Jaki wpływ na handel elektroniczny miał Amazon i pojawienie się sztucznej inteligencji?

Jak rozwijał się Amazon? Co nazywamy efektem Amazona? Jaki wpływ na rozwój e-commerce ma sztuczna inteligencja? 

Jaki wpływ na handel elektroniczny miał Amazon i pojawienie się sztucznej inteligencji?
Rafał Stępniewski 22 kwietnia 2021

Co ma wpływ na gospodarkę?

Musimy pamiętać, że handel napędzany siłą nabywczą to kluczowy czynnik, który decyduje o kondycji i niezawodności gospodarki. Konsumenci, poprzez kupowanie towarów i usług, są w stanie zarówno pomóc jak i zaszkodzić gospodarkom, tym samym przyczyniając się do ich rozwoju lub upadku. W poprzednich stuleciach wszelkie transakcje ograniczały się do fizycznych, stacjonarnych sklepów lub wymiany międzyludzkiej. Za prawdziwą rewolucję w tej kwestii odpowiedzialny jest Internet, który zyskał na znaczeniu na początku lat 90. XX wieku. Pojawienie się nowego medium zrewolucjonizowało wszystkie aspekty współczesnej cywilizacji, w tym również model zachowania konsumentów. Internet i jego wpływ na nasza codzienność, przyczynił się do tego, że definicja konsumenta nagle się rozszerzyła, a cały świat zamienił się w jeden wielki połączony ze sobą rynek towarów i usług.

Amazon a handel elektroniczny

Amazon, jako gigant handlu elektronicznego jest idealnym przykładem, który posłuży nam do przeprowadzenia analizy na temat wpływu wielkich przedsiębiorstw na znaczenie i kształt areny e-commerce. Przypomnijmy, że Amazon to obecnie największy na świecie sklep, w którym miliony ludzi codziennie kupują i sprzedają towary. Jego twórca który założył księgarnię internetową w 1994 roku, stopniowo rozszerzał swoje usługi na inne obszary, takie jak przetwarzanie w chmurze, cyfrowe przesyłanie strumieniowe, a nawet sztuczna inteligencja. Jeff Bezos, bo o nim mowa, jest obecnie najbogatszym człowiekiem na świecie, a jego majątek wart jest około 191 miliardów dolarów.

Nie ulega wątpliwości, że za ogromnym sukcesem Amazona, stoi nie tylko pomysłowość i ciężka praca, ale również rozwój handlu elektronicznego, który nie tylko wpłynął na sam handel, ale stworzyło również nowy potężny i wpływowy przemysł, który uzależnił od siebie gospodarki krajów na całym świecie.  Na potwierdzenie tych słów wystarczy przytoczyć dane zgodnie z którymi w 2018 r. globalna sprzedaż detaliczna w e-commerce wyniosła około 2,8 biliona USD. Co więcej, oczekuje się, że do końca 2021 r. osiągnie ona prawie 5 bilionów dolarów. Za dużą część przychodów odpowiedzialny jest właśnie Amazon.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Jak rozwijał się Amazon?

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż Amazon stopniowo rozszerzał swoją platformę, tak aby obejmowała prawie każdy towar. Obecnie firma ma swoje oddziały w wielu krajach na świecie i bez wątpienia można uznać, że zdominowała swoich konkurentów, zarówno pod względem cen, jak i łatwości w prowadzeniu działalności. Prosty, a zarazem futurystyczny interfejs wizualny posiadający takie funkcje jak dodawanie do koszyka, lista życzeń czy promocje sprawiły, że Amazon znacznie wyprzedził konkurencję. Co ciekawe, w zeszłym roku Amazon przejął 50% amerykańskiego rynku handlu elektronicznego.

Czym jest efekt Amazona?

Efekt Amazona, to termin, który został ukuty nie tylko w celu wyrażenia uznania, ale również analizy tego jak duży wpływ miał on na kwestie związane ze sprzedażą detaliczną, sklepami internetowymi i stacjonarnymi. W sytuacji, gdy konsumenci za sprawą internetu i sklepów typu Amazon, zostali przekierowani do zakupów online, nawet najwięksi sprzedawcy detaliczni zostali zmuszeni do oferowania swoich produktów online. Przyczyniło się to również do tego, że mniejsi sprzedawcy przejęli znaczną część rynku. „Efekt Amazona” można również zaobserwować na przykładzie kilku ekskluzywnych sklepach stacjonarnych, które w odpowiedzi na zachodzące na rynku zmiany, postanowiły stworzyć swoje sklepy internetowe. Dzięki nim konsumenci mogą nie tylko przeglądać dostępne produkty, ale również od razu je kupować.

Amazon należy również docenić za to, że od dawna stawia konsumentów ponad sprzedawanymi produktami. Stworzenie systemu ocen i recenzji oraz ich wpływ na listę produktów i ogólną wartość sprzedaży sprawiło, że władza znów jest w rękach konsumentów. To oni decydują co jest dobre, a co złe, jakie produkty są za drogie, a które są warte swojej ceny. Stało się to swoistym motorem napędowym dla całej branży, dla której obecnie nadrzędnym celem jest zapewnienie satysfakcji klientom.

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Jaki wpływ na branżę e-commerce miało pojawienie się firmy Amazon?

Amazon wchodząc do branży detalicznej, stworzył nowe wytyczne i podstawy w dla handlu elektronicznego. Część z nich wpłynęła na branże pozytywnie i pobudzająco, z kolei inne przyniosły niepożądane konsekwencje. Oddanie władzy w ręce klientów, sprawiło, że obecnie bardzo łatwo jest publikować fałszywe recenzje czy zrazić konsumenta do konkurencji za pomocą stronniczych kampanii online. Handel elektroniczny otwiera również możliwość, że pozycjonowana oferta przyciągnie większą liczbę zainteresowanych osób. Należy mieć świadomość, że tego rodzaju oferty, powstają przy użyciu zakupionych specjalnie w tym celu usług promocji. To z kolei przekłada się na sytuację, w której jakość reklamowanych towarów wcale nie jest lepsza, a często nawet gorsza. Z tego powodu, konsumenci powinni zdawać sobie sprawę z negatywnych skutków, które niesie za sobą korzystanie z nowych, wygodnych platform. Chcąc zadbać o zdrową konkurencję i wysoka jakość towarów, konsumenci muszą poddawać wnikliwej analizie platformy, z których korzystają, tak by mieć pewność, że stoją za nimi renomowane firmy. Firmy działające na rynku handlu elektronicznego muszą zrozumieć, że ich platforma musi być nie tylko elastyczna i dostosowana do wciąż zmieniającego się krajobrazu technologicznego, ale przede wszystkim zorientowana na konsumenta.

Handel elektroniczny i sztuczna inteligencja

Nie ma wątpliwości co do tego, że historia sukcesu firmy Amazon  jest silnie związana z rozwojem technologii, jaką jest sztuczna inteligencja. Wykorzystanie jej w handlu elektronicznym, diametralnie zmieniło doświadczenia zakupowe klientów poprzez rekomendacje oparte na ich wzorcach zakupowych i najnowszych trendach.

Jakie są zastosowania dla sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym?

Chatboty i wirtualni asystenci

Sprzedawcy eCommerce wykorzystują chatboty i wirtualnych asystentów chcąc zapewnić klientom całodobowe wsparcie. Chatboty budowane są przy użyciu technologii AI i zapewniają lepszą obsługę klienta. Niektóre obszary funkcji obejmują przetwarzanie języka naturalnego (NLP), dzięki czemu są w stanie uzyskiwać dostęp do interakcji głosowych z klientami.

Zalecenia dotyczące produktów

Z badań wynika, że rekomendacje produktów zwiększają współczynniki osób odwiedzających daną witrynę o prawie 915%. Funkcja ta jest napędzana głównie przez sztuczną inteligencję, a w związku z tym, że sztuczna inteligencja staje się bardziej intuicyjna, może generować jeszcze bardziej spersonalizowane rekomendacje.

Zarządzanie zapasami

Sztuczna inteligencja, może również służyć do zarządzanie zapasami, czyli utrzymywaniu ich na odpowiednim poziomie w celu zaspokojenia popytu rynkowego bez zwiększania niewykorzystanych zapasów. Zarządzanie zapasami oparte na sztucznej inteligencji obejmuje kilka elementów, takich jak:

  • sprzedaż z poprzedniego roku,

  • oczekiwana zmiana popytu na produkty,

  • problemy z łańcuchem dostaw, 

  • trendy sprzedaży w ciągu całego roku i w poprzednich latach,

  • prognozowane zmiany w zapotrzebowaniu na produkty,

  •  problemy związane z dostawami i inne.

Analiza

Narzędzia do analizy danych oparte na sztucznej inteligencji mogą również zapewnić firmom wiele korzyści. Należą do nich m.in. profile klientów, analityka sprzedaży online, czy analiza biznesowa. Oprócz tego firmy wykorzystują sztuczną inteligencję do wysyłania spersonalizowanej komunikacji do klientów. Dzięki temu są w stanie zwiększyć swoje przychody i budować lepsze relacje z klientami.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: