Jak poradzić sobie z klientami, którzy nie odbierają przesyłek za pobraniem

Właściciel każdej firmy ma powody do zadowolenia, gdy ilość transakcji w sklepie online rośnie. Wysyłamy coraz więcej towaru, a więc i zarabiamy więcej. Co jednak robić, gdy klienci nie odbierają zamówionych przesyłek za pobraniem? Czy można sobie z nimi jakoś poradzić?

Jak poradzić sobie z klientami, którzy nie odbierają przesyłek za pobraniem
Martyna Kowalska 15 czerwca 2021

Odebranie zamówienia realizowanego na odległość — co trzeba wiedzieć?

Jeszcze kilka lat temu prawo stało raczej po stronie przedsiębiorców. Zasady zwrotów były dość rygorystyczne i wymuszały na klientach wiele szybkich, wykonywanych według konkretnego wzorca, działań. Te czasy odeszły już do lamusa.

Obecnie w polskim porządku prawnym o wiele lepiej umocowany jest klient. Jeśli transakcja była zawierana na odległość, to przysługuje mu 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyny. Może to dotyczyć zarówno zamówień, jakie dotrą do nas na skutek zamówienia ich przez infolinię, jak i przez internet. 

Oczywiście towar musi wrócić do naszej firmy w stanie niepogorszonym, jednak może na przykład nosić minimalne ślady użytkowania. To spore wyzwanie dla działalności gospodarczych, jednak praktyka ostatnich lat pokazała, że obie strony dobrze rozumieją założenia ustawy regulującej zwrot towarów na odległość i starają się go nie nadużywać. 

Klient nie odbiera przesyłki pobraniowej — co można zrobić?

Prawo daje przedsiębiorcom kilka możliwości wpłynięcia na takiego klienta, by ten uregulował swoje zobowiązania, które z formalnego punktu widzenia zawarł z naszym sklepem w momencie dokonania transakcji zakupowej, na przykład poprzez nasz sklep online. 

Podstawowym przywilejem przedsiębiorcy jest żądanie zapłaty za towar oraz pokrycie kosztów przesyłki. Działanie to czasem jest określane jako należyte wykonanie umowy. W praktyce można interpretować je jako ponaglenie klienta i przypomnienie mu o transakcji, jakiej dokonał. 

Jeśli klient odmawia, możemy zażądać od niego kosztów opłacanie przesyłki. Co ważne, dotyczy to zarówno wysłania przesyłki do klienta, jak i odbioru, by ta ponownie trafiła do naszej firmy. Z formalnego punktu widzenia można też domagać się rekompensaty za poniesione straty, jednak powinien regulować to regulamin naszej platformy handlowej.

Niektóre firmy decydują się na wystawienie natychmiastowego wezwania do zapłaty pod rygorem odstąpienia od umowy. Jeśli na przykład w piśmie ponaglającym damy klientowi siedem dni na uregulowanie płatności, a ten się z niej nie wywiąże, to możemy uznać umowę za nieważną.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Dodatkowe metody zabezpieczenia firmy przed brakiem odbioru zamówień nadanych za pobraniem

Dość skutecznym mechanizmem prawnym jest wprowadzenie tak zwanego zastrzeżenia własności. Możemy zastrzec, że dane dobro staje się własnością klienta dopiero wtedy, gdy ten za nią zapłaci. Jeśli nasz partner biznesowy zrezygnuje, to bez żadnych problemów formalno-prawnych możemy zarządzać danym dobrem, bo jest ono własnością naszej firmy. 

Nie rozwiązuje to wszystkich problemów, jakie mogą towarzyszyć tego typu transakcjom, jednak na pewno ułatwiają szybkie dochodzenie naszych praw. 


Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: