nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Jakie wyzwania stoją przed polskim e-commerce w 2016 roku?

Artykuł Jakie wyzwania stoją przed polskim e-commerce w 2016 roku?
Autor: Anna Stępniewska
Data: środa, 30 grudnia 2015

Kończący się rok był pełen przełomowych wydarzeń dla polskiego e-handlu.  Zaliczyć do nich można m.in. pojawienie się wielkich marek w e-commerce oraz popularyzację modelu „darmowa dostawa i darmowy zwrot”.  O czym jeszcze warto wspomnieć?

W 2015 roku na nasz rodzimy rynek e-commerce weszło sporo rozpoznawalnych marek sprzedażowych, takich jak np. Cubus, H&M czy Castorama. Znany sklep obuwniczy CCC wykupił eobuwie.pl.  Tym samym marka w swoim CV może wpisać: otwarcie kanału online. Przewiduje się, że wkraczanie dużych podmiotów do internetu będzie kontynuowane również w ciągu najbliższych miesięcy, mając na uwadze  zapowiedzi Biedronki i IKEI.

Dostawy i zwroty gratis!

Naśladując i wzorując się na międzynarodowych markach, coraz więcej sklepów online  poszerza zakres darmowej dostawy bez minimalnej kwoty zamówienia (np. na paczkomaty) i wprowadza darmowy zwrot.  To powoduje, że zakupy w sieci nie tylko oszczędzają czas i pieniądze nas konsumentów, ale także stają się bardziej wygodne. Już teraz można przypuszczać, że kolejnym krokiem będzie oferowanie klientom dostawy w ciągu jednego dnia, bądź nawet – w ciągu kilku godzin.  Warto zaznaczyć, że na polskim rynku już są obecne sklepy, które to zapewniają, np. Frisco.pl czy Answear.com.

Kody rabatowe „na czasie”

W kwestii kodów rabatowych powinniśmy o nich mówić szeroko: nie tylko w zakresie e-commerce, ale w kontekście całego systemu, jakim jest omnichannel. Rynek ten coraz bardziej zmierza do integracji bodźców pochodzących z różnych kanałów, a wszystko po to, by jeszcze lepiej dopasować przekaz do danego użytkownika.  Duże marki oferują kody rabatowe w naprawdę wielu formach – od papierowych ulotek, przez akcje w magazynach i gazetach, kody rabatowe do sklepów online, aż po oferty w specjalnych aplikacjach mobile. To, że kody zawierające rabaty są „na czasie” udowodnił tegoroczny Czarny Piątek. Tego dnia (27.11) serwis KodyRabatowe.pl odwiedziło pięć razy więcej Polaków niż rok wcześniej.  Co więcej – w  ostatni piątek listopada zostało wygenerowanych także ponad czterokrotnie więcej transakcji niż w pozostałe dni tego miesiąca.

Co z tą zagranicą?

Wbrew oczekiwaniom, polskie sklepy internetowe w bardzo wąskim zakresie wyszły poza granice kraju, pomimo że proces ten miał być prostszy niż wcześniej.  Ułatwić go miała m.in. nowa ustawa o prawach konsumenta, która ujednoliciła polskie przepisy z unijnymi. Prawdopodobnie wysokie koszty marketingowe oraz logistyczne wiążące się ze sprzedażą transgraniczną – skutecznie zniechęcają do wyjścia poza granice Polski. Wydaje się, że cel, jaki postawiła sobie Komisja Europejska przed laty, aby do 2015 roku 20 proc. europejskich e-konsumentów kupowało w zagranicznych sklepach internetowych, nie zostanie osiągnięty.

Nowe wyzwania

Wyzwaniem na 2016 rok powinien być rozwój branży FMCG, ale online. Istotnym faktem jest tutaj informacja, że polski konsument nadal nie kupuje żywności online tak chętnie, jak np. sprzętu elektronicznego czy odzieży. W 2014 roku żywność stanowiła zaledwie 4 proc. produktów nabywanych za pośrednictwem sieci w naszym kraju. Według raportu” E-commerce  w Polsce 2015”, jedynie co piaty Polak kupujący w sieci zamówił kiedykolwiek produkty spożywcze przez internet. Czy to się zmieni? Ciężko ocenić. Pozostaje nam tylko zaczekać na rozwój sytuacji. 

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu