Czy sprzedaż elektroniki w internecie się opłaca?
Od kilku lat stale rośnie udział sprzedaży online. Polacy pokochali kupowanie przez internet i z roku na rok wydają w ten sposób coraz więcej pieniędzy. Sytuacja nabrała jeszcze większej dynamiki za sprawą pandemii koronawirusa, kiedy spora część handlu przeniosła się do świata wirtualnego. Czy to dobry pomysł?
Czy sprzedaż w sieci może zapewnić dochód?
Bez wątpienia wiele zależy od skali, wyboru platformy oraz siły medialnej naszej marki. Elektronika w sieci to jedno z kluczowych dóbr, którego szukają miliony osób każdego dnia. Chcemy tanio kupić smartfona, telewizor czy laptopa. I poszukujemy najlepszych okazji właśnie w sieci.
Na rynku panuje obecnie duża konkurencja, co sprawia, że sprzedawca, który dopiero teraz wchodzi w ten segment rynku, musi mocno pracować nad tym, by się wyróżnić. Niestety, zwykle oznacza to konieczność poniesienia pewnych inwestycji lub pogodzenia się z nieco mniejszym zyskiem.
Niektóre portale sprzedażowe dają możliwość promowania swoich ofert, jednak jest to usługa dodatkowo płatna. Użytkownicy oczekują nie tylko ładnej reklamy danego urządzenia, ale i świetnej ceny, która ostatecznie przekona ich do podjęcia decyzji zakupowej.
Jak sprzedawać na Amazon.pl? Rafał Stępniewski
Rodzi to spory problem. Aby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o to, czy w sieci można sprzedawać z zyskiem, warto rozpocząć od zdefiniowania tego, jaki jest minimalny dochód, który będzie dla nas komfortowy. Jeśli dany produkt jest dostępny u konkurencji za 1999 złotych, a my chcemy się wyróżnić i oferujemy go w promocyjnej cenie 1899 PLN, to zmniejszamy swój zysk.
Czasem takie zagranie się opłaca, jednak może to doprowadzić do sytuacji, kiedy czas, jaki musieliśmy spędzić na odpowiednim „zmontowaniu oferty” będzie po prostu zbyt duży w porównaniu do dochodu. Mówiąc wprost, nagle okaże się, że nasza roboczogodzina jest po prostu niewiele warta.
Własne sklepy, SEO, reklamy, PR
We współczesnym internecie można zawalczyć o wzrosty sprzedaży na wiele różnych sposobów. Jeśli prowizje zewnętrznych serwisów są zbyt wysokie lub jest tam za duża konkurencja, zawsze możemy skorzystać z własnej platformy, która powstanie na przykład na bazie Wordpressa.
Ciekawym pomysłem są też „live’y” w mediach społecznościowych, gdzie opisujemy jakiś produkt i od razu go sprzedajemy. Trzeba tylko trafić do odpowiedniej grupy docelowej i na przykład przez pewien czas promować się na grupach i forach tematycznych. Zwiększa to szanse na sukces.
Długą, ale niezwykle ciekawą ścieżką, jaką warto rozważyć, jest też SEO, czyli pozycjonowanie swojej strony na wybrane frazy sprzedażowe. Czasem może trochę potrwać, zanim wyszukiwarka zacznie wyświetlać nas na dobrych pozycjach w rankingu, ale zazwyczaj efekty odpowiednio ukierunkowanych działań znacznie podnoszą sprzedaż.
Dobrze sprawdzają się też reklamy i współprace z popularnymi youtuberami czy osobami, które zawodowo polecają produkty na przykład na Instagramie. Jeśli znajdziemy swoją niszę i odpowiednio liczną grupę docelową, to sprzedaż przez internet wciąż może zapewnić spore dochody.