Polacy nie chcą kupować towarów w plastikach. Co to oznacza dla Twojego biznesu?

Nie da się ukryć, że temat ochrony środowiska jest obecnie jednym z najważniejszych zagadnień, które dotyka każdego z nas. Kwestie związane z nadmiernym zużyciem plastiku, zmianami klimatu, czy utratą bioróżnorodności, stają się coraz bardziej namacalne dla przeciętnego człowieka. W świetle tych wydarzeń, klienci coraz częściej zaczynają doceniać firmy, które angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska. 

Polacy nie chcą kupować towarów w plastikach. Co to oznacza dla Twojego biznesu?
Monika Świetlińska 1 czerwca 2023

W Polsce ta tendencja jest wyjątkowo silna. Z badania EKOBarometr wynika, że aż dwóch na trzech konsumentów popiera wprowadzenie zakazu sprzedaży owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach. Ale jak ten trend wpływa na branżę e-commerce? Czy możemy traktować to jako zagrożenie, czy może jako szansę?

Zrozumienie klienta

Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z tym trendem jest zrozumienie, co to naprawdę oznacza dla Twojego klienta. Coraz więcej Polaków jest świadomych problemu nadmiernego zużycia plastiku i chcą przyczynić się do jego redukcji. Dla Ciebie, jako przedsiębiorcy, oznacza to konieczność dostosowania swojej oferty do tych nowych oczekiwań.

Dyrektywa plastikowa. Nowe koszty przedsiębiorcówDyrektywa plastikowa. Nowe koszty przedsiębiorcówMonika Świetlińska

Można to zrobić na kilka sposobów. Możesz zacząć od wprowadzenia ekologicznych opakowań do sprzedawanych produktów, które będą nadal atrakcyjne dla klientów, ale jednocześnie zredukują ilość zużywanego plastiku. Inny sposób, to wprowadzenie do oferty produktów ekologicznych, które nie tylko są pakowane w sposób przyjazny dla środowiska, ale także sam produkt jest zrównoważony.

Reakcja na trendy

Drugim krokiem jest adekwatna reakcja na te trendy. Trendy w e-commerce szybko się zmieniają i ważne jest, aby być na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku. Jeżeli klienci zaczynają zwracać większą uwagę na to, jakie opakowania są używane do produktów, które kupują, to musisz na to odpowiedzieć. To nie tylko oznacza wprowadzenie ekologicznch opakowań, ale także komunikowanie tego faktu do swoich klientów.

Jeżeli szukasz wsparcia prawnego swojego e-biznesu

zapoznaj się z bogatymi pakietami usług jakie mogą sprostać Twoim oczekiwaniom

Klienci chcą wiedzieć, że firma, z której korzystają, podziela ich wartości. Możesz to zrobić poprzez komunikację marketingową, ale także przez działania takie jak sponsoring akcji na rzecz ochrony środowiska czy współpracę z organizacjami non-profit, które działają na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Inwestowanie w technologię

Trzecim krokiem jest inwestowanie w technologię, która umożliwi Ci efektywne wdrożenie tych zmian. To może obejmować technologię do tworzenia bardziej ekologicznych opakowań, systemy do śledzenia i raportowania naszego wpływu na środowisko, czy narzędzia do lepszego zarządzania swoimi zasobami. W tym kontekście warto rozważyć współpracę z dostawcami i producentami, którzy mogą Ci dostarczyć takie rozwiązania.

Wprowadzenie przemyślanej strategii

Czwartym krokiem jest wprowadzenie przemyślanej strategii, która pozwoli Ci na skuteczne zarządzanie tymi zmianami. Taka strategia powinna obejmować zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe działania, które pomogą Ci sprostać oczekiwaniom Twoich klientów, a jednocześnie pozwolą na rozwój biznesu.

BDO w praktyce. Jakie błędy firmy popełniają najczęściej? Ile ich to kosztuje?BDO w praktyce. Jakie błędy firmy popełniają najczęściej? Ile ich to kosztuje?Monika Świetlińska

Polityka prywatności to ważny dokument

zobacz dlaczego i jak możemy pomóc

Przykładowo, możesz zdecydować się na stopniowe zmniejszanie ilości plastiku w opakowaniach, jednocześnie zwiększając ilość produktów ekologicznych w ofercie.

Wykorzystanie trendu do budowania marki

Piątym i ostatnim krokiem jest wykorzystanie tego trendu do budowania Twojej marki. Świadomość ekologiczna jest coraz bardziej ceniona przez konsumentów, a firmy, które ją promują, są postrzegane jako bardziej atrakcyjne. Możemy wykorzystać to do budowania wizerunku firmy, która dba o środowisko i jest świadoma swojego wpływu na świat.

Regulacje prawne

Trzeba zauważyć, że trendy rynkowe nie są jedynym czynnikiem wpływającym na konieczność zmiany podejścia do plastiku w sektorze e-commerce. Wpływ na to mają również nowe przepisy prawa, które wprowadzą konkretne wymagania w tym zakresie. 

Przykładem może być "dyrektywa plastikowa", która zobowiązuje państwa członkowskie Unii Europejskiej do wprowadzenia nowych regulacji mających na celu redukcję plastiku w gospodarce.

Dyrektywa ta wprowadza szereg nowych zobowiązań dla przedsiębiorców, do których należą m.in. konieczność zbierania i recyklingu 90% jednorazowych butelek do napojów do 2029 roku, a także zakaz sprzedaży niektórych produktów jednorazowego użytku z plastiku, takich jak słomki, patyczki do uszu, sztućce, talerze, patyczki do balonów oraz pojemniki na jedzenie i napoje wykonane z styropianu.

Dla firm działających w branży e-commerce oznacza to konieczność dostosowania swojej oferty oraz procesów logistycznych do tych nowych wymogów. Z jednej strony, może to oznaczać konieczność wycofania z oferty niektórych produktów, które nie spełniają nowych wymogów. Z drugiej strony, może to także wymagać wprowadzenia nowych procedur zbierania i recyklingu opakowań.

Za co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaZa co i w jakiej kwocie WIOŚ nakłada kary na przedsiębiorstwaMonika Świetlińska

Takie zmiany mogą, oczywiście, generować dodatkowe koszty dla przedsiębiorców. Niemniej jednak, w obliczu rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów, mogą one również przynieść korzyści w postaci budowania wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie i dbającej o środowisko.

Efektywna strategia zarządzania zmianami

W tym kontekście, kluczowe będzie wypracowanie efektywnych strategii zarządzania tymi zmianami. To obejmuje zarówno strategie biznesowe, jak i prawne. 

Przykładowo, warto skonsultować się z doradcami prawnymi, aby zrozumieć wszystkie wymagania wynikające z nowych przepisów i uniknąć potencjalnych sankcji. Jednocześnie, warto poszukać nowych możliwości biznesowych, które mogą wynikać z tych zmian, takich jak rozwój nowych, ekologicznych produktów czy wprowadzenie usług związanych z recyklingiem.

Zmiany regulacji prawnych w zakresie plastiku wymagają one od przedsiębiorców elastyczności i innowacyjności, ale jednocześnie mogą przynieść szereg korzyści, w tym zwiększenie atrakcyjności firmy dla coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów.

Firmy, które potrafią dostosować się do tych nowych warunków, nie tylko zyskają na konkurencyjności, ale też przyczynią się do osiągnięcia ogólnego celu redukcji plastiku i ochrony środowiska.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów, firmy e-commerce, które aktywnie angażują się w działania na rzecz ochrony środowiska, będą na korzystnej pozycji.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij: