Oprogramowanie sklepu internetowego. Jak działa?

Za sprawą pandemii COVID-19, wiele firm zdecydowało się na otwarcie swoich własnych wirtualnych platform i sprzedaż produktów przez sieć. Trudno się temu dziwić. W wirtualnej rzeczywistości handel wręcz kwitnie. Sprawia to, że rośnie zainteresowanie tematyką e-sklepów. Czym one są? Jak działają?

Oprogramowanie sklepu internetowego. Jak działa?

Rafał Stępniewski

16 lutego 2021

Sklep internetowy — zasada działania

Dużo osób waha się nad tym, czy stworzenie dostępnej przez sieć platformy zakupowej to dobry pomysł. Dominują obawy o to, że jest to zagadnienie niezwykle złożone i skomplikowane, które na pewno kosztuje krocie, a nie zapewni firmie szybkiego zwrotu poniesionych kosztów. Czy to prawda?

Nie, nie jest to prawdą, choć patrząc na zagadnienie nieco szerzej, nawet najdoskonalszy sklep nie jest w stanie zapewnić gwarancji zysków. Można jedynie uprawdopodobnić ten efekt, jednak żaden szanujący się twórca aplikacji nie powinien dawać stuprocentowej gwarancji sukcesu. Ten zależy między innymi od jakości sprzedawanych towarów, obsługi i wielu innych zmiennych. 

Sklep internetowy to oprogramowanie, które jest utrzymywane po stronie serwera. Dzieli się ono na część jawną, czyli taką, która jest widoczna na klientów oraz na panel administracyjny, jaki do swojej dyspozycji mają osoby zarządzające sklepem. Można przyrównać go do zaplecza w punkcie handlowym. Wszyscy wiedzą, gdzie ono jest, ale wejść może tam tylko pracownik, a nie klient.

Każdy sklep internetowy można na wiele różnych sposobów spersonalizować. Można umieścić tam własne logo, wstawić zdjęcia produktów czy płynnie zarządzać wystawionymi na sprzedaż urządzeniami lub innymi produktami. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by grupować je w kategorie. 

Jeśli handlujemy na przykład elektroniką użytkową, to możemy podzielić ją według takich działów, by ułatwić internautom szybkie dotarcie do telewizorów, smartfonów czy kart graficznych. Im lepszy jest podział, tym większe są szanse na to, że odbiorca treści zdecyduje się coś u nas kupić.

Dobry e-sklep to bezpieczny e-sklep

W sieci najważniejsze jest bezpieczeństwo naszych danych. Nie wynika ono tylko i wyłącznie z dobrych obyczajów, ale i z jasno określonych norm prawnych. W Polsce i w większości Europy kluczowym dokumentem jest RODO, które bardzo precyzyjnie określa wymagania w zakresie m.in. gromadzenia i przetwarzania danych.

Zamawiając lub kupując jakiś produkt w sieci, podajemy wiele swoich danych wrażliwych. Imię, nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail, a niekiedy nawet numer telefonu. Musimy upewnić się, że te dane nie wpadną w niepowołane ręce. W przeciwnym razie narażamy się na kontrolę i możliwą grzywnę wymierzoną przez UODO, czyli Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Część funkcji, jaka zapewnia bezpieczeństwo, dostępna jest w dobrych platformach sklepów internetowych od początku, jednak niektóre procesy, jak choćby certyfikat SSL czy politykę prywatności, musimy wdrożyć samodzielnie. Jeśli podejdziemy do stworzenia naszej wirtualnej platformy zakupowej kompleksowo, to istnieje spora szansa na to, że szybko uda nam się zbudować wokół niej wierną społeczność użytkowników, która zapewni firmie przypływ gotówki.

 

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: