Money.pl ocenia sklepy internetowe - wśród najlepszych e-sklepy z Rzetelnym Regulaminem

Już po raz dziesiąty Money.pl ocenił najlepsze i cieszące się największą popularnością wśród klientów sklepy internetowe. Przebadano 120 e-sklepów w 8 kategoriach. Wśród najlepszych znaleźli się m.in. mediaexpert.pl, elektro.pl oraz wapteka.pl — e-sklepy z Certyfikatem Rzetelny Regulamin.

Money.pl ocenia sklepy internetowe - wśród najlepszych e-sklepy z Rzetelnym Regulaminem
Anna Stępniewska 4 grudnia 2015

Ocenie podlegało kilka obszarów, badano nie tylko asortyment e-sklepów ale opisy produktów, procedurę zamawiania i płatności, łatwość poruszania się po stronie w wersji standardowej i mobilnej, dodatkowe bonusy dla klientów. Pod uwagę brano także jakość obsługi klienta oraz opinie wystawione przez klientów e-sklepu.

Gdzie najchętniej klienci robili zakupy w sieci w mijającym roku? Oto wyniki Rankingu Sklepów Internetowych 2015.

Elektronika

W tej kategorii atrakcyjnych ofert nie brakuje. Najwięksi gracze z czołówki peletonu ścigają się o ceny promocyjne, kupony rabatowe, darmowe wysyłki czy sprzedaż ratalną bez wychodzenia z domu. Klienci mogą wybierać spośród wielu dogodnych form płatności i dostawy. Choć trudno w to uwierzyć, niestety, wciąż są sklepy, do których trudno się dodzwonić, czy takie, które odpowiadają na maila z zapytaniem po 4 dniach. Na szczęście te są w mniejszości. Zdecydowana większość e-sklepów w tej kategorii jest świadoma tego, jak ważna w walce o klienta jest szybkość i jakość obsługi, dostępność pracowników na czatach czy profilach społecznościowych. Przy tak dużej konkurencji liczą się detale, i do tych detali właśnie, zaczynają przywiązywać szczególną uwagę.

Tabela 1

Źródło: Money.pl

Zdrowie

Bezpłatne konsultacje farmaceutów, dietetyków czy lekarzy, rozbudowane sekcje z poradami dotyczącymi zdrowia i profilaktyki nie powinny nas już dziwić. Najlepsze apteki internetowe to dziś nie tylko bogaty asortyment produktów (znacznie bogatszy niż ten w aptekach stacjonarnych), ale także źródło wiedzy, porad czy forum dyskusyjne. Zakupy w aptekach w sieci to ogromne pole do popisu dla tzw. łowców promocji, klientów cieszy bowiem nie tylko szeroki asortyment ale i różnorodność cenowa. Niestety i tu znajdziemy punkty do poprawy. Właścicielom aptek internetowych pozostaje do odrobienia lekcja z mobilności stron, kosmetyka obsługi klienta oraz większa dostępność na portalach społecznościowych czy poprzez email. Znacznie lepiej wygląda kontakt przez infolinię, tutaj liczyć możemy nie tylko na dostępność konsultantów ale i fachową poradę.

Tabela 2

Źródło: Money.pl

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Uroda

W tej kategorii bój o jak najlepsze oferty toczą perfumerie, drogerie i sklepy jubilerskie. Przyzwyczailiśmy się już do bezpłatnych próbek, rabatów przy większych zakupach, czy indywidualnych bonusów dla stałych klientów. Ponadto kuszeni jesteśmy bezpłatnymi poradami wizażystek czy kosmetologów. Jak podkreślają autorzy badania, znakiem firmowym w tej kategorii są programy lojalnościowe. Najlepiej także wypadają przedsiębiorcy tego segmentu e-handlu w podążaniu za nowymi technologiami. Wersje mobilne serwisów to w tym segmencie absolutny must have. Podobnie jest z mediami społecznościowymi. Wszyscy liczący się gracze tej kategorii mają tego absolutną świadomość. Jeśli chcielibyśmy znaleźć jakiś minus, to jest nim z pewnością brak (z małymi wyjątkami) modelu sprzedaży ratalnej. Dziwi to o tyle, że wartość zakupów tego rodzaju, często produktów ekskluzywnych, potrafi sięgać czterocyfrowych kwot.

Tabela 3

Źródło: Money.pl

Kultura

Jak wynika z badania rynku e-commerce firmy Gemius, to druga pod względem popularności kategoria polskiego e-handlu. Do wirtualnych sklepów najchętniej sięgamy poszukując książek, płyt, multimediów, czy biletów na wydarzenia kulturalne. E-sprzedawcy kuszą nas szeroką gamą tytułów, atrakcyjnymi cenami, rabatami za wystawienie opinii czy przy zakupie sugerowanych zestawów. Piętą achillesową jest natomiast obsługa klienta. Najszybciej odpowiedź uzyskamy na infolinii, kontakt poprzez email czy portale społecznościowe pozostawia wiele do życzenia. Jedna trzecia wiodących sklepów w tej kategorii nie ma też strony mobilnej.

Tabela 4

Źródło: Money.pl

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Moda

Najlepsi wśród sklepów internetowych sprzedających ubrania i buty proponują niezliczoną ilość produktów, kategorii, wzorów i modeli. Wszystko jest posegregowane, czytelne i łatwe do przeglądania. Top e-sprzedawcy tej kategorii udostępniają na swoich stronach komunikator, za pomocą którego, nie tracąc czasu, szybko uzyskujemy pomoc. Autorzy badania odnotowują ponadto popularną w tej kategorii, bardzo przyjazną dla klienta opcję darmowych zwrotów oraz wydłużanie czasu na zwrot towaru nawet do 100 dni. Nowością jest też system płatności FerBuy, który pozwala zapłacić za zakupy w ciągu 14 dni od zamówienia lub rozłożyć należność na raty.

Tabela 5

Źródło: Money.pl

Sklepy specjalistyczne

Kolejna z badanych kategorii dostarcza nam ciekawych informacji. Po pierwsze duża rozpiętość branżowa wśród czołówki – z jednej strony sklep z bronią i akcesoriami militarnymi, z drugiej sklep zoo czy np. z częściami motoryzacyjnymi.  Charakterystyczne jest to, że najlepsze wirtualne sklepy z tej kategorii, nie mają bezpośredniej silnej konkurencji, nie ma tu zatem boju o każdego klienta na promocje, ceny, wyjątkowe rabaty. Może właśnie dlatego niektóre z tych e-sklepów nie wykorzystują potencjału portali społecznościowych a infolinię traktują jak przykry obowiązek. Jak podkreślają autorzy rankingu, warte odnotowania jest dobre działanie wyszukiwarek w sklepach z częściami motoryzacyjnymi, wspierane przez znających swój towar doradców klienta, którzy nie pozostawiają dzwoniącemu wątpliwości, że są we właściwym miejscu.

Tabela 6

Źródło: Money.pl

Sklepy wielobranżowe

To, co łączy wszystkich przedstawicieli tej kategorii, to bardzo szeroki asortyment produktów. Jednym z decydujących o pozycji w rankingu aspektów jest sposób kontaktu z klientem. Nieliczne sklepy dają klientom możliwość szybkiej i wygodnej komunikacji poprzez komunikator. Również kontakt mailowy często jest utrudniony, bardziej popularne są formularze kontaktowe. Mało który sklep jest aktywny w social media. Jak wskazują autorzy rankingu, klienta może też irytować polityka niektórych sklepów, które wymagają wpisania adresu e-mail już na etapie wejścia na stronę internetową. Bez podania danych nie da się bowiem nawet poznać asortymentu.

Tabela 7

Źródło: Money.pl

Turystyka

Będąc klientem portalu turystycznego, który znalazł się w rankingu możemy liczyć przede wszystkim na fachową obsługę klienta, staranność i skrupulatność w opisie oferowanej usługi oraz funkcjonalność i przejrzystość serwisu, także w wersjach mobilnych. Klient nie będzie miał problemu ze znalezieniem interesującego go hotelu czy wycieczki, w czym przydatne są intuicyjne wyszukiwarki. Mało który serwis daje prawo wyboru sposobu płatności — standardem jest karta kredytowa. Rzadziej można zapłacić przelewem czy gotówką. 

Tabela 8

Źródło: Money.pl

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi:
Udostępnij: