Kategorie i tagi na stronie internetowej. Jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?

Pozycjonowanie stron w sieci to już od dawna coś więcej niż opcja, którą jedynie można rozważyć. Obecnie jest to zbiór usług, bez których trudno budować widoczność serwisu w sieci. Niestety, wokół pozycjonowania narosło wiele mitów. Czy na przykład kategorie i tagi na stronie mają jakieś znaczenie dla pozycjonowania?

Kategorie i tagi na stronie internetowej. Jakie mają znaczenie dla pozycjonowania?

Mikołaj Frączak

20 maja 2021

Co składa się na pozycjonowanie serwisu w sieci?

Wiele osób myśli, że pod pojęciem SEO kryją się tylko działania o charakterze technicznym, które potrafi wykonać każdy informatyk lub web-deweloper. Niestety, takie myślenie nie pokrywa się zbyt mocno ze stanem faktycznym. To pierwszy błąd, na który koniecznie trzeba zwrócić uwagę.

Wystarczyło 4-6 lat, by SEO rozrosło się tak mocno, że dziś jest to już właściwie w pełni oddzielny dział rynku. W Polsce często spotykamy się z określeniem go mianem branży pozycjonerskiej, co jednak nie do końca oddaje sens działań, jakie są podejmowanie.

Dobra agencja SEO zawsze musi rozpocząć prace od audytu. W zależności od wielkości serwisu i jego historii w sieci może to być proces czasochłonny. Trzeba przeprowadzić tak zwanego crawla, a także zapoznać się ze strukturą linkowania czy wytycznymi, jakie w pliku robots.txt są udostępnione dla algorytmów.

Dlaczego te zmienne są tak ważne? Ponieważ to właśnie tam mieszczą się wytyczne, które mówią Google i innym wyszukiwarkom o tym, jak mają postrzegać naszą stronę. Przynajmniej w pewnym uproszczeniu. Jeśli w serwisie mamy na przykład linki nofollow to trzeba szybko zmienić ten parametr. Właśnie takie smaczki, o których zwykły użytkownik często nie ma pojęcia, musi wyłapać audytor. 

Czy treści to część działań z zakresu pozycjonowania (SEO)?

Tak, zdecydowanie. Bez dobrych wartościowo treści strona ma bardzo małe szanse na obronienie się w Google i uzyskanie satysfakcjonujących miejsc na liście wyszukiwania. Praktyka wielu firm pokazuje, że wartościowe publikacje opatrzone linkiem do naszego bloga lub strony, mogą zdziałać cuda.

Oczywiście musi zadziałać tu tak zwane prawo skali. Im więcej linków z wiarygodnych źródeł, tym lepiej. Jeden link może nam odrobinkę pomóc, ale raczej nie zmieni naszego punktu wyjścia. Warto zwrócić też uwagę na to, że wszystkie treści powinny być unikalne. 

W praktyce skutkuje to tym, że można rozważyć nawiązanie współpracy z agencją contentową lub z jednoosobową działalnością gospodarczą wyspecjalizowaną w tym obszarze rynku. Idealnym rozwiązaniem byłoby, gdyby nasza agencja SEO miała też swój własny dział contentu (treści).

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Czy kategorie i TAGi mają znaczenie dla SEO?

Raczej niewielkie. Zwłaszcza jeśli chodzi o TAGi. Kiedyś były one niezwykle popularne w ekosystemie Wordpressa, jednak wiele wskazuje na to, że ich czas i znaczenie w pozycjonowaniu serwisów odeszło już do lamusa. Na dziś dzień można więc stwierdzić, że ich rola jest znikoma lub żadna.

Kategorie wciąż są bardzo ważne. Musi panować między nimi porządek. Zawsze warto grupować je w tak zwane drzewka. Pamiętajmy też o tym, że kategorie muszą być odpowiednio wyrażone w linku. O wiele lepiej dla Google wygląda ścieżka: nazwaserwisu.domena/kategoria niż nazwaserwisu.domena/product-1-category2 itp. 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: