformie?

Jak mierzyć efektywność konwersji sklepu internetowego?

Michał Górecki

27 kwietnia 2021

Po czym poznać dobry sklep internetowy?

Atrakcyjna domena, miły dla oka design czy chwytliwe logo to nie wszystko. Na dobrą sprawę to nawet nie początek drogi, jaką musi pokonać młody sprzedawca, by mieć szanse na zaistnienie swojego sklepu w cyberprzestrzeni.

Bardzo ważne jest odpowiednie zoptymalizowanie serwisu. Musi on być zgodny z zasadą Mobile First, którą od wielu lat promuje Google. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ w Polsce to właśnie wyszukiwarka tej firmy odpowiada za około 96% zapytań w internecie. 

Ważne jest też zachowanie zgodności z zasadami SEO. Nawet niewielki sklep, który handluje zaledwie kilkoma-kilkunastoma produktami zdecydowanie powinien pomyśleć o pozycjonowaniu w sieci. Dzięki temu rosną nasze szanse na przebicie się z ofertą na pierwszą stronę wyszukiwarki.

Pamiętajmy też o tym, by zapewnić certyfikat SSL. Można w tym celu nawet skorzystać z darmowego — Let’s Encrypt. Każdy sklep online działający w Polsce i na terenie Unii Europejskiej musi być też zgodny z zasadami RODO oraz mieć precyzyjny, klarowny regulamin, który będzie zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Po czym poznać, że popularność naszego sklepu w sieci rośnie?

Zwykle wystarczy rzut oka na dane z usługi Google Analytics. To jedno z najlepszych narzędzi, które jasno odpowie nam na wiele ważnych pytań, dotyczących naszego sklepu. Dowiemy się z niego, o jakich godzinach klienci odwiedzają nas najczęściej, z jakich części kraju są, a także zapoznamy się z informacjami o tym, czy korzystają oni ze sklepu z komputera PC, czy ze smartfona lub tabletu.

Google Analytics zapewnia też wiele użytecznych informacji, które można wykorzystać w zakresie pozycjonowania serwisu. To, że jest to podstawowe narzędzie, do którego dostęp — już na etapie audytu SEO — to absolutna podstawa, dobrze obrazuje jego użyteczność.

Kolejnym z mierników może być też ilość zapytań lub zakupów w naszym sklepie. To bardzo proste, ale niezwykle wyraziste dane. Jeśli sprzedaż danego dobra rośnie, to wiemy, że podejmowane przez nas działania są właściwe. Jeśli nie — trzeba się zastanowić nad przyczyną tego stanu rzeczy.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Konwersja sklepu online — na jakie dane zwrócić uwagę?

Na rynku można znaleźć kilka wyspecjalizowanych platform, które w prostej, graficznej formie, prezentują nam najważniejsze informacje. W tym gronie na pewno trzeba wskazać na dochody sprzedażowe, procent zwrotu poniesionych nakładów finansowych czy odsetek zadowolonych klientów.

Ważne wskaźniki dotyczą też efektywności pracowników. Warto wiedzieć, która z osób zatrudnionych w firmie jest w stanie przekonać do zakupu najwięcej klientów. Jeśli mamy firmową infolinię, to i te dane powinniśmy uważnie wziąć pod lupę. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: