Paragonowy spór fiskusa ze sprzedawcą. Jest wyrok NSA

Czy wydanie paragonu jest jednoznaczne z wręczeniem dokumentu do ręki, czy oznacza również możliwość jego odbioru? Spór fiskusa ze sprzedawcą — w tym wypadku z koncernem paliwowym — dotyczył właśnie sposobu wydania paragonu. Sprzedawca wysyłał klientom paragony w wersji elektronicznej, co zakwestionował organ podatkowy.

Paragonowy spór fiskusa ze sprzedawcą. Jest wyrok NSA
Dorota Kraskowska 6 września 2019

Paragon jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż. Zgodnie z art. 111 ust. 3a ustawy o VAT1 sprzedawca prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących musi wydrukować paragon z każdej sprzedaży. Nieważne, że i tak większość paragonów ląduje w koszu, sprzedawca ma obowiązek wydania go klientowi. 

Problem z interpretacją pojęcia “wydanie dokumentu”

Pojęcie „wydanie dokumentu” znajdziemy w art. 111 ust. 3a ustawy o VAT. Przepisy nakazują wydrukowanie paragonu i wydanie go klientowi. Ale inaczej wydanie paragonu rozumie fiskus, a inaczej sprzedawcy, którzy stosują różne metody, aby usprawnić zakupy i jak najlepiej obsłużyć klienta, np. umożliwienie płatności za zakupy poprzez aplikację w telefonie. Niestety fiskus w przypadku paragonów nie uznaje takich metod i twierdzi, że wydanie to wręczenie do ręki wydrukowanego dokumentu. 

Izba Skarbowa w Warszawie zakwestionowała sposób wydawania paragonu przez jeden z koncernów paliwowych. Oferował on możliwość płacenia za paliwo bez wchodzenia do sklepu poprzez aplikację na telefonie. Po dokonanej transakcji klient miał kopię paragonu od razu w swoim telefonie, a dodatkowo otrzymywał informację, że paragon w wersji papierowej jest do odbioru w sklepie. Zakup był więc uwzględniony w ewidencji sprzedaży i odpowiednio opodatkowany. Tradycyjny paragon był niszczony, jeśli klient nie zgłaszał się po wersję papierową. 

I właśnie taki sposób wydawania paragonów zakwestionowała Izba Skarbowa w Warszawie. Uznała, że skoro firma nie wręcza paragonu do ręki klienta, a jedynie umożliwia jego odbiór to znaczy, że de facto łamie przepisy, ponieważ umożliwienie odbioru dokumentu nie jest równoznaczne z wydaniem.

Koncern paliwowy nie zgodził się z opinią fiskusa, dlatego sprawa znalazła swój finał w sądzie.

Uwaga! Od 1 stycznia 2020 roku będzie można wystawić fakturę VAT tylko od paragonu, który zawiera NIP nabywcyUwaga! Od 1 stycznia 2020 roku będzie można wystawić fakturę VAT tylko od paragonu, który zawiera NIP nabywcy Alicja Skibińska

Wyrok NSA — nie trzeba wydawać paragonu do ręki

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 29 sierpnia 2019 roku (sygn. akt I FSK 734/17) orzekł, że sprzedawca nie musi wydawać klientowi paragonu do ręki. I nie ma tu znaczenia, w jaki sposób klient dokonuje płatności, przy kasie czy poprzez aplikację w telefonie. Jeśli sprzedawca drukuje paragon w sklepie i informuje o możliwości jego odbioru, nie łamie przepisów. Kupujący nie ma obowiązku odbioru paragonu. Klienci płacący za paliwo poprzez aplikację dostawali przecież paragon w wersji online. Obowiązek zapewnienia możliwości wydania paragonu był więc spełniony. 

W opinii sądu “wydanie paragonu to nic innego jak jego udostępnienie, a to, co klient z nim zrobi, to już zupełnie inna sprawa”. 

Uwaga! Od 1 stycznia 2020 roku będzie można wystawić fakturę VAT tylko od paragonu, który zawiera NIP nabywcy Alicja Skibińska

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Bilet kupiony przez internet a wydawanie paragonów

To ważny wyrok dla innych sprzedawców umożliwiających swoim klientom dokonywanie płatności w inny sposób niż osobista wizyta w sklepie. Swoich praw w podobnym “sporze paragonowym” dochodził przewoźnik autobusowy sprzedający bilety przez internet. Fiskus domagał się, aby przewoźnik wysyłał swoim klientom dokonującym płatności online paragony za pośrednictwem… poczty.

W kwietniu 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny wyrok dla przewoźnika. WSA uznał argumenty firmy, która uważała, że wystarczającym działaniem w tym wypadku jest informowanie klientów o możliwości odbioru papierowego paragonu w siedzibie przewoźnika. 

Podejście sądów w tego typu sporach jest racjonalne. W czasach faktur i kas online, a w niedalekiej przyszłości wirtualnych kas fiskalnych instalowanych na telefonach czy tabletach, spieranie się o konieczność wręczania klientom papierowych paragonów “do rąk własnych” jest absurdalne. 

Tymczasem Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem e-paragonów. Po wejściu nowym przepisów w życie wersja papierowa będzie dostępna tylko na żądanie klienta. 

 

 1Art. 111 ust. 3a ustawy o VAT – t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; par. 6 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych – Dz.U. z 2019 r. poz. 816

 

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: prawo
Udostępnij: