Kara za brak regulaminu sklepu

Regulamin w sklepie internetowym odgrywa bardzo ważną rolę. Wpływa na zakres obowiązków między kupującym i sprzedawcą, a na dodatek nierzadko doprecyzowuje też kwestie sporne. Czy regulamin w e-sklepie jest obowiązkowy? Jaka jest kara za brak regulaminu sklepu w sieci?

Kara za brak regulaminu sklepu

Martyna Kowalska

29 czerwca 2021

Dlaczego regulamin sklepu jest tak ważny?

Przede wszystkim dlatego, że chroni obie strony transakcji. Dobrze napisany regulamin będzie działał nie tylko na korzyść klientów. Równie często — a czasem nawet o wiele częściej — skorzystają z niego przedsiębiorcy, właściciele platformy, za której pośrednictwem odbywa się handel. 

Wystarczy wskazać tu na przykład na sytuację, kiedy w regulaminie nie zawarliśmy żadnych konkretnych informacji o maksymalnym czasie wysyłki towaru. Może zdarzyć się sytuacja, kiedy dane dobro nie będzie dostępne na naszym magazynie i będzie trzeba je ściągać na przykład z hurtowni.

Jeśli uwzględniliśmy w regulaminie informację o tym, że wysyłka może opóźnić się z przyczyn od nas niezależnych i podaliśmy maksymalny czas nadania paczki wyrażony w dniach, to jesteśmy chronieni i do — przykładowo — 14 dni możemy zgromadzić odpowiednią ilość danego produktu przed jego nadaniem. 

W przeciwnej sytuacji kupujący może słusznie domagać się wysyłki i nas ponaglać, a nawet oczekiwać rekompensaty za wydłużony czas realizacji zamówienia. To tylko jeden ze scenariuszy, kiedy regulamin sklepu internetowego może zadziałać na naszą korzyść. 

Czy firma może zostać ukarana za brak regulaminu sklepu online?

Tak, może. Co więcej, kara może być wymierzona w pewnym sensie podwójnie, co może kosztować naszą firmę bardzo dużo pieniędzy. Reguluje to m.in. Kodeks Wykroczeń. Precyzując: artykuł 159. Jeśli firma nie wypełnia obowiązku informacyjnego wobec konsumentów, podlega karze grzywny do pięciu tysięcy złotych.

Handel w sieci, bez posiadania odpowiedniego regulaminu niesie ze sobą jeszcze jedno potencjalne zagrożenie dla firmy. Możemy zostać sklasyfikowani jako firma naruszająca zbiorowe interesy konsumentów. Takiej sytuacji nie chciałaby żadna firma. Dlaczego?

Przede wszystkim ze względu na potencjalne problemy finansowe. Zachodzi ryzyko odebrania nam nawet 10% przychodu za poprzedzający rok nałożenia kary rok obrotowy. Jeśli nasza działalność działa na dużą skalę, to może to być niezwykle dotkliwa kara. 

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Jak opracować dobry regulamin sklepu internetowego?

Zaleca się skorzystać z profesjonalnych usług firm, które świadczą takie usługi. Upewnijmy się też, że nie kupujemy gotowca, ale regulamin, który jest w pełni zoptymalizowany pod nasz model prowadzenia działalności handlowej. To bardzo ważna kwestia. 

Wielu przedsiębiorców próbuje iść na łatwiznę i korzysta z gotowych wzorów lub „zapożycza” regulaminy z innych stron. To drugie działanie może być nielegalne i warto o tym pamiętać. Czy ogólnodostępne, darmowe regulaminy są dobrym wyborem? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Czasem służą one firmom latami, ale zdarzają się też sytuacje, kiedy konsument znajdzie w nich jakieś luki i wykorzysta je na swoją korzyść, w wyniku czego możemy ponieść straty finansowe. 


Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: