nr tel.: 22 390 91 05

Inne marki
Rzetelnej Grupy

Rzetelny Prawnik Rzetelna Umowa Polityka Bezpieczeństwa Prawo Konsumenckie Rzetelny Konkurs

Blog

Raport: Nowe prawo konsumenckie a e-sklepy – co się zmieniło?

Artykuł Raport: Nowe prawo konsumenckie a e-sklepy – co się zmieniło?
Autor: Anna Stępniewska
Data: piątek, 17 lipca 2015

Jak wprowadzona 25 grudnia 2014 roku ustawa konsumencka wpłynęła na sklepy internetowe? Czy nowe przepisy faktycznie przyniosły same korzyści dla e-klientów?

Porównywarka cen Idealo przeanalizowała zapisy w regulaminach 50 najpopularniejszych e-sklepów z czerwca 2014 roku, czyli jeszcze przed zmianą ustawy konsumenckiej, z obecnymi zapisami. Wyniki przeprowadzonych analiz są zaskakujące – choć wprowadzone zmiany prawne powinny działać na rzecz klientów, to w rzeczywistości zdarza się, że oznaczają one niekorzystne dla konsumentów warunki w sklepie internetowym.

84 proc. e-sklepów zadbało o nowy regulamin

Większość polskich e-sprzedawców zdołała punktualnie dostosować swój regulamin e-sklepu do nowych przepisów. Aż 84 proc. badanych sklepów internetowych opublikowało nowy regulamin punktualnie przed 25 grudnia 2014 roku. Jedna z wprowadzonych zmian w prawie dotyczyła odstąpienia od umowy sprzedaży – klient ma teraz 14 dni na jego złożenie od momentu, kiedy wszedł w posiadanie zamówionego produktu. Ważne jest, aby odstąpienie zostało złożone na piśmie, wysłane listem poleconym lub drogą elektroniczną. Nowe przepisy zobowiązują e-sprzedawców do przedłożenia klientom wzoru takiego oświadczenia. W czerwcu 2014 roku taki formularz można było znaleźć w zaledwie 28 proc. e-sklepów. Na pół roku po wprowadzeniu nowych przepisów prawa konsumenckiego taki formularz znajdziemy już w przypadku 80 proc. sklepów internetowych. To spore ułatwienie dla klientów, którzy muszą tylko wypełnić formularz, a nie tworzyć własnoręcznie osobny dokument.

Terminy zwrotu – teraz bardziej restrykcyjne?

Przed wejściem w życie nowej ustawy konsumenckiej, e-klienci mieli prawo do rezygnacji z towaru i jego zwrotu bez podawania przyczyn w terminie 10 dni od zawarcia umowy. Obecnie termin ten został wydłużony do 14 dni. Przeprowadzone badanie pokazało, że w przypadku wielu sklepów okres na możliwy zwrot rzeczywiście się wydłużył, ale zdarzały się sklepy, w których zmiana prawa stała się przesłanką do zaostrzenia terminu zwrotu towarów.  W 20 proc. badanych e-sklepów czas dostarczenia zwrotu był dłuższy niż obecnie ustanowione dwa tygodnie. Dziś po wprowadzeniu nowych przepisów ilość sklepów dających klientów możliwość zwrotu towaru do 30, a nawet 100 dni, spadła o 6 proc. 86 proc. sklepów internetowych zgodnie z obowiązującym prawem stosuje się do 14-dniowego terminu na zwrot towaru. Kolejną kwestią stała się konieczność określenia w regulaminie odpowiedzialności za bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy. Zgodnie z nowymi przepisami ponosi je konsument, chyba że sprzedawca dobrowolnie zgodził się je pokryć albo nie poinformował e-klientów o konieczności ich poniesienia. Przed zmianą prawa konsumenci płacili za zwrot niewiele częściej niż sami e-sprzedawcy. Obecni 88 proc. sklepów obarcza kosztem zwrotu towaru konsumentów.

Anna Stępniewska Anna Stępniewska
dyrektor działu prawnego
radca prawny
Jeśli masz pytania, skontaktuj się ze mną
Bezpłatny audyt regulaminu