UX design – co to jest?

UX design to pojęcie stosowane bardzo często w przypadku sklepów internetowych. Co to jest UX design i dlaczego jest tak ważny

UX design – co to jest?
Mikołaj Frączak 6 lipca 2021

Co to jest UX?

UX to skrót od angielskiego sformułowania user experience, czyli doświadczenia użytkownika. Mówiąc inaczej, UX odnosi się do tego wszystkiego co odczuwa klient odwiedzając dany sklep internetowy. Wyobraźmy sobie piekarnię, w której codziennie kupujemy pieczywo albo ulubiony sklep odzieżowy zlokalizowany w niewielkiej, lokalnej galerii handlowej, a także salon fryzjerski odwiedzany przez nas regularnie. Wybieramy te miejsca bo kojarzą się nam pozytywnie. Może to być spowodowane dobrą lokalizacją, zapachem świeżych produktów albo wygodny fotel i dobre kosmetyki oferowane nam podczas usługi strzyżenia. Takiego wrażenia nie da się na kliencie zrobić w przypadku sklepu internetowego. Dlatego w branży online funkcjonuje wspomniane już przez nas określenie UX, czyli user experience. Polega ono na tym, by zwiększyć zadowolenie, satysfakcję klienta z produktu i przygotowanie go w taki sposób by klient czuł się tak samo dobrze jak np. odwiedzając piekarnię obok domu.

Co robi UX designer?

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

I właśnie dlatego właściciele platform internetowych decydują się na współpracę z UX desingerem. Zadaniem tego specjalisty jest takie zaprojektowanie produktu by klient był z niego jak najbardziej zadowolony. Projektowanie w zgodzie z UX polega na tym by stworzyć produkt jak najbardziej użyteczny i intuicyjny. UX stosuje się w serwisach informacyjnych, aplikacjach bankowych. UX designer odpowiada wiec za to by zaplanować proces zakupu klienta na stronie internetowej, sposób przeprowadzania konkretnej transakcji. Projektuje wiec przyjazny wygląd strony, odpowiada za takie zaprogramowanie ścieżki poruszania się po stronie by klient nie musiał długo szukać, tego, czego potrzebuje. Mówiąc wprost, serwis taki ma zachwycić użytkownika.

Na czym polega UX?

UX zwykle składa się z trzech etapów: badań, projektowania i sprawdzania. Pierwszy polega na jak najlepszym poznaniu potrzeb klientów. Często testuje się określone rozwiązania, tworzy persony odpowiadające konkretnym grupom docelowym. Gdy będziemy wiedzieli wystarczająco dużo o potrzebach klientów, możemy przejść do projektowania. W tym momencie określa się główne założenia produktu, usługi, a także tego jak powinna wyglądać np. nasza strona internetowa sklepu. W przypadku realnego produktu na tym etapie tworzy się go w różnych wariantach i poddaje testom.

Ostatni etap polega na sprawdzeniu gotowego modelu. W tym momencie można przeprowadzić próby na potencjalnych użytkownikach produktu. W przypadku sklepu internetowego dowiadujemy się w jaki sposób odpowiada on potrzebom użytkowników. Zaraz po tym jak produkt będzie sprawdzony i przetestowany, przechodzi się znów do badań nad produktem tak by wdrożyć te elementy, które nie są odpowiednie dla klienta. Nie możemy wiec ustawać w ciągłym ulepszaniu naszego produktu jakim jest sklep internetowy.

Testowanie i sprawdzanie użyteczności produktów, a także wygody poruszania się po sklepie internetowym jest podstawą działania każdego przedsiębiorcy, który działa w tej branży. Warto pamiętać, że jako prowadzący sklep w określonej branży jesteśmy „skażeni” tym, że wiemy o stronnie wszystko i na niektóre elementy, które mają wpływ na decyzje zakupowe nie zwracamy uwagi. A powinniśmy.

poznawczych warto mieć z tyłu głowy. Nie jesteśmy obiektywni i nigdy do końca nie będziemy. Dlatego to co powinniśmy zrobić to testy. Najpierw testując najpopularniejszych konkurentów, stosując klasyczne testy funkcjonalne. Już z tak pobieżnego testu, w którym nie zaangażowaliśmy praktycznie żadnych zasobów, możemy otrzymać ciekawe wnioski. Już na tym etapie usłyszelibyśmy niejednokrotnie, że nasi przyszli klienci wolą: droższe, cięższe, gorsze do przechowywania piwa w szklanej butelce, wbrew jakiejkolwiek logice.


Podczas testów usłyszelibyśmy, że piwo z butelki lepiej smakuje (jak dowodzą naukowcy smak nie zmienia się, to nasza głowa robi nam psikusa), że piwo w puszce to tanie szczyny, że szkło bardziej pasuje do kolacji itp. mnóstwo emocjonalnych jakże ludzkich odczuć, których logika bez zagłębienia się w otchłanie psychologii nie była by w stanie pojąć.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: