Uruchomienie sklepu internetowego - koszty
Żyjemy w czasach, kiedy sklep internetowy to już nie opcja, którą przedsiębiorca może jedynie rozważyć, a raczej konieczność. Sklep internetowy może zaważyć na tym, czy nasza firma przetrwa. Ile kosztuje uruchomienie sklepu internetowego?
Jak zabrać się za uruchomienie sklepu internetowego?
Wiele osób twierdzi, że uruchomienie dobrej jakości platformy handlowej online to proces długotrwały i niezwykle czasochłonny. Owszem, zdarza się, że to twierdzenie jest zgodne z prawdą, jednak dobrej jakości sklep online można też uruchomić w krótkim czasie, bez wydawania na ten cel zbyt wielu pieniędzy.
Pamiętajmy też o tym, że nie wszystkie dedykowane platformy, które służą do zarządzania sklepem online, są płatne. Za darmo można skorzystać z wielu ciekawych rozwiązań, które są bardzo pozytywnie oceniane przez społeczność.
Można tu wskazać na przykład na świetne i bardzo rozbudowane narzędzie WooCommerce, które jest dostępne dla Wordpressa, który również jest CMS-em w pełni darmowym. Pokazuje to dość dobrze, że już na etapie wyboru oprogramowania możemy nieco zaoszczędzić.
Uruchomienie sklepu online krok po kroku
Na początku musimy zakupić powierzchnię serwerową oraz domenę. Jeśli już ją mamy, to zawsze warto utworzyć dedykowaną subdomenę, dzięki czemu nasi klienci będą wiedzieli, jaki adres wpisać w przeglądarkę, by szybkom dotrzeć do naszej oferty handlowej.
Czym kierować się przy wyborze serwera? Na pewno wysokością opłaty abonamentowej po okresie promocyjnym. Niestety wciąż zdarzają się firmy, które dają nam gwarancję niższej ceny na przykład przez kwartał czy rok, a po tym czasie radykalnie podnoszą ceny.
O wiele lepiej zaufać firmom, które może i życzą sobie nieco więcej pieniędzy, ale opłata jest stała i gwarantowana. Pamiętajmy też, że serwer trzeba należycie zabezpieczyć. Absolutne minimum to darmowy certyfikat SSL: Let’s Encrypt.
Gdy mamy już domenę, powierzchnię serwerową i podstawowe zabezpieczenia, musimy zainstalować CMS, czyli system zarządzania treściami. Może to być na przykład Wordpress, Drupal czy Joomla lub inne narzędzie, jakie sobie wybierzemy. Musi ono być zgodne z oprogramowaniem, które napędza nasz sklep.
zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniomJeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu
Sklep online jest już widoczny w sieci — co dalej?
Pamiętajmy o tym, że nawet najlepszy sklep, który nie będzie widoczny w wyszukiwarce internetowej, może napotkać na problem z generowaniem przychodów. Oznacza to, że do kosztów uruchomienia sklepu internetowego warto doliczyć też szeroko rozumianą promocję i marketing.
Można zdecydować się na działania płatne, czyli na przykład wykupienie reklam w Google Ads lub na Facebooku oraz na pozycjonowanie, ale można też z powodzeniem promować swój sklep online za darmo. Zwykle takie działania wymagają nieco więcej czasu, jednak tu także można osiągnąć dobre efekty.
Dobry sklep online to nie wszystko. Właściciel wciąż powinien analizować ofertę konkurencji i gdy tylko ta pod jakimś względem będzie lepsza, powinniśmy od razu reagować. Dobrym rozwiązaniem jest też stworzenie społeczności użytkowników oraz zainwestowanie w rabaty dla stałych klientów.