Pozycjonowanie stron. Na czym polega?

W sieci znajdują się miliardy stron. Co sprawia, że niektóre z nich znajdują się na pierwszych stronach wyszukiwarek, a inne są tak nisko, że nawet pomimo ciekawych treści nikt tam nie zagląda? Zwykle jest to SEO, czyli zbiór działań, które odpowiada za optymalizację naszej strony w internecie.

Pozycjonowanie stron. Na czym polega?

Rafał Stępniewski

11 lutego 2021

Pozycjonowanie stron = SEO = widoczność?

W internecie można znaleźć wiele narzędzi do optymalizacji, które są dostępne za darmo. Wystarczy tylko w odpowiednim polu podać adres swojej strony, zatwierdzić i poczekać kilka chwil. Czy właśnie na tym polega to magiczne SEO, a po tych kilku minutach nasza strona będzie już gotowa i zoptymalizowana? Oczywiście, że nie.

Jest to zbiór działań, które przede wszystkim wymagają czasu oraz wiedzy fachowca. SEO bardzo mocno zahacza o analitykę. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli wykupimy sobie dostęp do najlepszych płatnych aplikacji na rynku, to być może nie będziemy w stanie odpowiednio zdiagnozować przyczyny niepowodzenia naszej strony w wynikach wyszukiwania.

O wiele lepszym pomysłem jest więc zatrudnienie fachowca lub profesjonalnej agencji, która przeprowadzi nas przez cały proces od A do Z. Pozycjonowanie stron to nie jednolite działanie a cały zbiór procesów, które mimo tego, że pozornie są ze sobą niezwiązane, to jednak odgrywają później bardzo dużą rolę.

Można wskazać na kilka kluczowych obszarów, jednak prawdziwy fachowiec w mig zauważyłby kolejne dziedziny, które można dopracować. Mimo wszystko content, czyli wszystkie treści na stronie. Liczy się ich długość, użycie odpowiednich fraz czy słów kluczowych. Mało tego, pewne znaczenie mają nawet grafiki i sposób ich opisywania w serwisie 

Duże znaczenie ma też warstwa techniczna. Pamiętajmy o tym, że w Polsce i na świecie około 70-75% ruchu w internecie generują smartfony i urządzenia mobilne, czyli na przykład tablety. Jeśli mamy stronę, która pięknie wygląda tylko na komputerach, a w wersji mobilnej odpowiednio się nie skaluje, to z miejsca skazujemy się na porażkę.

Słowa te poniekąd potwierdza Google, czyli potentat, który w Polsce kontroluje około 96,5% rynku wyszukiwarek. Firma już jakiś czas temu wprowadziła zasadę Mobile First, co oznacza po prostu tyle, że strony, które są źle przygotowane dla smartfonów i urządzeń mobilnych, tracą wysokie miejsca „z automatu”.

Czy SEO działa?

Jednym z najgorszych pomysłów, na jakie może wpaść osoba, która chce szybko zwiększyć widoczność swojego projektu w sieci, jest jednorazowa opłata „za pozycjonowanie”. To zła taktyka, która nawet jeśli doraźnie pomogła, to na dłuższą metę nie przyniesie nic dobrego.

Google analizuje serwisy na podstawie swojego algorytmu. Ten ma to do siebie, że raz na jakiś czas jest aktualizowany. Terminy aktualizacji zwykle zna tylko sam producent. Agencje SEO nie mają dostępu do terminarza. W praktyce oznacza to po prostu tyle, że po zmianie wytycznych, nasz serwis na nowo może spaść z dobrych miejsc w wynikach wyszukiwania i trzeba będzie budować jego pozycję od nowa.

Zapewne można by było tego uniknąć, gdyby właściciel zdecydował się na opłacenie agencji SEO w cyklu abonamentowym. Firma mogłaby w tym czasie między innymi wzmocnić swój profil linków oraz podjąć wiele innych działań, które mogłyby spowodować dalszy wzrost widoczności strony w sieci.

 

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: